Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 10:50

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: mån 17-04-03 07:51 
Offline

Blev medlem: mån 08-06-16 01:40
Inlägg: 50
Ort: Gefle
Hej!

Går i tankarna att konvertera min Jeep Cherokee XJ -91 med större spridare. Motorn är en 4L rak sexa med spridare som flödar 246cc vid 3 bar original.
Har kommit över "röda Saab-spridare" (Bosch-nummer 0280150431) som enligt utsago ska flöda 350cc vid 3 bar, alltså ca 42,5% större flöde än originalspridarna.

Blir dessa för stora eller kommer det gå?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 17-04-03 11:50 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Förmodligen kommer det att gå bra. Har du provat ut hur mycket blandtankning den klarar med originalspridarna innan den börjar få problem med lambdaregleringen, sätter felkoder mm?

På 6:an i XJ har det visst funnits en uppsjö av olika motorstyrsystem, bl a en variant av GM P4 och ett Bendix-tillverkat system som liknar "Regina" som satt på vissa udda exemplar av Volvo 740. Jag har för mig att Bendixsystemet har ganska snålt satta gränser för lambdaregleringen, men GM-systemet är förmodligen inte lika kräset. Om det - vilket dock är tveksamt på en 91'a - skulle vara ett Chrysler-motorstyrsystem så har det nog också ganska vida gränser för lambdaregleringen, typiskt är att det nästan - men bara nästan - klarar ren E85 okonverterat. Blandtankning med ca 75 % E85 och resten bensin brukar gå bra.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 17-04-05 07:06 
Offline

Blev medlem: mån 08-06-16 01:40
Inlägg: 50
Ort: Gefle
Enligt vad jag kan hitta på nätet så användes Renix 87-90 på XJ och därefter användes Chrysler-systemet. GM-systemet ska bara ha suttit på V6an från GM som satt i XJ innan 1987.

Men då kanske man ska våga blandtanka lite... Undrar hur bra den är på att reglera neråt, om man skulle våga sig på att sätta spridare som är lite "mitt emellan" flödesmässigt, för att kunna köra både på bensin och E85 efter behov.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 17-04-05 10:52 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Rimligtvis borde den kunna reglera ungefär lika mycket åt båda håll.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 17-04-06 09:45 
Offline

Blev medlem: mån 08-06-16 01:40
Inlägg: 50
Ort: Gefle
Körde igår så nära "strecket" på tankmätaren jag vågade och tankade sen i 10L E85. Ingen skillnad alls förutom på doften på avgaserna.
Hoppade igång på första försöket imorse också med 3C i utomhustemperatur. Undrar hur mycket mer E85 jag vågar hälla i.

Skulle uppskatta mängden bensin i tanken till ca 3L innan jag tankade E85 igår.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 17-04-06 11:33 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Två lite senare 90-talsbilar med Chrysler motorstyrsystem (Jeep ZG '96 och Chrysler 300M '99 ) kör jag blandtankat med ungefär 70-80 % E85 och resten bensin. Åtminstone Chryslern går att köra på ren E85 utan att motorelektronikvarningslampan tänds, men har man en OBD-kabel inkopplad ser man att lambdaregleringen bottnar större delen av tiden. Dessutom blir bränsleförbrukningen ganska praktfull i det läget, jag misstänker att den går med sen tändning "för säkerhets skull" när lambdaregleringen bottnar åt det magra hållet.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 17-04-21 15:10 
Offline

Blev medlem: mån 08-06-16 01:40
Inlägg: 50
Ort: Gefle
Har nu konverterat XJn och det blev över förväntan. Saabspridarna funkar utmärkt. Märkbart bättre gång i maskin över hela registret. Märkbart mjukare tomgång. Ska försöka prova kallstart imorgon när det är som kallast. Hoppas att dom stora spridarna hjälper mig där.

Rekommenderas hittills varmt till den som vill konvertera sin ZJ eller XJ med 4L "High Output" sexan!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 17-11-15 09:22 
Offline

Blev medlem: mån 08-06-16 01:40
Inlägg: 50
Ort: Gefle
Liten uppföljning på min Jeep XJ med Saab 9000 Turbo -spridare. Startar som om det bara är bensin i tanken, trots -3C imorse.
Vid senaste besiktningen hade den tokstabila 1.0 i lambdavärde. Ett tydligt kvitto på att sprutet orkar reglera utan problem, trots förhållandevis stora spridare (42,5% större). Tror dock storleken hjälper till bra vid kallstarter.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 18-05-13 12:26 
Offline

Blev medlem: tor 18-05-10 08:35
Inlägg: 1
Efter att ha läst den här tråden så bestämde jag mig för att testa tanka 50-50% i min Jeep Cherokee XJ från 99.

Nu har bilen brunnit upp. :shock:

Nä då haha, :lol: :lol: :lol: den gick hur bra som helst. Inbillar mig faktiskt att den blev piggare direkt.
Har lyckats köpa röda SAAB-spridare och ska montera dem och testa.

Nu har det ju gått ett tag, har du kvar JEEP:en? Går det fortfarande bra? Några nackdelar?
Några packningar som givit upp eller så?

Jag ska väl byta soppafilter iaf tänkte jag.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 18-05-13 22:07 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
99:an har väl ett helt annorlunda motorstyrsystem än 91'an (returlöst bränslesystem, krav på standardiserad OBD, strängare avgaskrav, mer samverkan med andra elektronikenheter i bilen mm), så erfarenheterna kanske inte går att tillämpa riktigt rakt av.

Det är inte säkert att det finns något utbytbart bränslefilter. Åtminstone på ZJ och ZG fanns utbytbart bränslefilter bara fram till årsmodell '95. Från '96 då returlöst bränslesystem infördes, så hamnade bränslefiltret som en integrerad enhet tillsammans med bränslepump och tryckregulator i tanken. Den enheten (som givetvis är tämligen dyr) går inte att plocka isär för att byta filtret separat.
Det finns flera ZG med V8-motor som har gått blandtankade i åtskilliga år utan problem med bränslefilter eller något annat. Notera inlägget från 2017-04-06 i denna tråd om att det kanske inte är lämpligt att köra sådana bilar okonverterat på 100 % E85 även om de vid en första anblick verkar sköta sig relativt bra.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 18-05-29 08:00 
Offline

Blev medlem: mån 08-06-16 01:40
Inlägg: 50
Ort: Gefle
Mors! Körs fortfarande dagligen och har inte varit några problem under vinterhalvåret heller.
När det var runt -18C fick man hålla lite stödgas första 10 sekunderna vid start, för tomgång var obefintlig. Förutom detta skuttade den igång som vanligt.

Konverterade maskinen med "röda Saabspridare" (Bosch-nummer 0 280 150 431), bytte bränslefilter två gånger (första vid 50 mil efter konverteringen, andra efter 150 mil efter konverteringen).

Har för övrigt kört ca 1200 mil nu sen konverteringen utan problem.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011