Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 03:31

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 50 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: mån 18-05-07 20:58 
Offline

Blev medlem: ons 18-04-18 18:23
Inlägg: 68
enanders skrev:
Jag har planat 8-9mm på 530topp så det borde gå att plana 4,5mm på 531n. Man får se upp med att kylkanalerna ligger längre ner på 531n.


Okej, vill ju gärna ha 531 toppen då det ska vara en "effektivare topp"


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 18-05-08 08:55 
Offline

Blev medlem: ons 18-04-18 18:23
Inlägg: 68
Hörde med dom på Flexitune och tyvärr så här dom slutat tillverka saker så vet inte hur man ska gå tillväga nu....


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 18-05-08 09:53 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 233
Ort: Halmstad
Snålkörarn skrev:
Hörde med dom på Flexitune och tyvärr så här dom slutat tillverka saker så vet inte hur man ska gå tillväga nu....

Montera spridare från en Saab 9000 Turbo. Dessa är också högohmiga och passar direkt i (röda och 431 dom 3 sista siffrorna). (alternativt Volvo 850 turbo, vet ej nummer på dom nu)
Jag har sådana på min och kör med c:a 3,5 kg tryck (c:a 50 hk mer än B230F) så det bör funka med original 3 kg BTR på din motor. Behöver du justerbar BTR så finns det här,
http://www.misab.se/artikel.php?kid=991 ... k=&id=1010
Det är en sådan som jag har, den passar direkt istället för original BTR
Nackdelen är att det inte är så enkelt att byta till bensin

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 18-05-08 10:03 
Offline

Blev medlem: ons 18-04-18 18:23
Inlägg: 68
lennart e skrev:
Snålkörarn skrev:
Hörde med dom på Flexitune och tyvärr så här dom slutat tillverka saker så vet inte hur man ska gå tillväga nu....

Montera spridare från en Saab 9000 Turbo. Dessa är också högohmiga och passar direkt i (röda och 431 dom 3 sista siffrorna). (alternativt Volvo 850 turbo, vet ej nummer på dom nu)
Jag har sådana på min och kör med c:a 3,5 kg tryck (c:a 50 hk mer än B230F) så det bör funka med original 3 kg BTR på din motor. Behöver du justerbar BTR så finns det här,
http://www.misab.se/artikel.php?kid=991 ... k=&id=1010
Det är en sådan som jag har, den passar direkt istället för original BTR
Nackdelen är att det inte är så enkelt att byta till bensin


Men har inte du felkoder på magerblandning osånt? Vill man ju helst slippa och ha om det går
Fungerar din även vintertid och vad har du gjort isf?
Så jag behöver BARA byta spridare?
Vad har du för bränsleförbrukning? :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 18-05-08 19:19 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 233
Ort: Halmstad
lennart e skrev:
Men har inte du felkoder på magerblandning osånt? Vill man ju helst slippa och ha om det går
Fungerar din även vintertid och vad har du gjort isf?
Så jag behöver BARA byta spridare?
Vad har du för bränsleförbrukning?

Joo, jag får felkod på mager eller fet bränsleblandning på tomgågn och/eller dellast från och till. Tror jag kommit på vad det beror på. Det började i höstas, sedan fick jag läck på främre avgasröret. När detta var fixat var det dags för besiktning och då var den alldeles för snålt ställd. Då höjde jag trycket och fick det att fungera några veckor innan felkoderna kom tillbaka. Nu ha jag höjt trycker ytterligare och felkoderna är borta. Tidsmässigt hände detta ungefär när dom byter mellan sommar och vinter etanol. Jag trodde inte att det skulle vara så pass känsligt så jag misstänker att jag kanske har en "halvtaskig" Lambdasond som gör att regleringen inte räcker till. Jag fortsätter i alla fall att kolla felkoderna så får jag se vad som händer. Som det är nu så skiljer det c:a 0,5 kg i bränsletryck mellan sommar och vinteretanol. Om det nu är det som är felet.......
Jag har läst på andra ställen att 850 Turbo spridare funkar på B230F motorer utan tryckändring. Saabs spridare som jag använder brukar användas också, men dom är större än dom från 850-in
Det fungerar på vintern också med motorvärmare, inte annars. Då får jag använda startgas. Ja har dock satt in en tryckknapp med motstånd genom tempgivaren, då startar den lätt vid -10° i alla fall utan startgas eller motorvärmare. Jag ha kört året om på E85 I flera år nu, körde även E85 på förra bilen. Det var en Volvo 144 -72 med förgasare. Men där fick jag alltid ha startgas när det var under 0°

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 18-05-08 19:37 
Offline

Blev medlem: ons 18-04-18 18:23
Inlägg: 68
lennart e skrev:
lennart e skrev:
Men har inte du felkoder på magerblandning osånt? Vill man ju helst slippa och ha om det går
Fungerar din även vintertid och vad har du gjort isf?
Så jag behöver BARA byta spridare?
Vad har du för bränsleförbrukning?

Joo, jag får felkod på mager eller fet bränsleblandning på tomgågn och/eller dellast från och till. Tror jag kommit på vad det beror på. Det började i höstas, sedan fick jag läck på främre avgasröret. När detta var fixat var det dags för besiktning och då var den alldeles för snålt ställd. Då höjde jag trycket och fick det att fungera några veckor innan felkoderna kom tillbaka. Nu ha jag höjt trycker ytterligare och felkoderna är borta. Tidsmässigt hände detta ungefär när dom byter mellan sommar och vinter etanol. Jag trodde inte att det skulle vara så pass känsligt så jag misstänker att jag kanske har en "halvtaskig" Lambdasond som gör att regleringen inte räcker till. Jag fortsätter i alla fall att kolla felkoderna så får jag se vad som händer. Som det är nu så skiljer det c:a 0,5 kg i bränsletryck mellan sommar och vinteretanol. Om det nu är det som är felet.......
Jag har läst på andra ställen att 850 Turbo spridare funkar på B230F motorer utan tryckändring. Saabs spridare som jag använder brukar användas också, men dom är större än dom från 850-in
Det fungerar på vintern också med motorvärmare, inte annars. Då får jag använda startgas. Ja har dock satt in en tryckknapp med motstånd genom tempgivaren, då startar den lätt vid -10° i alla fall utan startgas eller motorvärmare. Jag ha kört året om på E85 I flera år nu, körde även E85 på förra bilen. Det var en Volvo 144 -72 med förgasare. Men där fick jag alltid ha startgas när det var under 0°


problemet är att jag inte har möljighet till motorvärmare så måste kunna starta neråt -25 för att det ska funka för mig :(


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 18-05-08 20:10 
Offline

Blev medlem: tis 11-12-20 22:00
Inlägg: 104
Högre komp ger högre gastemperatur, men det lär väl bero på vid vilken vinkel den tänder? Det optimala vore om tändningen sker vid öd när tempen är som högst.
Är det någon som vet när det tänder vid start för b230f?

_________________
940 med b200(Ltt) . Planad 4,5 mm, ca 1:13 i komp. Ställbar BTR.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 18-05-09 09:39 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Nej, det optimala är om tändningen sker så långt före övre dödpunkt att flamfronten har hunnit sprida sig till hela förbränningsrummet just vid övre dödpunkt.

Har man tändningen så sent som exakt vid övre dödpunkt vid start, så kan det vara svårt att få igång en motvillig motor. Den tänder men orkar kanske inte hålla sig igång (känt problem på en del 70-talsbilar där tillverkarna inte iddes ändra tändförställningskurvan eller vidta andra "besvärliga" åtgärder för att klara kraven på kväveoxidutsläpp i bl a Sverige, utan istället ställde grundtändläget senare än vad som egentligen var bra för motorns funktion). Vanligtvis brukar tändläget vid start vara 5-10 grader före övre dödpunkt. Om man vill vara absolut säker på att slippa bakslag (t ex om det är en motor som brukar startas med vev eller om startmotorn är känd för att vara klen och lätt skadas av bakslag) så bör tändläget vid start inte vara tidigare än högst 5 grader före.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 18-05-09 13:56 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 233
Ort: Halmstad
På "min" motor (B234F 16V) är tändläget 15° FÖD original. När jag "polvände" kablarna till vevaxelgivaren blev det 19° FÖD. Hade planer på att höja ytterligare (det skulle bli 3° högre) 3° till sammanlagt 21°, men den vill "baktända" ibland vid "andra" försöket när den får lite "choke". Så jag tror det räcker med detta. Jag har en "växlad" startmotor så jag tror inte varvtalet vid start är lika högt som om det varit en "vanlig" startmotor. På detta tändsystem (EZ 116 K) finns det möjlighet att ändra tändläget i 3 steg (4 steg med polvädningen). Original är det 0° för 95 oktanig bensin (alltså 15° på min motor), sedan kan man höja tändningen 3° (98 oktan), man kan sänka den 3° (91 oktan) och man kan sänka 6° (85 oktan tror jag det var) och polvänder man då också så blir det 6° eller 3° högre eller 3° lägre. Man "flyttar" alltså skalan 3° högre.
På tal om EÖD, jag jobbade som bilmek då (1976) när dessa avgasregler infördes som Sverige var ensamma om. Det var inte lätt med dessa bilar med alla dessa vakuumslangar och ventiler när dom blev några år gamla. Luftkylda VW fanns det gott om och dom kommer jag ihåg att det var en dubbel vakuumdosa på fördelare (det var många som hade det) så beroende på vakuum så kunde den både höja och sänka tändläget. När du startar motorn är där ju inget vakuum så då är ju tändningen "normal". Men så fort den var igång så sänktes tändningen så vid tomgång var tändläget (man skulle "ställa" tändläget med motorn på tomgång och valuumslangarna anslutna) på (tror jag) 3° EÖD. Kan inte garantera att detta är 100% rätt skrivet, det är ju några år sedan nu.....

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 18-05-09 20:37 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Nja, Sverige var inte alls ensamma om 1976 års avgasregler. De bestämmelser vi fick 1976 var i princip samma regler som gällde i USA utom Californien sedan några år tidigare. Och ungefär samtidigt som i Sverige, infördes dessa regler också i Japan och Australien. 1978-79 kom Schweiz och Österrike med samma avgasbestämmelser.

Det har aldrig sålts några luftkylda VW som har gått under 1976 års avgasregler i Sverige. Sista årsmodellen av Typ 1 "bubblan" som togs in hit var 1975, alla VW-bussar hade totalvikt över 2500 kg och var därför undantagna. Typ 3 och Typ 4 hade redan lagts ner, 1973 resp 1974 var sista årsmodellerna av dem.
Typ 1 såldes under motsvarande avgasregler i USA, men då hade den L-jetronic insprutning. Tydligen blev det för dyrt för den svenska marknaden, man bedömde att man inte kunde ta ut merkostnaden för insprutningen om man dessutom skulle kunna sälja bubblan med vinst. Men tekniskt och legalt sett hade det gått utmärkt att sälja USA-utförandet här.

Dubbelverkande vakuumdosa för att få senare tändning på tomgång när motorn väl har startat fanns på många 70-talsbilar, även utan avgasrening. Ibland styrdes senförställningen av en termoventil eller liknande så att den inte aktiverades förrän motorn var varm.
Det har också funnits motorer med vakuumdosa enbart för senförställning, t ex några årsmodeller av Volvo B18B på 60-talet.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 18-05-11 18:47 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 233
Ort: Halmstad
D
torbjorn skrev:
Det har aldrig sålts några luftkylda VW som har gått under 1976 års avgasregler i Sverige

Det har du rätt i :oops: men det var fortfarande ganska gott om luftkylda folkvagnar. Det kan ju ha varit 1302/1303 som såldes dom sista åren i Sverige, dom "vanliga" 1300 modellerna togs inte till Sverige. Det är ju trots allt några år sedan.
Sverige var ensamma om dessa regler, som slog ur marknaden för importerade begagnade bilar under många år. Jag hade som kund en bilhandlare som importerade nästan nya beg. Bilar från främst Tyskland och det blev tvärstopp efter -76. Men det var även stopp från USA, så dom må ha haft strängare regler "overdrive there" men inte samma som här. Om du importerade en USA bil så fick du byta motor i den till en svensksåld motor som generalagenten kunde skriva papper på att den motorn överensstämde med dom Svenska avgasreglerna. Inte ens Californien bilar gick att få godkända i Sverige trots att dom hade strängare regler än Sverige. Det är fortfarande än idag problem med dessa avgasregler. Du kan få underkänt i bilprovningen om du byter motor i en bil från dessa år om inte den nya motorn är en exakt likadan som den gamla. Dock kan du sätta i en motor som är från 1989 års avgasregler, om den överestämmer med dessa regler. Alltså med katalysator.

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 18-05-11 19:43 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 596
Ort: Lyckeby Blekinge
Nya regler är på ingående vid besiktning av bilar från 1992 och äldre från 2018-05-20:
co halten på dessa höjs till 4,5% dom andra 3 värderna mäts/noteras inte

https://www.transportstyrelsen.se/sv/Re ... refix=TSFS
2017:54
Sidan 104 (108) har länkat till denna tidigare

osäker om ändrigar är på G för fordons äldre än 1992 vid ombyggnad
http://www.sfro.com/index.php/aktuellt/aktuellt-bil

:)

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 18-05-12 08:26 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 596
Ort: Lyckeby Blekinge
Snålkörarn skrev:
Hörde med dom på Flexitune och tyvärr så här dom slutat tillverka saker så vet inte hur man ska gå tillväga nu....


http://etanoldax.se/order.html

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 18-05-12 12:02 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Ett tillägg till den här länken till Etanoldags: Om man skall klämma stift och hylsor för spridarkontakterna så bör man ju gärna ha ett riktigt klämverktyg. Stift och hylsor finns bl.a på både Biltema och Kjell & Co, men inga klämverktyg! Dom finns i stället här:
http://www.swedol.se/sitesearch/#search:EL_2940
Dyrt, javisst, men en garanterat riktigt klämd anslutning är samtidigt en garanti för säker funktion. Det går att göra utan denna tång om man är händig och vet hur man gör, men jag som har varit 25 år i branschen är lite "yrkesskadad" och skulle inte fuska. Stiften och hylsorna är av en mycket vanlig modell inom kontakter till bilelektronik och även i datorer, nätenheter i bordsdatorer bl.a. AMP-kontakter hette dom förr i världen. Nu heter dom något annat som jag inte kommer på just nu. Men dom är vanliga i flera sammanhang.

Ett lite glädjande tillägg: Efter en snabbkoll på Biltema visar det sig att dom numera har en passande tång för oisolerade stift och hylsor. (Måste ha kommit på senare tid?) Dessutom till halva priset (ungefär): http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handve ... 000031367/
Nu är kanske motiveringen för att E85-konvertera med en Piggyback räddad?


Senast redigerad av nyfiken lör 18-05-12 12:34, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 18-05-12 12:31 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 596
Ort: Lyckeby Blekinge
Lödning av dessa kontakter brukar fundera det med, men man ska dock vika ned sidorna först, så man får i hylsan i kontakthöljet

:D

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 50 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011