Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 07:30

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 50 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tor 18-05-03 10:27 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 596
Ort: Lyckeby Blekinge
Appråpå olika motorer i Volvo så finns en variant som heter B230K samma som B23A/B230A men skilladen är tändsystemet där B230K har knacksensor vilker gör att den kan köras på 95 oktan istället för 98 oktan finns i Volvo 740

knacksensorn sitter under insuget mellan 2 och 3:ans tändstift

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 18-05-03 13:22 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 233
Ort: Halmstad
Snålkörarn skrev:
Har du planat toppen och isf hur mycket och vad har du för tryck i dina cylindrar?

Har läst runt 3 millimeter men kan hända det går och ta ännu mer, kommer troligtvis inte hålla på med förvärming då jag känner att jag har NOLL koll på detta i dagsläget men uppskattar infon! kör du med flexitune?

Den är original 10:1 och "trycket" var ganska precis 11 kg när jag kollade för några år sedan. Den hade då gått c:a 40000 mil
Förvärmningen är bara en slang. Jag köpte en (Biltema) som var lite längre och "tryckte in" den i luftfiltret där termostaten suttit. Luften går ju normalt in där så jag har inte gjort någon åverkan på luftfiltret
Snålkörarn skrev:
Vad har du för förbrukning på din bil om man får fråga?

Den är lite törstig (det var den innan på bensin också) så omkring 1,5 l/mil. Jag har ju 16V motorn på 159 hk (utan turbo) och kör mest korta sträckor, ofta släp och/eller lastad bil och använder ofta AC. Kör jag lite längre (typ 10 mil eller så) och tankar både före och efter så kommer jag ner till 1,3 l/mil. Så det håller sig på dom c:a 30% den ska ta mer.
Jag kör inte med Flexifuel utan jag har en justerbar BTR och större spridare.

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 18-05-03 19:27 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
biltema 10w30 skrev:
Appråpå olika motorer i Volvo så finns en variant som heter B230K samma som B23A/B230A men skilladen är tändsystemet där B230K har knacksensor vilker gör att den kan köras på 95 oktan istället för 98 oktan finns i Volvo 740

knacksensorn sitter under insuget mellan 2 och 3:ans tändstift


Nej. A och K är helt olika motorutföranden. B230A har en horisontalförgasare (Pierburg eller liknande) medan B230K har en betydligt modernare (och, om man frågar vem som helst utom konservativa volvomekare, bättre) tvåstegs fallförgasare av märke Solex. Jag tror att B230K i likhet med B200K är en s k Heron-motor, dvs att toppens undersida är plan och förbränningsrummet ligger i de konkava kolvarna. Tändsystemet är helt annorlunda - B230A har mekanisk tändförställning medan K-motorerna har mikroprocessorstyrd tändförställning (Bosch EZ-K i 740 , ett franskt Bendix-system i 240 och 360), och i och med det fick man knackreglering mer eller mindre på köpet. Bästa sättet att beskriva var knacksensorn sitter är att säga att den sitter intill det mittersta ramlagret.
En till viktig skillnad är att K-motorerna har ett ganska avancerat linjärt reglerbart EGR-system - alltså EGR som är tilltagen för att bidra till att minska pumpförluster och möjliggöra körning med tidigare tändning - till skillnad från A-motorernas grovt tillyxade on/off-EGR som bara finns till för att hålla ner kväveoxidutsläppen.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 18-05-04 19:59 
Offline

Blev medlem: ons 18-04-18 18:23
Inlägg: 68
torbjorn skrev:
Snålkörarn skrev:
Det där med motortempen har jag hört kan vara lurigt. Skulle man kunna köpa sån där digital värmemätare och "skjuta" på motorblocket för att se om tempgivaren funkar som den ska?

Bilen kommer gå 3 mil tur och retur till jobbet och ibland 1 mil tur och retur till affären. Så det är väll vanlig "pendelkörning" den kommer gå 95 % av tiden.


Jag tror inte att en IR-termometer är så pålitlig i det sammanhanget, man vet ju aldrig riktigt vad den mäter på när det finns ytor med olika temperatur i närheten av varandra, utslaget beror på hur IR-reflekterande ytan är, osv osv. Då är det enklare att mäta spänningen över befintlig givare i bilen och räkna om till temperatur med diagram eller tabell som jag tror finns någonstans på detta forum (men ids inte leta fram en länk just för ögonblicket). Eller också kan man ta en digital stektermometer och naja fast givaren vid termostathuset, isolera utanpå med t ex mineralull eller skumgummi.

Med de körsträckorna behöver du inte oroa dig för att det samlar sig otrevligheter i motoroljan. Dock är det, som alltid, bra att hålla koll på vevhusventilationens oljeavskiljare (kallas även oljefälla eller flamskydd) och sanera den INNAN den blir för igensatt.


Okej, Kommer oljeavskiljaren att fortare bli igensatt om man kör med etanol? (bara en fundering)

Ja du har troligtvis rätt att rätt metod är att mäta sig fram om termometern funkar eller inte. Kommer ju nödvändigtvis bara behövas göras med en 1 års intervall eller något eller om man märker av markant ökning av förbrukning. Får bli att beställa en Flexitune II nu i veckan så man hinner löda ihop allt


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 18-05-04 20:03 
Offline

Blev medlem: ons 18-04-18 18:23
Inlägg: 68
lennart e skrev:
Snålkörarn skrev:
Har du planat toppen och isf hur mycket och vad har du för tryck i dina cylindrar?

Har läst runt 3 millimeter men kan hända det går och ta ännu mer, kommer troligtvis inte hålla på med förvärming då jag känner att jag har NOLL koll på detta i dagsläget men uppskattar infon! kör du med flexitune?

Den är original 10:1 och "trycket" var ganska precis 11 kg när jag kollade för några år sedan. Den hade då gått c:a 40000 mil
Förvärmningen är bara en slang. Jag köpte en (Biltema) som var lite längre och "tryckte in" den i luftfiltret där termostaten suttit. Luften går ju normalt in där så jag har inte gjort någon åverkan på luftfiltret
Snålkörarn skrev:
Vad har du för förbrukning på din bil om man får fråga?

Den är lite törstig (det var den innan på bensin också) så omkring 1,5 l/mil. Jag har ju 16V motorn på 159 hk (utan turbo) och kör mest korta sträckor, ofta släp och/eller lastad bil och använder ofta AC. Kör jag lite längre (typ 10 mil eller så) och tankar både före och efter så kommer jag ner till 1,3 l/mil. Så det håller sig på dom c:a 30% den ska ta mer.
Jag kör inte med Flexifuel utan jag har en justerbar BTR och större spridare.


Okej, Någon spec anledning till varför du kör med Btr och större spridare än ju Flexitune II?

är inte din utan lamba? då borde det väll även gå att få för lite/för mycket soppa då inte motorn kan självstyra om det är för lite eller förmycket som den ofta gör med lamban, så som jag fattar med lamba och flexitune II är att man vrider till cirka 25% sen kommer motorn själv känna av iom lamban om motorn behöver ösa in lite mer eller lite mindre.

Blir det inte även jobbigare för bränslepumpen om man har en BTR då det ökar trycket?

Ett par nyfikna frågor från en nybörjare :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 18-05-05 16:31 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 233
Ort: Halmstad
Snålkörarn skrev:
Okej, Någon spec anledning till varför du kör med Btr och större spridare än ju Flexitune II?

är inte din utan lamba?

Det var nog mest att jag ville prova om det gick att göra det.. rent "teoretiskt" så tyckte jag att det skulle gå med högre tryck, men teori och praktik är ju inte samma sak...... Sedan var det ju någon/några som sade "det går inte", och då måste jag ju prova. 6 kg är inga problem med original pump, men nu hade min suttit i 40000 mil redan så jag bytte och då blev det en kraftigare (Biltemas "av 044 typ") pump också. Den körde jag med 8 kg tryck innan jag bytte till större spridare. Nu kör jag på omkring 3 - 3,5 kg och bilen går precis som den ska, men jag får från och till felkod 2-3-2. Ibland är den borta några veckor och ibland nollar jag den varje dag.
Jag har Lambda och katalysator på den

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 18-05-06 07:39 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Snålkörarn skrev:

Okej, Kommer oljeavskiljaren att fortare bli igensatt om man kör med etanol? (bara en fundering)


Snarare tvärt om.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 18-05-06 09:19 
Offline

Blev medlem: ons 18-04-18 18:23
Inlägg: 68
Har åkt på ett problem. Finns inga flexitune II att köpa?! Står out of stock på allt dom säljer! Någon som vet något annat ställe att få tag i flexitune II på?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 18-05-07 16:08 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 233
Ort: Halmstad
Det är väl så att det är ingen efterfrågan på dom. Prova på ebay, Tradera eller liknande

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 18-05-07 17:14 
Offline

Blev medlem: ons 18-04-18 18:23
Inlägg: 68
lennart e skrev:
Det är väl så att det är ingen efterfrågan på dom. Prova på ebay, Tradera eller liknande



Har kollat där nu men utan triumph... Finns det några liknande smidiga lösningar tro? Är inte så intresserad av att hålla på med spridare och göra egen kallstart osv :/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 18-05-07 19:01 
Offline

Blev medlem: tis 11-12-20 22:00
Inlägg: 104
Rekommenderar att plana toppen 4,5mm som jag lärt mig av Error här på forumet. A-kam ger inga sneda ventiler så kör på. Du behöver en kortare kamrem från Sierra 2,0.
Som Alvarez skriver i sin bok om termodynamik: enda sättet att få mer ur en motor är med högre kompressions förhållande (typ så).
Med detta så får du 17% högre verkningsgrad och förhoppningsvis en lika snål motor.
Kallstarter bör gå bättre då blir ca 100grader högre med det kompet

_________________
940 med b200(Ltt) . Planad 4,5 mm, ca 1:13 i komp. Ställbar BTR.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 18-05-07 19:34 
Offline

Blev medlem: ons 18-04-18 18:23
Inlägg: 68
enanders skrev:
Rekommenderar att plana toppen 4,5mm som jag lärt mig av Error här på forumet. A-kam ger inga sneda ventiler så kör på. Du behöver en kortare kamrem från Sierra 2,0.
Som Alvarez skriver i sin bok om termodynamik: enda sättet att få mer ur en motor är med högre kompressions förhållande (typ så).
Med detta så får du 17% högre verkningsgrad och förhoppningsvis en lika snål motor.
Kallstarter bör gå bättre då blir ca 100grader högre med det kompet


Äntligen lite härlig fakta. Funkar 4.5 även på 531 topp? Är A Kam den "snålaste" kamen?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 18-05-07 20:26 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Snålkörarn skrev:
Har åkt på ett problem. Finns inga flexitune II att köpa?! Står out of stock på allt dom säljer! Någon som vet något annat ställe att få tag i flexitune II på?


Det dyker upp annonser för begagnade Flexitune ibland på detta forum.
Annars går det väl att maila och fråga, det kan ju hända att det är någon bugg i webshopen som gör att det står out of stock.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 18-05-07 20:52 
Offline

Blev medlem: tis 11-12-20 22:00
Inlägg: 104
Jag har planat 8-9mm på 530topp så det borde gå att plana 4,5mm på 531n. Man får se upp med att kylkanalerna ligger längre ner på 531n.

_________________
940 med b200(Ltt) . Planad 4,5 mm, ca 1:13 i komp. Ställbar BTR.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 18-05-07 20:56 
Offline

Blev medlem: ons 18-04-18 18:23
Inlägg: 68
torbjorn skrev:
Snålkörarn skrev:
Har åkt på ett problem. Finns inga flexitune II att köpa?! Står out of stock på allt dom säljer! Någon som vet något annat ställe att få tag i flexitune II på?


Det dyker upp annonser för begagnade Flexitune ibland på detta forum.
Annars går det väl att maila och fråga, det kan ju hända att det är någon bugg i webshopen som gör att det står out of stock.


Har mailat men dom svarar inte :/ ja ska hålla koll här! :)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 50 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011