Etanol.nu http://etanol.nu/forum/ |
|
Byta spridare - resistans http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=10&t=7539 |
Sida 2 av 2 |
Författare: | Bengt Lennart [ lör 18-07-21 07:53 ] |
Inläggsrubrik: | Re: Byta spridare - resistans |
Hej! Har nu tankat igen. Denna gång blev förbrukningen 1,2 liter/mil. Förra gången var det ca 1,1 Skillnaden beror nog på att jag kört mindre landsväg och mer bykörning. Mvh, Bengt |
Författare: | J.K Nilsson [ tis 18-07-24 09:09 ] |
Inläggsrubrik: | Re: Byta spridare - resistans |
torbjorn skrev: lennart e skrev: Använder man inte Iridium tändstift i dom bilar som har "seriegnista" Alltså där dom har flera gnistor i så snabb följd att det upplevs som en stor gnista?? Sitter på (en del) bilar med separata tändspolar. Den tekniken används ju bl a på många Saab från slutet av 80-talet och i stort sett hela 90-talet (först "DI"-tändsystemet ihop med LH 2.4, senare "Trionic" ) , samt på den gamla T-forden. Även på en del tändkulemotorer med s k summertändning för start (t ex Lanz traktorer från 40-talet). Jag har inte hört talas om iridiumtändstift i något av de sammanhangen. Tidningen Bilsport provade med tändstift från Briks med följande utseende i en Saab 9000 med Trionic. Markant lägre bränsleförbrukning men man sätter knackregleringen ur spel med sådana tilltag. Bilaga: brisk_spets.jpg [ 63.01 KiB | Visad 4056 gånger ] J.K Nilsson |
Sida 2 av 2 | Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group http://www.phpbb.com/ |