Etanol.nu
http://etanol.nu/forum/

Byta spridare - resistans
http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=10&t=7539
Sida 1 av 2

Författare:  Bengt Lennart [ lör 18-05-05 07:38 ]
Inläggsrubrik:  Byta spridare - resistans

Hej
Jag tänker byta till större spridare för att kunna köra på enbart E85. Har i alla år blandtankat men vill gärna slippa det och bara tanka e85.

Jag har kommit över högohmiga spridare med lämpligt flöde. När jag lusläste om spridarna ser jag att de jag ska montera har resistensen 12 ohm. Originalspridarna har 15 ohm. Detta ger att det blir högre strömstyrka och effekt i spridarkretsen vilket kan innebära att någon komponent i boxen skadas

Kommer detta att göra att bränsleboxen går sönder?

Mvh, Bengt

Författare:  Bengt Lennart [ lör 18-05-05 07:41 ]
Inläggsrubrik:  Re: Byta spridare - resistans

Glömde skriva att motorn är en b230f med LH 2.4. De "nya" spridarna kommer från någon 5 cylindrig Volvo turbomotor.

Författare:  biltema 10w30 [ lör 18-05-05 11:50 ]
Inläggsrubrik:  Re: Byta spridare - resistans

Allt över 10 ohm räknas som högohmiga

:)

Författare:  Bengt Lennart [ lör 18-05-05 13:01 ]
Inläggsrubrik:  Re: Byta spridare - resistans

Ok. Då kan jag byta till 12ohm spridarna, tanka E85 o tuta köra.

Författare:  torbjorn [ sön 18-05-06 07:38 ]
Inläggsrubrik:  Re: Byta spridare - resistans

Ja, det bör gå bra. Drivsteget som sitter i LH 2.4 används ju också ihop med lågohmiga spridare + förkopplingsmotstånd på B230FT, och då belastas det med ungefär 2,5 + 6 = 8,5 ohm per spridare. Exakt samma drivsteg används också ihop med 12 eller 15 ohm-spridare på 6-cylindriga motorer i andra bilmodeller och märken.

Författare:  Bengt Lennart [ tis 18-05-08 20:50 ]
Inläggsrubrik:  Re: Byta spridare - resistans

Tack för svar! Anledningen till att jag vill vara försiktig är att jag har boxen med rosa-lila etikett
( 0 280 000 561) och den är känd för att inte vara lika hållbar som den med vit etikett (med samma nummer). Vill inte gärna bli ståendes längs vägen.
Jag mätte just spridarna som jag tänkt montera och de har alla enligt mitt instrument 12,5 ohm. Alltså bra mycket bättre än de 8,5 ohm som det blir på turbobilarna. Borde kanske skaffa en reservbox innan jag provar.

Författare:  torbjorn [ ons 18-05-09 09:32 ]
Inläggsrubrik:  Re: Byta spridare - resistans

Annars är det lätt gjort att byta transistorn som driver spridarna om den skulle gå sönder. Oftast har den en konstig beteckning, men det är egentligen en BDX53C.

Det som verkligen är känsligt på de äldsta LH 2.4 -styrdonen (inte bara 0 280 000 561 på Volvo utan även många styrdon som användes på Saab omkring 1987-88) är inte spridardrivsteget utan utgångarna som styr huvudrelä och pumprelä. De går obönhörligen sönder om man ersätter originalreläerna med något suspekt med mer lågohmig spole, eller för den delen ställer till med någon kortslutning vid felsökning. Risken är stor på Volvo 240 och Saab, där reläerna ser ut som standardreläer och sitter i vanliga reläsocklar. På Volvo 740 är risken mindre att man råkar koppla in något olämpligt istället för dubbelrelät. Eftersom reläutgångarna ingår i en hybridkrets så är de inte så lätta att reparera heller. Man kan dock, om man verkligen vill, ersätta den delen av hybridkretsen med en bit veroboard och samma slags reläutgång som i LH 2.2 uppbyggd med diskreta komponenter.

Författare:  Bengt Lennart [ tor 18-05-10 21:20 ]
Inläggsrubrik:  Re: Byta spridare - resistans

Tack Torbjörn! Nu har jag lärt mig något nytt.

Beträffande bränslereläet köper jag alltid originalrelä. Visserligen dyrare men håller länge så man behöver inte köpa så ofta.

Ok, då är spridarkretsen inte den känsliga delen i boxen. Då ska jag byta spridarna nästa vecka när jag kommer hem till bilen. Ska berätta hur det går.

Mvh, Bengt

Författare:  Bengt Lennart [ tis 18-05-22 06:11 ]
Inläggsrubrik:  Re: Byta spridare - resistans

Hej!
Igår eftermiddag tankade jag upp bilen fullt med E85. Körde hem och bytte till de större spridarna.
Tog även loss batterikabeln så att boxen skulle nollas, var strömlös ca 45 minuter.
Tog en sväng på ca 1 mil. Bilen går precis lika bra som innan! Avgaserna luktar inte etanol, ja de luktar ingenting. Ska bli intressant att se var förbrukningen hamnar när jag tankar nästa gång.

En fråga: bör jag byta till iridiumtändstift för att ytterligare förbättra förbränningen?
Tänker även polvända impulsgivaren så att tändningen sker 3 grader tidigare.

Mvh, Bengt

Författare:  torbjorn [ tis 18-05-22 07:53 ]
Inläggsrubrik:  Re: Byta spridare - resistans

Nej, den enda som blir glad av iridiumtändstift är säljaren som tar hutlöst betalt för dem.
Enda gången de verkligen ger någon fördel tycks vara på motorer som körs på LPG (gasol) - t ex gaffeltruckar som körs inomhus i fryshus, lager mm.

Författare:  nyfiken [ tis 18-05-22 09:21 ]
Inläggsrubrik:  Re: Byta spridare - resistans

Jag, som kör en "fabriks-FFV", en V70 2.0F -08 (alltid på E85) kan inflika angående tändstift, att till min bil rekommenderas Platinum-tändstift. Men utan att veta antar jag att det handlar mera om livslängd än om att köra på E85. Bytesintervallet är 12 000 mil.
Eftersom motorn är en FlexiFuel så kan den ju i princip köras på enbart bensin hela sin livslängd om man nu vill det. Så varför skulle man rekommendera sådana "speciella" tändstift om man bara kör på bensin, vilket man i teorin kan göra?
Jag kollar en faktura här när stiften byttes: 142 kr + moms/ styck. Men då har dom hängt med i 12 000 mil.
Bosch beteckning på dom aktuella stiften är: HR6DPP33V

Författare:  lennart e [ tis 18-05-22 11:02 ]
Inläggsrubrik:  Re: Byta spridare - resistans

Använder man inte Iridium tändstift i dom bilar som har "seriegnista" Alltså där dom har flera gnistor i så snabb följd att det upplevs som en stor gnista?? Sitter på (en del) bilar med separata tändspolar.

Författare:  Bengt Lennart [ tor 18-05-24 07:12 ]
Inläggsrubrik:  Re: Byta spridare - resistans

Tack för svar! Då fortsätter jag att köra med mina nya originalstift.

Har nu kört ca 10 mil och trodde att jag skulle märka av någon liten försämring av körbarheten men den går verkligen bra, minst lika bra som med bensin.

Jag har också fyllt på 3 dl av en tillsats som heter T66 som jag blandar till själv. Sök på T66 bränsletillsats. Det finns mycket intressant på den sidan!

Mvh, Bengt

Författare:  torbjorn [ tor 18-05-24 07:56 ]
Inläggsrubrik:  Re: Byta spridare - resistans

lennart e skrev:
Använder man inte Iridium tändstift i dom bilar som har "seriegnista" Alltså där dom har flera gnistor i så snabb följd att det upplevs som en stor gnista?? Sitter på (en del) bilar med separata tändspolar.


Den tekniken används ju bl a på många Saab från slutet av 80-talet och i stort sett hela 90-talet (först "DI"-tändsystemet ihop med LH 2.4, senare "Trionic" ) , samt på den gamla T-forden. Även på en del tändkulemotorer med s k summertändning för start (t ex Lanz traktorer från 40-talet). Jag har inte hört talas om iridiumtändstift i något av de sammanhangen.

Författare:  Bengt Lennart [ ons 18-06-20 18:24 ]
Inläggsrubrik:  Re: Byta spridare - resistans

Hej

Nu har jag tankat för första gången sedan jag bytte till de större spridarna ( hade tankat fullt med E85 precis innan jag bytte spridarna).

Förbrukningen blev med E85 1,12 l/ mil jämfört med ca 1 l/mil med bensin.
Allså 12% ökning jämfört med bensin. Jag tycker det är mycket bra, hade väntat mig värre siffror.
Bilen går bra och jag är nöjd :D

Mvh, Bengt

Sida 1 av 2 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/