Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: sön 18-08-19 18:16

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 47 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tis 18-05-01 19:08 
Offline

Blev medlem: ons 18-04-18 18:23
Inlägg: 63
Hej! Är ny här på forumet och ska köpa mig en flexitune II till min volvo 940 jag tänker köra 100 % etanol i året runt med FB motorn. Tanken är att köra helt original förutom flexituneboxen i cirka 1-2 år och senare plana toppen lite och ev vrida tändningen lite mer sen när jag vet att det funkar 100% för åretrunt körning.

Har kollat och verkar vara skit smidigt med flexitune iom deras automatiska chokefunktion om man kopplar det via tändningen.

Tänkte höra med er som kört med detta hur länge ni kört (har hört att motorn ska ta väldigt mycket stryck), vad eran förbrukning ligger på och sist men absolut inte minst OM DET FUNKAR PÅ VINTERN och ner till hur pass kallt det funkar. Tanken är som sagt att BARA köra etanol och väldigt tråkigt om inte bilen skulle starta pga att det är för kallt :cry:

Ge mig gärna lite input på hur ni har löst det på era bilar och vad ni moddat för att få det att funka bättre! :D

Tack på förhand
Mvh Snålkörarn


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 18-05-01 19:19 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 570
Ort: Lyckeby Blekinge
Jag har gjort det på en polo från 1991 med mycket gott resultat, ska kunna kallstartas ned till -10C utan större problem (-20C med E75)

tändning om det ens går att ändra behövs inte iom. med knacksensor , det ska finnas info om hur man byglar för mer tändförställning

:)

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 18-05-01 19:59 
Offline

Blev medlem: ons 18-04-18 18:23
Inlägg: 63
biltema 10w30 skrev:
Jag har gjort det på en polo från 1991 med mycket gott resultat, ska kunna kallstartas ned till -10C utan större problem (-20C med E75)

tändning om det ens går att ändra behövs inte iom. med knacksensor , det ska finnas info om hur man byglar för mer tändförställning

:)



Ja jag har bara hört att man ska vrida tändningen och gärna plana toppen lite för att få bättre bränsleförbrukning och bättre kallstartegenskaper.

Hur länge har du kört med din "setup" och har du haft några problem? Märkt av att motorn blivit sämre iom att den slits iom det torra bränslet?

Ja dom byter ju till E75 på vinter här i Sverige så då borde det ju funka för oss som konvererat? är det svårt att starta dom kalla dagarna?

Tusen Tack för infon!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 18-05-01 20:14 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 570
Ort: Lyckeby Blekinge
Polon var nu i dagläget ca 8-9 år sedan jag hade den:
viewtopic.php?f=10&t=837&p=35314#p35314

Om slitage i motorn:
viewtopic.php?f=17&t=7338&p=72842&hilit=runeberg#p72842

:)

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 18-05-01 20:21 
Offline

Blev medlem: ons 18-04-18 18:23
Inlägg: 63
biltema 10w30 skrev:
Polon var nu i dagläget ca 8-9 år sedan jag hade den:
viewtopic.php?f=10&t=837&p=35314#p35314

Om slitage i motorn:
viewtopic.php?f=17&t=7338&p=72842&hilit=runeberg#p72842

:)


intressant bygge, jag ska nog försöka o bygga inne i kupen så man slipper fukt och dylikt.

Förstod dock inte den gamla texten om slitaget. Menade om det fanns något NYTT. :D


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 18-05-01 22:38 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1878
Ort: 08- och Småland
Du kan inte vrida fördelaren i en sådan motor. Den "vrider sig själv" elektroniskt och datastyrt. Det vill säga: Motorn känner hela tiden efter om den kan "komma lite närmare" det tidigaste läget. Eftersom den har en kacksensor så håller den samtidigt tillbaka något så det inte uppstår någon knackning. Och den motverkar genast den minsta lilla antydan till knackning innan något skadligt hinner att uppstå. E85 tillåter lite tidigare tändning. 104 oktan.
Det är svänghjulsgivaren som ger grunden för denna självinställningen. Det finns på vissa modeller en möjlighet att påverka det tidiga tändläget till att bli ännu lite tidigare. Sök kontakt med signaturen [b]LennartE[/b] här på forumet. Han har lite erfarenhet av detta.
Förmodligen har du väl redan en köldstartanrikning till insprutningssystemet? Om du inte har det så finns det en metod med lite koppling och ett motstånd att ansluta. Säg till i så fall. Men kolla först om du har en köldstartanrikning. Och även Flexitune har väl det också?
Sedan kan man ju rent allmänt säga att alla former av motorvärmare är av godo även om bilen skulle vara lättstartad i kyla på vintern.

Och du har väl ryktesvis fått höra att motorn skulle fara illa av E85? Du skall veta att så gott som alla sådana rykten kommer från dom som aldrig har prövat E85. Än mindre ägt någon bil för E85. Dom har fått sina påståenden från någon jobbarkompis morsas kusins före detta grannes sambos svågers systers halvbror som fick väldiga problem när vederbörande en gång åkte med en E85-bil.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 18-05-02 08:55 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4571
Ort: Sundsvall
Att plana toppen för att höja kompressionen är ingen mening. Någotsånär nya B230F (årsmodell 1988B och senare) har så pass hög kompression att man aldrig kan få ner förbrukningen så mycket att man tjänar igen kostnaden för arbetet inom rimlig tid. De tidiga B230F, fram till '88A , har lägre kompression eftersom de är optimerade för 91-oktanig bensin. På en sådan kan det möjligen löna sig att plana lite mer om man ändå har varit tvungen att riva motorn för att t ex byta topplockspackning, men man plockar aldrig isär en fungerande motor för att plana.

Jag har en känsla av att de B230F som har EGR, alltså från ungefär '92-93 och senare, arbetar med tidigare tändförställningskurva i grunden än vad de tidigare motorerna gjorde, så man vinner nog mindre på att försöka laborera med tändläget på en sådan än man gör på årsmodellerna runt 1990.

Kallstart med Flexitune och dess anrikningsfunktion är inga problem alls om bara resten av bilens elsystem och i synnerhet tändsystem är i ordning. Det är viktigt att tändspole och tändmodul är av originaltyp. Inte bara rätt fabrikat utan rätt detaljnummer också. Glapp och spänningsfall i tändningslåset är vanligt på Volvo 700/900 , det kan leda till att tändsystemet inte får tillräckligt med matningsspänning medan man kör startmotorn. Det kan vara bra att montera mellanreläer på utgående ledningar 15 och 50 från tändningslåset.
Min erfarenhet från andra bilar är att de gånger det kan vara svårt att starta på E85 inte är vid extrem kyla, utan det är snarare vid blött och nollgradigt väder det kan bli problem. Det hjälper INTE att nöta länge på startmotorn en sådan gång, rätt metod är istället att göra korta startförsök med ganska långa pauser (1-2 minuter) emellan. Motorvärmare löser såklart alla problem. Om det är riktigt eländigt och man inte har någon annan värmemöjlighet alls, så kan man i nödfall skruva ur tändstiften och ha dem i innerfickan en stund så de blir varma och torra, sen skruvar man tillbaks dem och startar snabbt.
En annan viktig sak är att se till att det är god fart på startmotorn. Man bör ha bra batteri, god ordning på alla batterikablar och jordflätor, och gärna plocka isär och serva (rengöring, smörjning, översyn) startmotorn någon gång då och då.

För att få bra resultat vid körning i kyla så är det ju viktigt att motorns termostat är i ordning så att motorn kommer upp i full temperatur snabbt. Där är en Volvo 940 lite irriterande eftersom tempmätaren ställer sig med nålen rakt upp redan vid 40-50 grader motortemp och inte rör sig vidare mot det röda området förrän över 100 grader. Man har alltså inte en chans att se på den vad termostaten egentligen har för sig. Det kan vara praktiskt att ha en billig digitalmultimeter inkopplad för att hålla koll på spänningen över insprutningssystemets tempgivare för att den vägen se verklig motortemp.
Se också till att luftförvärmningen och dess termostatstyrda spjäll fungerar som den ska. Ev kan det löna sig att byta luftburken till dito från en sen 740 med förgasare, den reglerar på högre lufttemperatur.

Man bör tänka på att det kondenseras en hel del E85 och vatten i motoroljan vid varje kallstart. Samma problem finns även på bensin men är mer utpräglat på E85. Man bör INTE kallstarta motorn bara för att t ex flytta bilen på gården och sen stänga av, utan har man väl startat den bör den få gå tills den är varm. Kör man mest i korta körningar (högst en halvtimme åt gången), så är det bra att försöka ordna en sammanhängande landsvägskörning på ett par timmar minst en eller ett par gånger i månaden, så att motorn får gå med genomvarm olja så länge att alla bränslerester och vatten hinner avdunsta.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 18-05-02 09:41 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 570
Ort: Lyckeby Blekinge
jag som fått för mig att samtliga B230F har ett komp på 9,8 medans den motorstarkare B230FB har ett komp på 9,3

alla ska vara otimerade för 95 oktan men kan köras ned till 91 oktan med begränsad prestanda

här finns lite mer info om att ändra grundtträndingen:
viewtopic.php?f=10&t=5478&start=45

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 18-05-02 18:47 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 115
Ort: Halmstad
Ska man plana toppen "så det göras rejält", alltså upp mot 11,5 och ända upp till 13 har jag läst mig till att det gjorts på B230F motorer. Dessa går då så klart inte att köra på bensin. På dessa motorer (LH2.4) går det relativt enkelt att höja upp till 6° och sänka 6° (85 oktan). När det gäller förvärmningen av luften så har jag slopat termostaten i luftfiltret och stoppat i förvärmningsslangen direkt i luftfiltret och "fixerat" den med en tvättsvamp!!!!. Funkar både sommar och vinter. Jag har höjt tändningen 4° genom att polvända svänghjulsgivaren, och det verkar vara ganska lagom på min motor. Jag har en B234F (16V motorn) med original kompförhållande 10:1

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 18-05-02 20:02 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4571
Ort: Sundsvall
Den "gamla" B230F fram till '88A har kompressionsförhållande 8,0:1 och kräver 91 oktan enligt ett specifikationshäfte för 240 som jag har.
För övriga motorer i samma familj fram till '88 anges följande:
B200K 10,0:1 för Europa, 8,5:1 för andra länder. Oktantal 98 resp 93.
B200E 10,0:1 för alla marknader. Oktantal 98.
B230A 10,3:1 för Europa, 9,0:1 för andra länder. Oktantal 98 resp 93.
B230E 10,3:1 för alla marknader. Oktantal 98.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 18-05-02 20:32 
Offline

Blev medlem: ons 18-04-18 18:23
Inlägg: 63
nyfiken skrev:
Du kan inte vrida fördelaren i en sådan motor. Den "vrider sig själv" elektroniskt och datastyrt. Det vill säga: Motorn känner hela tiden efter om den kan "komma lite närmare" det tidigaste läget. Eftersom den har en kacksensor så håller den samtidigt tillbaka något så det inte uppstår någon knackning. Och den motverkar genast den minsta lilla antydan till knackning innan något skadligt hinner att uppstå. E85 tillåter lite tidigare tändning. 104 oktan.
Det är svänghjulsgivaren som ger grunden för denna självinställningen. Det finns på vissa modeller en möjlighet att påverka det tidiga tändläget till att bli ännu lite tidigare. Sök kontakt med signaturen [b]LennartE[/b] här på forumet. Han har lite erfarenhet av detta.
Förmodligen har du väl redan en köldstartanrikning till insprutningssystemet? Om du inte har det så finns det en metod med lite koppling och ett motstånd att ansluta. Säg till i så fall. Men kolla först om du har en köldstartanrikning. Och även Flexitune har väl det också?
Sedan kan man ju rent allmänt säga att alla former av motorvärmare är av godo även om bilen skulle vara lättstartad i kyla på vintern.

Och du har väl ryktesvis fått höra att motorn skulle fara illa av E85? Du skall veta att så gott som alla sådana rykten kommer från dom som aldrig har prövat E85. Än mindre ägt någon bil för E85. Dom har fått sina påståenden från någon jobbarkompis morsas kusins före detta grannes sambos svågers systers halvbror som fick väldiga problem när vederbörande en gång åkte med en E85-bil.



Ja man ska ju kunna jorda något stift till styrboxen så ska man även få 3 graders tidigare tändning har jag hört.

ja choke funktion är ju automatisk på flexitune II sålänge man har det kopplat det via tändningslåset så det är tanken att jag ska göra.

Har tyvärr inte möljighet till motorvärmare eftersom jag bor 4 våningar upp i lägenhet, därför det är viktigt att den kan starta när det är kallt.

Tack för infon!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 18-05-02 20:38 
Offline

Blev medlem: ons 18-04-18 18:23
Inlägg: 63
torbjorn skrev:
Att plana toppen för att höja kompressionen är ingen mening. Någotsånär nya B230F (årsmodell 1988B och senare) har så pass hög kompression att man aldrig kan få ner förbrukningen så mycket att man tjänar igen kostnaden för arbetet inom rimlig tid. De tidiga B230F, fram till '88A , har lägre kompression eftersom de är optimerade för 91-oktanig bensin. På en sådan kan det möjligen löna sig att plana lite mer om man ändå har varit tvungen att riva motorn för att t ex byta topplockspackning, men man plockar aldrig isär en fungerande motor för att plana.

Jag har en känsla av att de B230F som har EGR, alltså från ungefär '92-93 och senare, arbetar med tidigare tändförställningskurva i grunden än vad de tidigare motorerna gjorde, så man vinner nog mindre på att försöka laborera med tändläget på en sådan än man gör på årsmodellerna runt 1990.

Kallstart med Flexitune och dess anrikningsfunktion är inga problem alls om bara resten av bilens elsystem och i synnerhet tändsystem är i ordning. Det är viktigt att tändspole och tändmodul är av originaltyp. Inte bara rätt fabrikat utan rätt detaljnummer också. Glapp och spänningsfall i tändningslåset är vanligt på Volvo 700/900 , det kan leda till att tändsystemet inte får tillräckligt med matningsspänning medan man kör startmotorn. Det kan vara bra att montera mellanreläer på utgående ledningar 15 och 50 från tändningslåset.
Min erfarenhet från andra bilar är att de gånger det kan vara svårt att starta på E85 inte är vid extrem kyla, utan det är snarare vid blött och nollgradigt väder det kan bli problem. Det hjälper INTE att nöta länge på startmotorn en sådan gång, rätt metod är istället att göra korta startförsök med ganska långa pauser (1-2 minuter) emellan. Motorvärmare löser såklart alla problem. Om det är riktigt eländigt och man inte har någon annan värmemöjlighet alls, så kan man i nödfall skruva ur tändstiften och ha dem i innerfickan en stund så de blir varma och torra, sen skruvar man tillbaks dem och startar snabbt.
En annan viktig sak är att se till att det är god fart på startmotorn. Man bör ha bra batteri, god ordning på alla batterikablar och jordflätor, och gärna plocka isär och serva (rengöring, smörjning, översyn) startmotorn någon gång då och då.

För att få bra resultat vid körning i kyla så är det ju viktigt att motorns termostat är i ordning så att motorn kommer upp i full temperatur snabbt. Där är en Volvo 940 lite irriterande eftersom tempmätaren ställer sig med nålen rakt upp redan vid 40-50 grader motortemp och inte rör sig vidare mot det röda området förrän över 100 grader. Man har alltså inte en chans att se på den vad termostaten egentligen har för sig. Det kan vara praktiskt att ha en billig digitalmultimeter inkopplad för att hålla koll på spänningen över insprutningssystemets tempgivare för att den vägen se verklig motortemp.
Se också till att luftförvärmningen och dess termostatstyrda spjäll fungerar som den ska. Ev kan det löna sig att byta luftburken till dito från en sen 740 med förgasare, den reglerar på högre lufttemperatur.

Man bör tänka på att det kondenseras en hel del E85 och vatten i motoroljan vid varje kallstart. Samma problem finns även på bensin men är mer utpräglat på E85. Man bör INTE kallstarta motorn bara för att t ex flytta bilen på gården och sen stänga av, utan har man väl startat den bör den få gå tills den är varm. Kör man mest i korta körningar (högst en halvtimme åt gången), så är det bra att försöka ordna en sammanhängande landsvägskörning på ett par timmar minst en eller ett par gånger i månaden, så att motorn får gå med genomvarm olja så länge att alla bränslerester och vatten hinner avdunsta.


Att plana toppen är mestadels för att få den att starta lättare vid kallare väderlag (dessto mindre kammare dessto högre densitet borde etanolen packas och därmed antändas lättare har jag läst på olika forum) sen vill jag ju även höja kompressionsfaktorn då etanolen verkar trivas bättre vid höga kompressionsförhållanden (runt 14.0 bar har jag läst lite varstans), sen är det ju naturligtvis även för att höja verkningsgraden på bilen för att få det att gå lite billigare. Kommer isåfall köpa topp vid sidan av och bara switcha över istället för att ta bort den jag har i min pendelbil.

Det där med motortempen har jag hört kan vara lurigt. Skulle man kunna köpa sån där digital värmemätare och "skjuta" på motorblocket för att se om tempgivaren funkar som den ska?

Bilen kommer gå 3 mil tur och retur till jobbet och ibland 1 mil tur och retur till affären. Så det är väll vanlig "pendelkörning" den kommer gå 95 % av tiden.

Tack för infon Torbjorn! :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 18-05-02 20:40 
Offline

Blev medlem: ons 18-04-18 18:23
Inlägg: 63
lennart e skrev:
Ska man plana toppen "så det göras rejält", alltså upp mot 11,5 och ända upp till 13 har jag läst mig till att det gjorts på B230F motorer. Dessa går då så klart inte att köra på bensin. På dessa motorer (LH2.4) går det relativt enkelt att höja upp till 6° och sänka 6° (85 oktan). När det gäller förvärmningen av luften så har jag slopat termostaten i luftfiltret och stoppat i förvärmningsslangen direkt i luftfiltret och "fixerat" den med en tvättsvamp!!!!. Funkar både sommar och vinter. Jag har höjt tändningen 4° genom att polvända svänghjulsgivaren, och det verkar vara ganska lagom på min motor. Jag har en B234F (16V motorn) med original kompförhållande 10:1



Har du planat toppen och isf hur mycket och vad har du för tryck i dina cylindrar?

Har läst runt 3 millimeter men kan hända det går och ta ännu mer, kommer troligtvis inte hålla på med förvärming då jag känner att jag har NOLL koll på detta i dagsläget men uppskattar infon! kör du med flexitune?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 18-05-02 20:42 
Offline

Blev medlem: ons 18-04-18 18:23
Inlägg: 63
lennart e skrev:
Ska man plana toppen "så det göras rejält", alltså upp mot 11,5 och ända upp till 13 har jag läst mig till att det gjorts på B230F motorer. Dessa går då så klart inte att köra på bensin. På dessa motorer (LH2.4) går det relativt enkelt att höja upp till 6° och sänka 6° (85 oktan). När det gäller förvärmningen av luften så har jag slopat termostaten i luftfiltret och stoppat i förvärmningsslangen direkt i luftfiltret och "fixerat" den med en tvättsvamp!!!!. Funkar både sommar och vinter. Jag har höjt tändningen 4° genom att polvända svänghjulsgivaren, och det verkar vara ganska lagom på min motor. Jag har en B234F (16V motorn) med original kompförhållande 10:1



Vad har du för förbrukning på din bil om man får fråga? :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 18-05-03 09:19 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4571
Ort: Sundsvall
Snålkörarn skrev:
Det där med motortempen har jag hört kan vara lurigt. Skulle man kunna köpa sån där digital värmemätare och "skjuta" på motorblocket för att se om tempgivaren funkar som den ska?

Bilen kommer gå 3 mil tur och retur till jobbet och ibland 1 mil tur och retur till affären. Så det är väll vanlig "pendelkörning" den kommer gå 95 % av tiden.


Jag tror inte att en IR-termometer är så pålitlig i det sammanhanget, man vet ju aldrig riktigt vad den mäter på när det finns ytor med olika temperatur i närheten av varandra, utslaget beror på hur IR-reflekterande ytan är, osv osv. Då är det enklare att mäta spänningen över befintlig givare i bilen och räkna om till temperatur med diagram eller tabell som jag tror finns någonstans på detta forum (men ids inte leta fram en länk just för ögonblicket). Eller också kan man ta en digital stektermometer och naja fast givaren vid termostathuset, isolera utanpå med t ex mineralull eller skumgummi.

Med de körsträckorna behöver du inte oroa dig för att det samlar sig otrevligheter i motoroljan. Dock är det, som alltid, bra att hålla koll på vevhusventilationens oljeavskiljare (kallas även oljefälla eller flamskydd) och sanera den INNAN den blir för igensatt.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 47 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011