Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 05:53

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Inställning Flexitune.
InläggPostat: tor 18-05-24 07:23 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 233
Ort: Halmstad
Snålkörarn skrev:
Kanske var såpass simpelt att jag inte förstod att man måste börja använda choke under 15+. Tog för givet att choke endast behövdes vid kyla som bensin (vid minus grader). :oops:

Kommer återigen testa "Errors" tips om att ha 80% på potentiometern och köra 50-50 läget för möljighet till ytterligare choke vid sträng kyla iom att mycket bränsle vid start verkar som en stor bidragande faktor för att motorn ska gå bra kall. :)

Motorn räknas inte som "varm" fören kylvattentemperaturen överstiger +20°. Så innan det så går även en bensinmotor på "choke".
Jag har en tryckknapp med ett motstånd som lurar boxen till att tro att motorn är 20 - 30° kallare än faktiskt temperatur. Den startar lätt vid -10° med ett lätt tryck på någon sek. (hade glömt motorvärmaren). Jag använder knappen nu också (använder inte motorvärmaren längre) när det är 10 - 12° på morronen. Den startar utan knapptryck, men mycket lättare med... :)

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Inställning Flexitune.
InläggPostat: tor 18-05-24 08:22 
Offline

Blev medlem: ons 18-04-18 18:23
Inlägg: 68
lennart e skrev:
Snålkörarn skrev:
Kanske var såpass simpelt att jag inte förstod att man måste börja använda choke under 15+. Tog för givet att choke endast behövdes vid kyla som bensin (vid minus grader). :oops:

Kommer återigen testa "Errors" tips om att ha 80% på potentiometern och köra 50-50 läget för möljighet till ytterligare choke vid sträng kyla iom att mycket bränsle vid start verkar som en stor bidragande faktor för att motorn ska gå bra kall. :)

Motorn räknas inte som "varm" fören kylvattentemperaturen överstiger +20°. Så innan det så går även en bensinmotor på "choke".
Jag har en tryckknapp med ett motstånd som lurar boxen till att tro att motorn är 20 - 30° kallare än faktiskt temperatur. Den startar lätt vid -10° med ett lätt tryck på någon sek. (hade glömt motorvärmaren). Jag använder knappen nu också (använder inte motorvärmaren längre) när det är 10 - 12° på morronen. Den startar utan knapptryck, men mycket lättare med... :)



Ja min startade oxå lätt men dog direkt. Sen startade den direkt igen och det var bara och köra iväg. Nu när jag använder choke så startar den på 3 varv på startmotorn som den alltid gjort på bensin och det är inga problem att gasa direkt och åka lite mer "hetsigt".

Börjar gills etanol mer och mer faktiskt :)

Ångrar dock jag inte läste på mer om hur mycket choke etanol behövde ha.
Tog förgivet att chocken bara behövdes runt -10 grader :oops:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Inställning Flexitune.
InläggPostat: tor 18-05-24 08:32 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det finns många motorstyrsystem som har varmkörningsanrikning kvar vid betydligt högre temperaturer än 20 grader.

Ett extremfall som jag upptäckte för några år sedan, var det analoga system tillverkat av Bendix som satt på några modeller av Oldsmobile och Cadillac i slutet av 70-talet, det ger maximal varmkörningsanrikning när motortemperaturen är under ca +10 grader, däröver minskas anrikningen linjärt med temperaturen och stängs inte av helt förrän vid +75 grader.

På det analoga Bosch-systemet L-jetronic avtar varmkörningsanrikningen gradvis med temperaturen. Det finns tre olika kurvor som motortillverkarna kunde välja mellan. De två som förekommer på vattenkylda motorer avslutar i stort sett anrikningen vid +15 respektive +55 grader, den som används på luftkylda VW-bussar avslutar anrikningen vid +70 grader.

Jag tror att behovet av varmkörningsanrikning på bensin var större på 70- och 80-talet i och med den allmänt sämre kvaliteten på den tidens bensin (efterdyningar av oljekrisen, mer primitiv teknik på raffinaderierna än idag mm). Så det är troligt att anrikningskurvan på ett insprutningssystem för bensin från 70-talet passar bättre för E85 än vad dito på en modern bensinbil gör.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011