Etanol.nu
http://etanol.nu/forum/

Volvo 740 Lh 2.2 Turbokonverterad
http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=10&t=7344
Sida 1 av 1

Författare:  werd [ tor 15-09-17 10:15 ]
Inläggsrubrik:  Volvo 740 Lh 2.2 Turbokonverterad

Hej!
Efter mycket läsning och lite halvt om halvt fördjupning i etanolvärlden så måste jag ändå ställa lite frågor.
Frågorna kanske inte direkt passar detta forumet men ni är onekligen kunniga på de olika insprutningssystemen så jag chansar :)
Förstår även att dessa frågor har behandlats oändliga gånger men jag behöver tips angående mitt recept.

Har en 740 från 87 som jag slängt på en turbo på, alltså konverterad sugmotor.
Har lyckats hitta en turbo styrbox(544 eller 541, minns inte riktigt nu) men resten är original.
Har inte kört med bilen än, men jag tänkte ju först tanka 98 och se vart man landar, men tanken om e85 slog mig...
Har inte direkta tankar på felxitune osv, då jag är absolut värdelös på el :oops: Men skulle flexitune fungera som "trimnings uppgradering"?
Räcker originalspridarna?

Min originaltanke var spridare från 850 turbo för att slippa spridarmotstånd.
Har även en BTR från 2.4 på 3bar, ist för 2.2's 2.5.
Men 850 spridarna flödar väl vid 3.8 bar?

En bredbandslambda ska även kopplas in(om man bara vågar :P )

Vad har ni för tips? Vad kan bli bäst?
Är alltså inte ute efter direkta ekonomitrimningstips, utan lite mer effekt. Tanken är bus, lek och lite bruksande till affären osv :)

Mvh Daniel

Författare:  werd [ fre 15-09-18 20:50 ]
Inläggsrubrik:  Re: Volvo 740 Lh 2.2 Turbokonverterad

Inge vidare drag här på forumet... :P
Ska kika på x40 t4 spridare, runt 400cc.

Om jag skulle ha motorn original, vilken "exakt" spridarstorlek skulle passa för etanolen?

Författare:  Dr. Mabuse [ fre 15-09-18 21:32 ]
Inläggsrubrik:  Re: Volvo 740 Lh 2.2 Turbokonverterad

Börja med att kolla upp vad det satt för spridare ( Bosch-artikelnummer, så kan vi kolla i flödestabellerna) på den motorn som du tog turbo-styrboxen från. Samt vilken cylindervolym det är på den motorn jämfört med vad det är på den nuvarande motorn. Detta för att kunna bedöma hur mycket bränsle som kan tänkas behöva.
Generellt är att motorn vill ha ca 40% större spridare.

Sida 1 av 1 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/