Etanol.nu
http://etanol.nu/forum/

Volvo XC90 första generationen på E85
http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=10&t=7507
Sida 1 av 1

Författare:  anderso [ mån 17-11-13 11:32 ]
Inläggsrubrik:  Volvo XC90 första generationen på E85

Någon som har erfarenheter och/eller tips om att köra första generationens Volvo XC90 på E85?

Jag behöver byta upp mig till sjusitsigt och kollar främst på XC90. Antagligen är det 2.5T som är mest intressant, vanlig insprutning, fem cylindrar, turbo, motorkod B5254T2. Jag har pratat med BSR och Autotech men de har som väntat inget att erbjuda vad gäller mappning. Finns det något lämpligt piggybacksystem? Någon som har testat?

Författare:  torbjorn [ mån 17-11-13 22:02 ]
Inläggsrubrik:  Re: Volvo XC90 första generationen på E85

Det är väl samma maskineri som sitter i många andra Volvo av samma generation. Det finns åtminstone exempel på att S80 med snarlika motorer fungerar bra med Flexitune Auto X4. Se t ex https://etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=10&t=6055 .
Det kan nämnas att den bilägaren framför allt kör på E85 av ekonomiska skäl, så han går över till bensin när han anser det billigare. Dock brukar han även då blandtanka och hälla i ca 20 % E85, han menar att motorn går mycket bättre - framför allt bättre segdragningsförmåga - på den blandningen än på ren bensin.

Författare:  Volvo245GLT [ lör 17-11-18 10:09 ]
Inläggsrubrik:  Re: Volvo XC90 första generationen på E85

Jag har experimenterat med E85 i en V70 2.5T -04 (B5254T2).
Min erfarenhet är att den motorn klarar ganska höga inblandningar redan original, ja upp mot 100 % faktiskt. Dock med lysande motorlampa, och hur det ser ut med bränsleleveransen vid laddtryck har jag inte tagit reda på.

Författare:  anderso [ lör 17-11-18 11:11 ]
Inläggsrubrik:  Re: Volvo XC90 första generationen på E85

Den motorn verkar vara ett bra alternativ. När man kollar på de svenska småfirmorna som tillhandahåller piggyback-system så får man ju känslan av att marknaden är helt död, och det är väl så det är tyvärr. Men jag hittade finska eFlexFuel som verkar ha kommit långt i sin produktutveckling, de säljer ett kit för 1-8 cylindrar komplett med kablage anpassat för bilmodellen. De har en tillhörande Android-app där du kan se massa info samt konfa tex kallstart. Intressant också att de använder en sensor på bränsleledningen för att anpassa efter typ av bränsle. På deras sida kan man kolla kompatibilitet för olika bilmodeller. För tex första generationen XC90 har de kit för alla bensinmotorer som sålts på svenska marknaden.

Jag kontaktade eFlexFuel om deras erfarenhet av XC90 och de sade att de har sålt många kit till den och att denna motorn är en av de absolut vanligaste att konvertera. Enligt dom ska originalspridarna vara fullt tillräckliga.

Just 2.5T-motorn B5254T2 har använts i många andra volvomodeller och verkar populär att trimma:

https://en.wikipedia.org/wiki/Volvo_Modular_engine#B5254T2

Jag kontaktade även Fekzen här på forumet och han har erbjudit sig att mappa om styrningen till att funka med E85 och lägger då även in kallstartsanrikningen. Då kan jag inte köra på bensin, men det gör mig inget så länge den går bra på E85. Han kan även höja effekt samtidigt, men då behövs större spridare. Det lutar åt det alternativet. Jag vet inte var man hittar större spridare och vad det kostar men det får bli ett senare problem. Först behöver jag hitta en lämplig begagnad XC90 och det kan vara lite knivigt när man väl kommit på exakt vad man vill ha, så fortsättning följer.

Sida 1 av 1 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/