Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 04:24

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: sön 18-06-03 12:08 
Offline

Blev medlem: sön 18-06-03 11:52
Inlägg: 3
Hej
Kan jag köra min Nissan Pulsar (bensin) på etanol? Vilka sätt finns det att konvertera till etanol?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 18-06-03 12:43 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Det finns i princip 4 olika metoder att konvertera en bensinmotor. Den första metoden är att sätta i en extra bränsletrycksregulator. Den stryper returbränslet så att det blir mera tryck till insprutningsmunstyckena. Och det ger mer bränsle.
Metod nr. 2 är att sätta i större insprutningsmunstycken som flödar mer bränsle.
Dessa metoder är lite grovhuggna, men dom fungerar. Dom har ingen köldstartsfunktion. Det får man fixa extra på något sätt. Det kan också vara så att din bil är så modern att den inte har någon bränsleretur. Jag vet inget om detta. Men då fungerar det ju inte med en bränsletrycksregulator, (tror jag?).

Nästa metod, nr 3, är att sätta i en PiggyBack, en elektronisk liten dosa som förlänger spridarpulsen så att det kommer mer bränsle. Många sådana PiggyBack har inbyggd köldstartfunktion. Den här metoden är lätt att återställa om du t.ex kommer i situationen att du inte har någon E85. Då blir det lätt att gå över till bensin. Flera modeller har en vippströmbrytare som man bara kopplar om i det läget. Om du, mot förmodan, säljer din bil i framtiden, kanske du inte vill sälja den med PiggyBack. Då är det lika lätt att koppla ur den som det var att montera den.
Den fjärde metoden är att mappa om styrdatorn. Detta är den ultimata metoden, men också den dyraste. Det är inget för "en glad amatör". Det krävs både motorteknisk kunskap och rätt avancerad datakunskap. Men dom andra tre klarar den normalhändige. På YouTube finns det filmer som visar att t.o.m barn och "blondiner" klarar att koppla in en PiggyBack.

Din bil är lite ny och okänd, men försök kolla upp vad du har för insprutningsteknik, fabrikat och typ och berätta mer här så finns det kanske goda råd för dig.

Ett tillägg: jag Googlade på din bil och ser att det finns en turbomotor i modellserien. Om du har det, kan det vara en fördel.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 18-06-03 14:44 
Offline

Blev medlem: sön 18-06-03 11:52
Inlägg: 3
Tack för svaret. Det är den här modellen: https://www.car.info/sv-se/nissan/pulsa ... 015-366997
Ska försöka kolla ang insprutningen.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 18-06-04 10:24 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
På en så pass ny bil kan det vara lämpligt att börja med att koppla in en OBD-kabel (eller OBD-bluetooth-adapter) till bilens testuttag och kolla med lämplig programvara eller mobilapp vad motorstyrsystemet har för sig. Det finns ett par intressanta parametrar som heter LTFT (long term fuel trim) och STFT (short term fuel trim), som talar om hur mycket lambdaregleringen måste korrigera bränsleblandningen på lång respektive kort sikt. När man kör på bensin brukar båda hålla sig omkring noll i genomsnitt, även om det tillfälligt kan bli rätt stora variationer ibland. Om man blandar i mer och mer etanol i bränslet så brukar framför allt LTFT öka, det kan vara intressant att se vid vilken etanolinblandning den börjar "slå i botten" eller om och när det börjar dyka upp felkoder för mager bränsleblandning mm. En del bensinbilar klarar åtminstone nästan ren E85 helt utan bränsleblandningsproblem eller felkoder, och om det är råkar vara ett sådant exemplar kanske det är onödigt att kosta på en konvertering.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 18-06-07 14:54 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 596
Ort: Lyckeby Blekinge
troligen är denna spis direktinsprutad

för konvertering av direktbensinare kan man läsa mer i dessa trådar:
viewtopic.php?f=10&t=7533
viewtopic.php?f=10&t=7310

inte så plågsamt för plånkan m.a.o
:D

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011