Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 06:00

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: lör 18-06-30 17:33 
Offline

Blev medlem: lör 18-06-30 14:57
Inlägg: 9
Har en Golf -98 med ADZ-motorn, Mono Motronic centralinsprutare som jag försöker köra på E85.
Bilen går iofs. bra, men sätter felkoder som indikerar att den går magert.

Lite bakgrundsfakta, har stegat upp inblandningen sakta och kört minst 40mil innan ny inblandning eftersom adapteringen är långsam på
dessa bilar.

När jag kom upp till E75 så fick jag felkod 00561 (Mixture Adaption...), mätte bränsletrycket till 0,9bar. Brickade original
tryckregulator till vad som är max (2,1mm) och fick upp bränsletrycket till 1,2bar.
Detta räckte för att hålla felkoderna borta på E75, men de återkom när det blev E85 i tanken. 00561 (Mixture Adaption) och vid något tillfälle
00525 (O2 Sensor Low Voltage)

Eftersom bilen inte genererade några felkoder förän motorn gick över 80gr så provade jag att lura vattentempgivaren med ett fast motstånd.
Med 180ohm i serie men vattentempgivaren gick bilen utan felkoder, tomgången blev lite högre så den gick på "kallstart" (eller ej lambdareglerat?)
Märkte att PTC värmaren i insuget var i gång vid genomvarm motor, denna stänger ECU'n normalt av vid ca:60gr.
Tyckte inte om detta så jag provade med 120ohm till givaren istället, tomgången gick ned till nästan normal men felkod 00561 återkom när motorn blev riktigt varm.

Det finns inget luftläckage vad jag kan hitta, förgasarflänsen är bytt likaså slangen till bromservon. Soppapump/filter är nyligen bytt.

Mina frågor är:
Vad är det som styr när lambdaregleringen (förvärmd 4-ledare) kopplas in? Vattentemp?

Hur reagerar original tryckregulatorn om jag stoppar i en pump som flödar mer?

Har en ny Delphipump (passar rakt i) som ger 135 liter/h@1.2bar mot original 70 liter/h@1bar. Ökar bränsletrycket eller flödar det bara
mer till returen som med en vanlig BTR?

_________________
VW Golf -98, 1.8 ADZ, Centralinsprut/TBI. Konverterad med större spridare från Chrysler/Plymouth


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 18-06-30 17:53 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 596
Ort: Lyckeby Blekinge
lambdaregleringen träder in efter ca 15-20 sekunder efter start då den är förvärmd, trycket är troligen lite för lågt och bör kanske höjas till ca 1,3 > 1,5 bar, evt. låter det som motortempgivaren inte lirar med längre om insugningsförvärmaren är i gång vid varmkörd motor


Flexitune II är idealet för denna motor

:)

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 18-06-30 18:23 
Offline

Blev medlem: lör 18-06-30 14:57
Inlägg: 9
Jag är nog ganska nära att få till regleringen, men kan inte höja trycket mer med de grejer jag har i bilen. Därför frågan om en Pump som flödar mer...

Flexitune och andra piggyback går ju inte att få tag i länge, och de som finns kostar för mycket.

Tror det hade klarat sig med lite högre tryck, vill dock inte gå upp för högt, sliter på pumpen och ev. börjar de gamla o-ringarna till spridaren läcka (svåra att få tag i).
Behöver även en annan BTR i så fall....Vad tror ni om en pump som flödar 50% mer, kan det gå att få till?

Körde över 10000mil på E85 med en Passat med RP-motorn för drygt 10år sedan, endast en bricka i original BTR. Läste iofs aldrig av några felkoder på den, saknade vanlig OBD kontakt.
Vill minnas att jag besiktade den på 100% E85 också, tror dock att den hade två bränslepumpar.

EDIT: PTC värmaren i insuget stängde troligen inte av för att ECU'n trodde att motortempen var för låg med 180ohm motstånd på givaren, med 120ohm stänger den av vid ca:80gr motortemp

_________________
VW Golf -98, 1.8 ADZ, Centralinsprut/TBI. Konverterad med större spridare från Chrysler/Plymouth


Senast redigerad av Återfall lör 18-06-30 18:29, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 18-06-30 18:27 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det är helt klart skillnad mellan olika exemplar av Golf med ADZ-motorn. Vissa har gått att köra okonverterat på ren E85 utan felkoder, andra har varit betydligt mindre medgörliga. Det är dock länge sedan jag hade med någon sådan bil att göra nu. För min del misstänker jag att det dels är naturlig spridning från exemplar till exemplar, och dels kan det tänkas att det finns olika programversioner i styrdonet.
En sak som jag har sett på vissa exemplar men inte alla, dock inte utrett vad det egentligen är, är att det kan sitta en burk som ser ut som en tempgivare eller termokontakt intill insprutningsstyrdonet. Den skulle alltså i så fall mäta yttertemperaturen.

Jag tror inte man vinner något på en bränslepump som ger högre flöde. Och från andra centralinsprutningssystem (GM "TBI" ) har jag gjort erfarenheten att spridaren gärna blir "konstig" vid högre bränsletryck, så den bästa konverteringsmetoden är nog ändå att koppla in ett piggybacksystem. Justerbara tryckregulatorer brukar ju inte vara särskilt stabila och tillförlitliga heller, de passar bra på hobbybilar där man ändå skruvar mer än man kör, men inte för vardagsbruk.
En annan möjlighet: har inte Mono-Motronic även funnits på någon 2,0 l-motor? Den borde ju i så fall ha en lite större spridare än vad ADZ-motorn har.

Det finns några saker att se upp med, som är mer kritiska vid körning på E85 än på bensin.
Dels kan en gammal halvtrött lambdasond ställa till med större problem på E85. Det kan vara intressant att koppla in oscilloskop till lambdasondsignalen och kolla att den verkligen slår om distinkt mellan ungefär 0,1 och 0,9 V. Om flankerna blir långsamma och signalen snarare ser ut som en sinuskurva eller flyter omkring obestämt kring 0,5 V, så är det hög tid att byta lambdasond.
Det är viktigt att insugningsluftförvärmningen fungerar. Vanligt att den inte gör det pga t ex läckande eller felkopplade vakuumslangar, trasigt membran i vakuumdosan för förvärmningsspjället eller till och med fastrostat spjäll.
Se upp med tjuvluft - de största "bovarna" där är väl gummimellanstycket mellan insugningsrör och spjällhus, samt den korta biten mjuk gummislang närmast insugningsröret på vakuumledningen till bromsservot.

På ADZ-motorn kopplas lambdaregleringen in mycket tidigare efter kallstart än på äldre VW-motorer med Mono-Jetronic. De gick, åtminstone på tomgång, med varmkörningsanrikning nästan tills termostaten öppnade.
Jag skulle tro att den funktionen går huvudsakligen på tid men kanske dessutom med visst inflytande av motortemperaturen.
En möjlighet är att det liknar motsvarande funktion på den elektroniska förgasaren som fanns på Lada under tidigt 90-tal: Om motortempen var över +60 grader vid start, så kopplas lambdaregleringen in 10 sekunder efter start. Om motortemperaturen är lägre vid start, så kopplas lambdaregleringen inte in förrän 90 sekunder efter start.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 18-06-30 18:45 
Offline

Blev medlem: lör 18-06-30 14:57
Inlägg: 9
Om man söker på Art.nummer på Delphipumpen jag har liggande så ska den passa till ABF-motorn 2liters 150hkr. Pumpen är enbart på 1.2bar, så det borde ha funnits någon 2.0l med monopoint...
Kollar jag reservdelsfirmorna så är alla pumpar på 3bar till ABF, så de är nog inte vanliga...

Har bara lambdasonden kvar att gå på, har dock dåliga erfarenheter att försöka göra något med åldrade sonder. Brukar dra med sig en massa extra jobb.

Har sagt går den inte på 100% E85 så får det bli BF95, vill inte hålla på att blandtanka.

_________________
VW Golf -98, 1.8 ADZ, Centralinsprut/TBI. Konverterad med större spridare från Chrysler/Plymouth


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 18-07-01 15:13 
Offline

Blev medlem: lör 18-06-30 14:57
Inlägg: 9
Läste på lite mer om sprutet och gick på lufttempgivaren i insuget. Min verkar absolut inte frisk oavsett om det är en annan på Mono Motronic än Mono Jetronic. Min luftsensor ökar resistans vid värme, 3.3kohm@20gr och 18kohm!!@40gr. På Mono Jetronic minskar resistansen och ska den ligga på 2,2kohm@25gr och drygt 1kohm@40gr.

Funderar på om det kan var anledningen till att bilen spikade vid belastning när jag tog över den, backade fördelaren lite för att bli av med problemet. Ska man var noga krävs VAG-COM för att grundställa tändningen, jämförde bara rotorns markering mot en annan ADZ i ÖD.

Har simulerat olika "temperaturer" med motstånd istället för lufttempsensorn, men det gör ingen skillnad, ska leta upp en bättre beg. oavsett.

Felkoderna kommer bara när jag startar bilen med varm motor, startar jag kall och kör 5mil blandad körning och låter den svalna innan jag startar igen så blir det inga.

Har hittat en spridare som jag chansar på ska passa, o-ringarna är samma som originalet så det är längden det hänger på. Den sitter i Chrysler, Dodge, Plymouth 2,2/2,5liters 318 med TBI.
Original sitter Bosch 0-280-150-651 och denna är 0-280-150-655, http://users.erols.com/srweiss/tableifc.htm#BOSCH

Funderar på om jag ska hinka i lite vanlig soppa så jag kommer ned till E75.

EDIT: Såg att 0-280-150-692 som sitter i Citroen/Peugeot också kan passa och hinkar igenom en del vid 1bar, Vet inte varför VW spridaren är testad vid 3bar när sprutet är på ca 1bar....

_________________
VW Golf -98, 1.8 ADZ, Centralinsprut/TBI. Konverterad med större spridare från Chrysler/Plymouth


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 18-07-01 15:44 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 596
Ort: Lyckeby Blekinge
tempgivarna för insug och kylarvätska ska vara NTC motstånd med ett R25 värde på 2,2 kohm

:)

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 18-07-01 16:11 
Offline

Blev medlem: lör 18-06-30 14:57
Inlägg: 9
biltema 10w30 skrev:
tempgivarna för insug och kylarvätska ska vara NTC motstånd med ett R25 värde på 2,2 kohm

:)

Säker även på Mono Motronic?
Bilen har varit i släkten sedan den köptes ny 1999, kan inte tänka mig att någon klåpare varit och pillat på den. Ett NTC skulle väl omöjligt kunna "vända på sig" ??

_________________
VW Golf -98, 1.8 ADZ, Centralinsprut/TBI. Konverterad med större spridare från Chrysler/Plymouth


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 18-07-01 18:07 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 596
Ort: Lyckeby Blekinge
Ja enligt Autodata, stor sett alla motstånd som tempgivare för motorstyrning och yttertemp, kupëvärmestyrning är just NTC 2k2 (undantag Ford som har ca 33 Kohm)

:D

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 18-07-02 11:56 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Nja, nära 2,2 kohm men inte exakt. Bifogar värdetabell för den givare som bl a Bosch använder (pdf verkar inte vara tillåtet som typ på bifogade filer här, så jag gjorde png av värdetabellen istället).

GM har en snarlik men aningen högohmigare.
Förutom Fords 33 kohm-givare finns det en del andra helt avvikande givare i bilbranschen också.
Bendix har förr gärna använt PTC-givare (ca 1,2 kohm på det analoga system som användes på en del amerikanska GM-bilar på 70-talet , ca 300 ohm på franska bilar från omkring 1990).
Chrysler har ofta använt 10 kohm NTC, samma sorts givare kan också förekomma ihop med Bosch analoga tomgångsstabiliseringssystem (tidiga Volvo 760, Opel Rekord 2,4 etc).
Det finns också en obskyr Chryslergivare som består av 10 kohm NTC parallellkopplat med ett fast motstånd integrerat i givaren.
Ihop med Solex-Matra elektronisk förgasare på franska bilar brukar det finnas en 6,8 kohm NTC-givare.
Lufttempgivaren på en del äldre Bosch-system (D-jetronic, LE-jetronic, LU-jetronic) är på ca 300 ohm.


Bilagor:
K220.PNG
K220.PNG [ 78.29 KiB | Visad 15419 gånger ]

_________________
Att mäta är att veta
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 18-07-03 02:57 
Offline

Blev medlem: sön 12-08-26 11:10
Inlägg: 6
Ort: Wheremountain, DogBarkNot
Rättså OT , men minns en sån 1.8 som jag hade för rätt längesen, den gick bra på blandtankning men ej på enbart E85.
Planade toppen några mm för högre kompressionsförhållande. Tog det 40 mm stora centralinsprutet från en Citroën Bx, och filade ner spjällaxeln för bättre flöde. (Vw har 38 mm)
Gick bra sen. Men bes aldrig med det.

_________________
Herr 1574
Mitt gamla användarkonto verkar ha försvunnit.?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 18-07-16 16:29 
Offline

Blev medlem: lör 18-06-30 14:57
Inlägg: 9
Min bil gick bra på 100% E85 utan märkbara störningar, dock satte den felkoder som antydde att den gick snålt. Inte helt säkert att det var något problem enligt VW-mek, då styrsystemet hamnade i moment 22 när man raderade felkoderna (och adaptering).
Fick inte gjort något avgastest innan han gick på semester...

Trappade ned till BF95 i väntan på den nya spridaren (0 280 150 655) och lufttempsensorn, dessa båda är nu bytta bilen gick 40-50mil på BF95 innan jag körde in för att kolla om bilen fixade en avgaskoll..
Bilen gick hur bra som helst (inga felkoder), men ett problem uppstod när mätning skulle utföras med förhöjd tomgång 2500. Bilen gick ej att hålla på konstant varv mellan 1800-3000 den droppade 500rpm var 10sek som en pendel upp och ned!!

Detta är inget som sker när man kör bilen, bara när man står stilla och varvar. På tomgång med den större spridaren och BF95 hade jag Lambda:1.00, HC:33, Co:0.0, förhöjd 2500 gick inte att mäta pga. varvtalspendling....

På vägen hem slog jag i så mycket sprit det gick i tanken, vilket landade på drygt E60. Efter en dryg mil stannade jag och försökte hålla jämnt varv över 2000, det var mycket färre pendlingar och efter 5min på högt varv var de helt borta...Verkar som den tappat/eller ej adapterat sig med den nya spridaren.

Fortsätter resan mot E85 nu :)

_________________
VW Golf -98, 1.8 ADZ, Centralinsprut/TBI. Konverterad med större spridare från Chrysler/Plymouth


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 18-08-07 08:03 
Offline

Blev medlem: lör 18-06-30 14:57
Inlägg: 9
Nu har bilen nu gått drygt 100mil på ren E85, inga felkoder och klarade avgastest med perfekta värden.

Glömde att ta bort brickan i tryckregulatorn innan bes. Ska testa ta bort den, blir det inga felkoder så är det nog ok.
Förvisso är en tryckökning från 0.9 till nästan 1.2bar en ganska stor procentuell ökning...

När bilen kallstartas bluddrar den i ett par minuter vid gaspådrag, går perfekt på tomgång.
Detta sker redan vid utetemperatur på 13-15grader, med original spridaren gick den precis som på BF95 ned till 5grader, lite mysko.

Frågan är hur långt enbart PTC värmaren i insuget räcker som kallstart?

_________________
VW Golf -98, 1.8 ADZ, Centralinsprut/TBI. Konverterad med större spridare från Chrysler/Plymouth


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 18-08-07 16:36 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
PTC-värmaren tycks duga som enda kallstarthjälp, om man "tjuvkopplar" den så man kan ha den igång innan motorn har startat.
Mono-motronic tycks annars inte slå till värmaren förrän motorn är igång och generatorn har börjat ladda.
På äldre VW med Mono-jetronic startar värmaren så snart man slår på tändningen om motorn är kall (där styrs värmaren helt oberoende av insprutningssystemet, bara av en termokontakt i kylvattnet).

Om det är mycket kallt och man kör i stadstrafik med mycket tomgångskörning och bilköer, så att avgastemperaturen är låg och det inte blir mycket till luftförvärmning, så kan det vara bra att ha värmaren igång även då motorn är varm. Då blir tomgången jämnare och man får mindre tendens att den vill dö av vid tvärt gaspådrag.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 19-03-01 14:16 
Offline

Blev medlem: lör 18-06-30 14:57
Inlägg: 9
Har nu avverkat 1800mil utan problem eller felkoder.
Tog bort brickan i tryckregulatorn och kör med standard 0.9bar, fungerar hur bra som helst med den lite större spridaren.

Ett oljebyte har också gjorts, oljan såg ut som vanligt, kanske lite renare (men ingen synbar rödton).

Kallstarterna har också fungerat bra, -15 lägsta temp här i vinter

Experimentet känns lyckat, dock hade man nog haft lite lägre driftkostnad på bf95 under den här perioden, och färre besök på macken

/Återfall

_________________
VW Golf -98, 1.8 ADZ, Centralinsprut/TBI. Konverterad med större spridare från Chrysler/Plymouth


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011