Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 03:27

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Inställning Flexitune.
InläggPostat: fre 18-05-18 21:34 
Offline

Blev medlem: ons 18-04-18 18:23
Inlägg: 68
Har nu tankat 100 % E85!

går bra men blir inte riktigt klok på den ändå.Kör jag på bensin läget (kopplat till jord) så är det bara lite slö (ungefär som när jag tankade bensin.)

Kör jag på kallstartsläget, bara kopplad in i "sel" på boxen (justerskruv står på 80% så detta ska motsvara 100% av det) så känns bilen betydligt piggare och går precis som jag har tänkt mig.

Kör jag på blandtankning, kopplad till 12Volt (ska vara 40 % iom att justerskruven står på 80 %) så rycker det som fan och vill inte alls gå bra.

Har jag gjort något fel?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Inställning Flexitune.
InläggPostat: lör 18-05-19 10:18 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 596
Ort: Lyckeby Blekinge
Jag har fått för mig att 25-40% är en lämplig inställning

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Inställning Flexitune.
InläggPostat: lör 18-05-19 12:03 
Offline

Blev medlem: ons 18-04-18 18:23
Inlägg: 68
biltema 10w30 skrev:
Jag har fått för mig att 25-40% är en lämplig inställning



Ja, men teoretiskt sett borde ju 80% inställd och 50-50 Läget motsvara 40%? Ställde in den på detta för error tydligen kört med detta en längre tid med detta och den verkar funka som en dröm


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Inställning Flexitune.
InläggPostat: lör 18-05-19 14:00 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Har du tillgång till en avgasanalysator?

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Inställning Flexitune.
InläggPostat: lör 18-05-19 14:28 
Offline

Blev medlem: ons 18-04-18 18:23
Inlägg: 68
torbjorn skrev:
Har du tillgång till en avgasanalysator?



Tyvärr inte :/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Inställning Flexitune.
InläggPostat: lör 18-05-19 20:40 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Synd. Men prova att göra inställningen som du nämnde från början. Och tänk på att LH 2.4 har adaptiv lambdareglering, så motorstyrsystemet kan få dumheter för sig om man inte raderar adaptering och felkoder i samband med att man t ex ändrar inställningen hos Flexitune eller gör något annat som påverkar bränsleblandningen.
Efter att ha raderat bör man göra en "snabbadaptering".
1) Kallstarta motorn och låt den gå på tomgång tills den är varm. Hjälp till med gasen om den har tendens att tjuvstanna.
2) Stäng av, starta om, låt motorn gå på tomgång i exakt 2 minuter. Under denna körning får gasen inte röras överhuvudtaget, inte ens vid start.
3) Stäng av, starta om, kör en sväng med bilen. Under provturen bör man köra minst en minut med jämn fart över 70 km/h och jämnt gaspådrag.

Det är synd att det inte är lika lätt som på en modernare bil med standardiserad OBD att få ut lambdareglerparametrarna ur LH 2.4 . Förmodligen har systemet egentligen stöd för det, men det gjordes aldrig någon avläsningsutrustning för verkstadsbruk.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Inställning Flexitune.
InläggPostat: lör 18-05-19 21:01 
Offline

Blev medlem: ons 18-04-18 18:23
Inlägg: 68
torbjorn skrev:
Synd. Men prova att göra inställningen som du nämnde från början. Och tänk på att LH 2.4 har adaptiv lambdareglering, så motorstyrsystemet kan få dumheter för sig om man inte raderar adaptering och felkoder i samband med att man t ex ändrar inställningen hos Flexitune eller gör något annat som påverkar bränsleblandningen.
Efter att ha raderat bör man göra en "snabbadaptering".
1) Kallstarta motorn och låt den gå på tomgång tills den är varm. Hjälp till med gasen om den har tendens att tjuvstanna.
2) Stäng av, starta om, låt motorn gå på tomgång i exakt 2 minuter. Under denna körning får gasen inte röras överhuvudtaget, inte ens vid start.
3) Stäng av, starta om, kör en sväng med bilen. Under provturen bör man köra minst en minut med jämn fart över 70 km/h och jämnt gaspådrag.

Det är synd att det inte är lika lätt som på en modernare bil med standardiserad OBD att få ut lambdareglerparametrarna ur LH 2.4 . Förmodligen har systemet egentligen stöd för det, men det gjordes aldrig någon avläsningsutrustning för verkstadsbruk.



Ja det är den inställningen ovan som jag kör med men det vill rycka som fan på 50-50 Läget vilket ska vara en 40% ökning men går jättefint på bensin läge och 80% ökningen. Måste dragit något kabel fel. Men ska testa det som du nämnde. Kanske ligger något skumt värde!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Inställning Flexitune.
InläggPostat: sön 18-05-20 10:31 
Offline

Blev medlem: ons 18-04-18 18:23
Inlägg: 68
Kollade allt idag och verkar stämma med flexitunes kopplingsschema

Bensin läge är draget till jord

Blandtankning till tändningslåset (12 V )

E85 går till knappen i mitten.

Testar och ser om det är adapteringen som är problemet men verkar helskumt att den går bra på 0% ökning och 80 % ökning men skitdåligt på 40% ökning där den borde gå som bäst


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Inställning Flexitune.
InläggPostat: sön 18-05-20 18:42 
Offline

Blev medlem: ons 18-04-18 18:23
Inlägg: 68
Gjorde som torbjorn sa och la av minus polen i cirka 20 minuter sen på igen och startade (dock var motorn fortfarande varm efter ett par timmars väntan). Gick lite småskumt på tomgång i cirka 30 sekunder men sedan var den bra. lät den stå 4-5 minuter och körde en sväng och då verkade den ok, ryckte inte men var lite orkeslös i uppförsbackar osv. Efter jag kört cirka 15 minuter så gick den fint och orkade bättre.

Fick stå i 6 timmar och började starta direkt (hade inte på tändningen så choken började ticka på flexitunen var cirka 21 grader varmt) och den startade på cirka 4 varv på startmotorn (brukar vara 3 på bensin). Bra och stabil tomgång men lite orkeslös innan motorn blivit varm, gick t.ex inte glida iväg på kopplingen utan den behövde ha lite gas.

Brukar Etanolbilar vara lite orkeslösa när dom är kalla?
Hur ofta gör den Adaptivteringen på Lambasonden som Torbjorn nämner?
Behöver jag göra om Adaptivteringen iom att jag inte gjorde exakt så som Torbjorn beskriv iom att motorn redan var varm osv eller kommer den kalibrera det sen, kan det ha med detta att göra att den var orkeslös kall?

Bilen rycker förövrigt inte länge i 40% ökningsläget och går riktigt fint när motorn blivit varm så var nog att den hade felkoder/ felaktiga värden.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Inställning Flexitune.
InläggPostat: sön 18-05-20 19:14 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
"Brukar Etanolbilar vara lite orkeslösa när dom är kalla?"

Jag har en fabriks FFV, V70 2.0F -08. Jag kör alltid på E85. Jag har inte upplevt att den skulle vara orkeslös eller trög när den är kall. Nu kanske det är svårt att göra jämförelse mellan din och min bil. Dom är säkert rätt olika på flera punkter (?) även om du nu har konverterat den med Flexitune. Men som sagt, min bil visar inga tecken på tröghet när den är kall.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Inställning Flexitune.
InläggPostat: sön 18-05-20 19:40 
Offline

Blev medlem: ons 18-04-18 18:23
Inlägg: 68
nyfiken skrev:
"Brukar Etanolbilar vara lite orkeslösa när dom är kalla?"

Jag har en fabriks FFV, V70 2.0F -08. Jag kör alltid på E85. Jag har inte upplevt att den skulle vara orkeslös eller trög när den är kall. Nu kanske det är svårt att göra jämförelse mellan din och min bil. Dom är säkert rätt olika på flera punkter (?) även om du nu har konverterat den med Flexitune. Men som sagt, min bil visar inga tecken på tröghet när den är kall.


Okej. Kan ju vara så att det var för att jag aldrig började adaptivteringen vid kall motor. Kan ju hända han behöver "veta" hur den ska vara vid kall motor. Får avakta några dagar och se om den börjar bete sig annorlunda. Har inte en aning om hur den "lär" sig tyvärr då lambasonder och sånt är nytt för mig (tillhör dom som grejar med förgasare hellre).


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Inställning Flexitune.
InläggPostat: sön 18-05-20 20:55 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Adapteringen görs fortlöpande så länge motorn går i ett driftläge där den ska gå lambdareglerat. Men om man gör körcykeln jag beskrev först av allt efter att ha raderat felkoder, så sker adapteringen snabbare än under normal drift. Om man bara kör som vanligt så kan det krävas någon veckas dagliga körningar innan det är klart.

Fabriksbyggda FFV-bilar brukar ha bra körbarhet även när de är kalla, men det är ett känt problem på en del konverterade bensinbilar (dock brukar det inte vara värre än att bilen går bra att köra ändå om föraren är medveten om problemet och undviker de driftfall där motorn inte går bra, t ex segdragning eller tvära gaspådrag). Orsaken till det är att motorn borde ha fått gå lite längre tid med varmkörningsanrikning innan motorstyrsystemet börjar försöka lambdareglera. Ibland kan det också vara så att det hade behövts lite mer accelerationsanrikning vid etanoldrift så länge motorn är kall. Mitt intryck är att konverterade bilar av årsmodell 1992 och äldre sällan har några problem vid varmkörning, det var i och med de strängare avgaskrav som kom 1993 som biltillverkarna började anstränga sig för att köra med så lite varmkörningsanrikning som möjligt och börja lambdareglera så tidigt som möjligt efter kallstart.
Vissa motorstyrsystem går på motortemperatur för att avgöra när det är dags att börja lambdareglera, andra går på körtid efter start, ytterligare andra räknar antalet varv motorn har gått efter start.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Inställning Flexitune.
InläggPostat: sön 18-05-20 23:22 
Offline

Blev medlem: ons 18-04-18 18:23
Inlägg: 68
torbjorn skrev:
Adapteringen görs fortlöpande så länge motorn går i ett driftläge där den ska gå lambdareglerat. Men om man gör körcykeln jag beskrev först av allt efter att ha raderat felkoder, så sker adapteringen snabbare än under normal drift. Om man bara kör som vanligt så kan det krävas någon veckas dagliga körningar innan det är klart.

Fabriksbyggda FFV-bilar brukar ha bra körbarhet även när de är kalla, men det är ett känt problem på en del konverterade bensinbilar (dock brukar det inte vara värre än att bilen går bra att köra ändå om föraren är medveten om problemet och undviker de driftfall där motorn inte går bra, t ex segdragning eller tvära gaspådrag). Orsaken till det är att motorn borde ha fått gå lite längre tid med varmkörningsanrikning innan motorstyrsystemet börjar försöka lambdareglera. Ibland kan det också vara så att det hade behövts lite mer accelerationsanrikning vid etanoldrift så länge motorn är kall. Mitt intryck är att konverterade bilar av årsmodell 1992 och äldre sällan har några problem vid varmkörning, det var i och med de strängare avgaskrav som kom 1993 som biltillverkarna började anstränga sig för att köra med så lite varmkörningsanrikning som möjligt och börja lambdareglera så tidigt som möjligt efter kallstart.
Vissa motorstyrsystem går på motortemperatur för att avgöra när det är dags att börja lambdareglera, andra går på körtid efter start, ytterligare andra räknar antalet varv motorn har gått efter start.


Okej! Då får det bli till att köra ett tag och se om det ger med sig. Men då vet jag att det är helt normalt att den är lite slöare när den är kall. Går ju få lite choke varje gång om jag väntar med tändningen så flexitune ger mer kräm men är inget direkt jag behöver. Var mest bara nyfiken om det var ett problem för alla bilar eller om jag fått bränsleblandningen lite dåligt. Kommer uppdatera här vidare hur det har gått sen!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Inställning Flexitune.
InläggPostat: mån 18-05-21 09:17 
Offline

Blev medlem: ons 18-04-18 18:23
Inlägg: 68
Lyckan var kortvarig. Vid 8 graders värme var det stora problem att starta bilen. Startade men ville dö direkt. Vid 5 sekunders choke så startade den (max choke för flexitune) men vid lite gas så hackade den fram. Vid varm motor går den fint fast känns lite småslö dock inte större bekymmer.

Känns lite som dom måste lätt fel eller något iom att den verkar gå så snålt på 50/50 Läget (köpte den färdiglött). Finns inga tendenser av detta när man kör på bensin eller etanolläget


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Inställning Flexitune.
InläggPostat: mån 18-05-21 11:26 
Offline

Blev medlem: ons 18-04-18 18:23
Inlägg: 68
Börjat misstänka att det kan vara något att det kanske är fel lött iom att den låter som den går snålare på 50/50 än på bara bensin. Kollat och jämfört bilder lite. Vad tror ni? Annars är det så jag funderar på att åka på 80% ökning hela tiden iom att den verkar gå perfekt på just detta. Lamba regleringen borde väll klara att reglera ut det iom att många son byter till Saabs röda spridare som också ger runt 80% ökning fungerar?


UPPDATERING 2018-05-23

För att uppdatera om hur det gått så har båda jag och far kollat på insuget men vi hittade ingen "kallstartsventil" så flexitune borde kunna användas som choke.

Har på morgonen vid 8-10 + kört med maxchoke på flexitunenen och detta har gjort att den startar betydligt lättare (som på bensin) och kan direkt köras aggressivt utan att den rycker eller upplevs som störande seg eller ryckig vid gaspådrag. När jag slutar jobbet och startar runt 22-27 grader så är det bara att starta som vanligt utan choke och köra iväg.

Kanske var såpass simpelt att jag inte förstod att man måste börja använda choke under 15+. Tog för givet att choke endast behövdes vid kyla som bensin (vid minus grader). :oops:

Kommer återigen testa "Errors" tips om att ha 80% på potentiometern och köra 50-50 läget för möljighet till ytterligare choke vid sträng kyla iom att mycket bränsle vid start verkar som en stor bidragande faktor för att motorn ska gå bra kall. :)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011