Den motorn verkar vara ett bra alternativ. När man kollar på de svenska småfirmorna som tillhandahåller piggyback-system så får man ju känslan av att marknaden är helt död, och det är väl så det är tyvärr. Men jag hittade finska eFlexFuel som verkar ha kommit långt i sin produktutveckling, de säljer ett kit för 1-8 cylindrar komplett med kablage anpassat för bilmodellen. De har en tillhörande Android-app där du kan se massa info samt konfa tex kallstart. Intressant också att de använder en sensor på bränsleledningen för att anpassa efter typ av bränsle. På deras sida kan man kolla kompatibilitet för olika bilmodeller. För tex första generationen XC90 har de kit för alla bensinmotorer som sålts på svenska marknaden.
Jag kontaktade eFlexFuel om deras erfarenhet av XC90 och de sade att de har sålt många kit till den och att denna motorn är en av de absolut vanligaste att konvertera. Enligt dom ska originalspridarna vara fullt tillräckliga.
Just 2.5T-motorn B5254T2 har använts i många andra volvomodeller och verkar populär att trimma:
https://en.wikipedia.org/wiki/Volvo_Modular_engine#B5254T2Jag kontaktade även Fekzen här på forumet och han har erbjudit sig att mappa om styrningen till att funka med E85 och lägger då även in kallstartsanrikningen. Då kan jag inte köra på bensin, men det gör mig inget så länge den går bra på E85. Han kan även höja effekt samtidigt, men då behövs större spridare. Det lutar åt det alternativet. Jag vet inte var man hittar större spridare och vad det kostar men det får bli ett senare problem. Först behöver jag hitta en lämplig begagnad XC90 och det kan vara lite knivigt när man väl kommit på exakt vad man vill ha, så fortsättning följer.