Etanol.nu
http://etanol.nu/forum/

Byta spridare - resistans
http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=10&t=7539
Sida 2 av 2

Författare:  Bengt Lennart [ lör 18-07-21 07:53 ]
Inläggsrubrik:  Re: Byta spridare - resistans

Hej! Har nu tankat igen. Denna gång blev förbrukningen 1,2 liter/mil. Förra gången var det ca 1,1
Skillnaden beror nog på att jag kört mindre landsväg och mer bykörning.

Mvh, Bengt

Författare:  J.K Nilsson [ tis 18-07-24 09:09 ]
Inläggsrubrik:  Re: Byta spridare - resistans

torbjorn skrev:
lennart e skrev:
Använder man inte Iridium tändstift i dom bilar som har "seriegnista" Alltså där dom har flera gnistor i så snabb följd att det upplevs som en stor gnista?? Sitter på (en del) bilar med separata tändspolar.


Den tekniken används ju bl a på många Saab från slutet av 80-talet och i stort sett hela 90-talet (först "DI"-tändsystemet ihop med LH 2.4, senare "Trionic" ) , samt på den gamla T-forden. Även på en del tändkulemotorer med s k summertändning för start (t ex Lanz traktorer från 40-talet). Jag har inte hört talas om iridiumtändstift i något av de sammanhangen.

Tidningen Bilsport provade med tändstift från Briks med följande utseende i en Saab 9000 med Trionic. Markant lägre bränsleförbrukning men man sätter knackregleringen ur spel med sådana tilltag.

Bilaga:
brisk_spets.jpg
brisk_spets.jpg [ 63.01 KiB | Visad 4056 gånger ]


J.K Nilsson

Sida 2 av 2 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/