Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-04-16 18:59

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 65 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Hva skal jeg konvertere med?
AutoFFV 44%  44%  [ 7 ]
Full Flex Gold 6%  6%  [ 1 ]
Flextek 13%  13%  [ 2 ]
Annet 38%  38%  [ 6 ]
Antal röster : 16
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-05-22 13:58 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 07-01-03 13:14
Inlägg: 676
Ort: Halden/Asker/Trondhe
I demokratisk ånd har jeg nå bestilt en AutoFFV, ettersom det var det flertallet ville.. Jeg er veldig spent, og kommer selvsagt til å dokumentere det som kan dokumenteres og legge ut her etter hvert.

_________________
-Magnus-
"Six months in the lab will save you an afternoon in the library"


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-06-06 19:57 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 07-01-03 13:14
Inlägg: 676
Ort: Halden/Asker/Trondhe
Da var AutoFFVn hentet og installert. Foreløpig er det bare bensin på tanken. Bilen starter og går som normalt. Det er dog et lite problem. På forhøyet tomgang (2000-3000) så går bilen for fett. Når jeg tok en kjøretur så virket det som at den lambdaregulerte som den skulle. På forhøyet tomgang var det korrigerte lambdasignalet konstant 0.88V. Jeg har modifisert GLs spenningsdeler litt, slik at maks korrigert lambda ligger under 0.90V. Skulle det bli problemer har jeg jo muligheten til å enten gå tilbake til det originale designet som gir maks 0.95V, eller evt. koble inn den gule ledningen som andre har hatt suksess med.

Bilder av installasjonen samt fler erfaringer kommer. Nå skal jeg på statoil og tanke sprit :D

_________________
-Magnus-
"Six months in the lab will save you an afternoon in the library"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-06-07 09:36 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 07-01-03 13:14
Inlägg: 676
Ort: Halden/Asker/Trondhe
I går tanket jeg 21L E85 på toppen av litt under 10L bensin. Altså er jeg i det området som andre har kjørt uten konvertering. Bilen ser ut til å lambdaregulere og fullgassanrike som den skal. Det er dog et lite problem. Når jeg gir gass f.eks. fra 1500rmp på 3.gir så er draget litt "pulserende". Kjennes nesten som om effekten følger en sinuskurve. Det samme gjelder hvis jeg ligger og cruiser på ~2000rpm, så rykker det litt subtilt. Noen som har en aning på hva det kan være? Jeg har ikke koblet inn den gule "filterledningen" enda, siden jeg vil prøve å se om det går uten.
Den fete blandingen ved forhøyet tomgang forsvant etter at jeg tanket sprit (evt. så kom det av at jeg hadde kjørt et stykke).

_________________
-Magnus-
"Six months in the lab will save you an afternoon in the library"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-06-07 10:57 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Kan tyvärr inte vara till så stor hjälp, men följer detta med spänning! (Har 80% E85 i min okonverterat, går faktiskt rätt bra utom att den är lite svårstartad och rycker när den är kall)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-06-07 11:12 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 07-01-03 13:14
Inlägg: 676
Ort: Halden/Asker/Trondhe
Jeg kan ikke uttale meg om virkelige kaldstarter enda, men jeg måtte prøve å starte bilen før jeg dro på jobb i dag. Den startet helt som normalt, men da var det 18C og jeg har jo faktisk en del bensin i tanken.

Jeg tok en kontroll av tennpluggene før jeg satt i gang. Skal en tennplugg se slik ut:
Bild

Oljen på gjengene kommer nok fra gammelt oljesøl nedi der pluggene står.

_________________
-Magnus-
"Six months in the lab will save you an afternoon in the library"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-06-11 21:13 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 07-01-03 13:14
Inlägg: 676
Ort: Halden/Asker/Trondhe
Etter å ha kjørt litt med 20l E85 + 10L bensin så fyllte jeg på 20L til med E85, så nå burde i hvert fall bilen være over grensen for hva den klarer ukonvertert. Når det er varmt starter bilen som vanlig når motoren er kald, men det kan behøves to forsøk eller litt gass når den skal varmstartes. I dag var det 12grader og fuktig ute, og da døde motoren etter første forsøk. Jeg har fortsatt problemet med litt rykninger når jeg kjører. Har forsøkt den gule filterkabelen, men det hjalp ikke. Jeg har en teori om at autoFFV og bilens lambdaregulering "konkurrerer" litt. Det er jo ikke helt uventet om det fører til problemer, for autoFFV er jo ikke konstruert for TiO2-lambda. Er det noen som vet hva som skjer hvis man fjerner lambdakabelen fra autoFFV? Vil den slutte å virke, eller anta siste kjente verdi? Hvis den antar siste kjente verdi kunne man jo bare kjøre med kabelen innkoblet rett etter tanking, og så ta den bort etter at den er mappet. Jeg er ikke modig nok til å prøve uten videre, siden jeg verken har lyst til å ødelegge burken eller Adam.

Det kjennes ut som at bilen har fått bedre bunndrag. Forbruket kan jeg ikke si noe om enda, siden jeg bare har kjørt 20mil og tankmåleren døde av alkoholforgiftning.

_________________
-Magnus-
"Six months in the lab will save you an afternoon in the library"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-06-12 13:50 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 07-01-03 13:14
Inlägg: 676
Ort: Halden/Asker/Trondhe
Takktakk. Jeg bør tillegge at bilen min er generelt syk om dagen, og jeg kan ikke uten videre påstå at problemene jeg har er etanolrelatert. Jeg har som tidligere nevnt en mistenkt svakhet i toppakningen. Det har ikke gitt noen symptomer på kjørbarheten tidligere, men nå er kjølevæsketapet blitt større. Når jeg startet bilen i natt var bilen vanskelig å starte (10 grader og fuktig). Da så jeg for første gang hvit eksos. Om det kommer av kjølevæske eller mye uforbrent drivstoff vet jeg ikke. Jeg burde nok midligtidig gå tilbake til bensindrift for å få det diagnostisert skikkelig. Forskning blir så mye enklere når man holder antallet variable på et minimum.

_________________
-Magnus-
"Six months in the lab will save you an afternoon in the library"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-06-16 14:05 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 07-01-03 13:14
Inlägg: 676
Ort: Halden/Asker/Trondhe
En oppdatering. Som det har gått fram her og i andre tråder har det vært litt problemer med bilen, muligens pga en defekt toppakning.
I et desperat forsøk på å slippe å bruke 7-10k på å reparere det på en så gammel bil, flushet jeg kjølesystemet skikkelig og tilsatte noe som heter K-seal. Jeg hadde ingen forventninger til at det skulle funke, men man har da et åpent sinn. Jeg har fortsatt ikke prøvd å fjerne lambdakontakten, for det var ikke nødvendig. Nå virker det som at alle rykninger er borte. Ikke har jeg sett noe mer hvit eksos heller. På de milene jeg har kjørt har det ikke forsvunnet kjølevæske. Bilen går bedre enn den noen gang har gjort. E85+originalchip går i hvert fall mye bedre enn BF98 og chip. Så får man etter hvert se hva E85+chip har å gi. Kjørbarheten i bymiljø er kraftig forbedret, og jeg forventer at forbruksøkningen på bykjøring vil være <30% siden jeg konstant ligger i et høyere gir enn tidligere. Mine eneste problemer nå er at tankmåleren bare virker sporadisk og at termoswithcen til kjøleviften ikke likte K-seal, så den måtte kobles ut. Bilen er fortsatt ikke så lett å starte som den er på bensin, men ikke noe problem med disse temperaturene i hvert fall. Tror dere at bytte av tennplugger kan gi noen forbedring på dette?

_________________
-Magnus-
"Six months in the lab will save you an afternoon in the library"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-07-16 19:11 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 07-01-03 13:14
Inlägg: 676
Ort: Halden/Asker/Trondhe
Da har jeg vært på ferie med Adam Alkis (det heter bilen min). Det var bare på tur sørover jeg kunne kjøre på ren E85. Forbruket på "aktiv" langkjøring var da 0.89L/mil. Det er noe mindre enn 30% økning. På vei tilbake til Trh kjørte jeg med ca. 80%E85, og forbrukte da 0.79L/mil. Ellers måtte jeg kjøre med mest bensin i tanken. Bytte mellom bensin og E85 i ulike blandingsforhold går uten at man merker noe. Jeg synes motoren går markant roligere* (mindre motorstøy i 120km/h samt på tomgang) på etanol. Er det bare en innbildning, eller finnes det en forklaring på det?
I løpet av ferien tok tidligere nevnte toppakning kvelden for godt, så nå står bilen på verksted. Jeg satser på at mindre vann i sylinderne og nye plugger gjør sitt for at kaldstartene skal bli som på bensin.

*"Roligere" på norsk er altså lugnare eller.no

_________________
-Magnus-
"Six months in the lab will save you an afternoon in the library"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-07-17 09:32 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 07-01-03 13:14
Inlägg: 676
Ort: Halden/Asker/Trondhe
Etter å ha bekymret meg for vannforbruk, og manisk sett etter vann i oljen i lang tid, synes jeg egentlig det er like greit at Adam tar seg en tur på verksted. På en bil som har gått 237kkm må man regne med at sånt skjer. Heldigvis må jeg ikke ut med 15000 oljedollar som enkelte verksted skulle ha. I Strömstad anslo de 5000 svenske pesetas for jobben, men hadde ikke tid før i august.
Det skapte stor oppstandelse på bilverkstedet når jeg fortalte at bilen gikk på brennevin. Plutselig sto alle og så under panseret mitt og mumlet om alkoholmisbruk og "tom tank når jeg får tilbake bilen":-)
Feilen oppsto lenge før jeg konverterte, og har utviklet seg sakte. Spriten er som sagt uskyldig.
Litt OT: Er det så at lettmetalltopper skal planslipes ved pakningsbytte, eller er det bare om toppen er skjev? Jeg har alltid trodd det første, men Opelverkstedet påsto at de bare gjorde det i ~5% av tilfellene.

_________________
-Magnus-
"Six months in the lab will save you an afternoon in the library"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-07-17 13:11 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
magnul skrev:
Litt OT: Er det så at lettmetalltopper skal planslipes ved pakningsbytte, eller er det bare om toppen er skjev? Jeg har alltid trodd det første, men Opelverkstedet påsto at de bare gjorde det i ~5% av tilfellene.


Det varierar mellan olika motortyper. För vissa motorer (t ex Citroën/Peugeot XU5 och VW 4-cylindriga dieslar) står det till och med i verkstadshandböckerna att toppen överhuvudtaget inte får slipas, utan skall bytas ut om den inte är plan! Dock har det funnits många fall då man har slipat topplock även till sådana motorer och det har gått utmärkt i praktiken.
Men det vanliga är att tillverkarna rekommenderar att man alltid kontrollerar planheten noga och slipar toppen om oplanheten överstiger tillåtna gränser.
Det är ganska vanligt att aluminiumtoppar "kallflyter" runt skruvhålen, så tätningsytan buktar ut några hundradels millimeter mer där än annars. När man får tillbaka en aluminiumtopp efter slipning, där man bara har tagit bort minimalt med material, så ser ytan helt blank och nybearbetad ut runt skruvhålen medan det finns mer kvar av den "gamla" ytan mellan skruvhålen.

Om en topp har blivit mycket kraftigt skev, t ex om motorn har blivit svårt överhettad, så finns det risk att den har inneboende spänningar och kommer att bli skev på nytt efter ett tag. Det kan vara därför som vissa tillverkare avråder från att slipa toppen. Ett annat skäl (som bara gäller motorer med överliggande kamaxel) är att det finns risk att kamaxellagren inte ligger i linje med varandra om toppen har slagit sig.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-07-23 10:02 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 07-01-03 13:14
Inlägg: 676
Ort: Halden/Asker/Trondhe
Da er Adam utskrevet fra opelsykehuset. Jeg tenkte at nå skulle kaldstartene gå som en lek, siden jeg ikke hadde vann i sylindrene lenger, samt nye tennplugger. Når jeg startet bilen på verkstedet, trengte jeg 4-5 startforsøk (~20 grader i luften), altså som før.
I helgen har jeg forsøkt å la tenningen stå på ca. 10 sekunder før jeg vrir rundt. Da starter den nesten, for så å starte (med litt hosting) på 2.forsøk. Såvidt jeg vet starter bensinpumpen på omega når man skrur på tenningen (altså hakket før start). Kan jeg kanskje tolke dette som at jeg har en liten lekkasje i bensinsystemet som gjør at det er trykkløst når bilen har stått en stund, og at pumpen dermed må kjøres først for å få start?

_________________
-Magnus-
"Six months in the lab will save you an afternoon in the library"


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 65 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011