Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 17-10-20 02:21

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tor 15-09-17 10:15 
Offline

Blev medlem: tor 15-09-17 10:01
Inlägg: 2
Hej!
Efter mycket läsning och lite halvt om halvt fördjupning i etanolvärlden så måste jag ändå ställa lite frågor.
Frågorna kanske inte direkt passar detta forumet men ni är onekligen kunniga på de olika insprutningssystemen så jag chansar :)
Förstår även att dessa frågor har behandlats oändliga gånger men jag behöver tips angående mitt recept.

Har en 740 från 87 som jag slängt på en turbo på, alltså konverterad sugmotor.
Har lyckats hitta en turbo styrbox(544 eller 541, minns inte riktigt nu) men resten är original.
Har inte kört med bilen än, men jag tänkte ju först tanka 98 och se vart man landar, men tanken om e85 slog mig...
Har inte direkta tankar på felxitune osv, då jag är absolut värdelös på el :oops: Men skulle flexitune fungera som "trimnings uppgradering"?
Räcker originalspridarna?

Min originaltanke var spridare från 850 turbo för att slippa spridarmotstånd.
Har även en BTR från 2.4 på 3bar, ist för 2.2's 2.5.
Men 850 spridarna flödar väl vid 3.8 bar?

En bredbandslambda ska även kopplas in(om man bara vågar :P )

Vad har ni för tips? Vad kan bli bäst?
Är alltså inte ute efter direkta ekonomitrimningstips, utan lite mer effekt. Tanken är bus, lek och lite bruksande till affären osv :)

Mvh Daniel


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 15-09-18 20:50 
Offline

Blev medlem: tor 15-09-17 10:01
Inlägg: 2
Inge vidare drag här på forumet... :P
Ska kika på x40 t4 spridare, runt 400cc.

Om jag skulle ha motorn original, vilken "exakt" spridarstorlek skulle passa för etanolen?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 15-09-18 21:32 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1082
Ort: Närke
Börja med att kolla upp vad det satt för spridare ( Bosch-artikelnummer, så kan vi kolla i flödestabellerna) på den motorn som du tog turbo-styrboxen från. Samt vilken cylindervolym det är på den motorn jämfört med vad det är på den nuvarande motorn. Detta för att kunna bedöma hur mycket bränsle som kan tänkas behöva.
Generellt är att motorn vill ha ca 40% större spridare.

_________________
Volvo s60 turbo. Ej etanolkonverterad... ännu.

"When the going gets tough, the tough get duct-tape..." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011