Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 03:32

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: mån 17-11-13 11:32 
Offline

Blev medlem: sön 10-10-31 17:57
Inlägg: 20
Någon som har erfarenheter och/eller tips om att köra första generationens Volvo XC90 på E85?

Jag behöver byta upp mig till sjusitsigt och kollar främst på XC90. Antagligen är det 2.5T som är mest intressant, vanlig insprutning, fem cylindrar, turbo, motorkod B5254T2. Jag har pratat med BSR och Autotech men de har som väntat inget att erbjuda vad gäller mappning. Finns det något lämpligt piggybacksystem? Någon som har testat?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 17-11-13 22:02 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det är väl samma maskineri som sitter i många andra Volvo av samma generation. Det finns åtminstone exempel på att S80 med snarlika motorer fungerar bra med Flexitune Auto X4. Se t ex https://etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=10&t=6055 .
Det kan nämnas att den bilägaren framför allt kör på E85 av ekonomiska skäl, så han går över till bensin när han anser det billigare. Dock brukar han även då blandtanka och hälla i ca 20 % E85, han menar att motorn går mycket bättre - framför allt bättre segdragningsförmåga - på den blandningen än på ren bensin.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 17-11-18 10:09 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-26 23:30
Inlägg: 298
Ort: Ljusne
Jag har experimenterat med E85 i en V70 2.5T -04 (B5254T2).
Min erfarenhet är att den motorn klarar ganska höga inblandningar redan original, ja upp mot 100 % faktiskt. Dock med lysande motorlampa, och hur det ser ut med bränsleleveransen vid laddtryck har jag inte tagit reda på.

_________________
#Linus Johansson
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 17-11-18 11:11 
Offline

Blev medlem: sön 10-10-31 17:57
Inlägg: 20
Den motorn verkar vara ett bra alternativ. När man kollar på de svenska småfirmorna som tillhandahåller piggyback-system så får man ju känslan av att marknaden är helt död, och det är väl så det är tyvärr. Men jag hittade finska eFlexFuel som verkar ha kommit långt i sin produktutveckling, de säljer ett kit för 1-8 cylindrar komplett med kablage anpassat för bilmodellen. De har en tillhörande Android-app där du kan se massa info samt konfa tex kallstart. Intressant också att de använder en sensor på bränsleledningen för att anpassa efter typ av bränsle. På deras sida kan man kolla kompatibilitet för olika bilmodeller. För tex första generationen XC90 har de kit för alla bensinmotorer som sålts på svenska marknaden.

Jag kontaktade eFlexFuel om deras erfarenhet av XC90 och de sade att de har sålt många kit till den och att denna motorn är en av de absolut vanligaste att konvertera. Enligt dom ska originalspridarna vara fullt tillräckliga.

Just 2.5T-motorn B5254T2 har använts i många andra volvomodeller och verkar populär att trimma:

https://en.wikipedia.org/wiki/Volvo_Modular_engine#B5254T2

Jag kontaktade även Fekzen här på forumet och han har erbjudit sig att mappa om styrningen till att funka med E85 och lägger då även in kallstartsanrikningen. Då kan jag inte köra på bensin, men det gör mig inget så länge den går bra på E85. Han kan även höja effekt samtidigt, men då behövs större spridare. Det lutar åt det alternativet. Jag vet inte var man hittar större spridare och vad det kostar men det får bli ett senare problem. Först behöver jag hitta en lämplig begagnad XC90 och det kan vara lite knivigt när man väl kommit på exakt vad man vill ha, så fortsättning följer.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011