Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 12:50

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Audi A6 2,4 (BDV)
InläggPostat: lör 18-07-07 15:23 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 18:12
Inlägg: 109
Ort: Färingtofta, Skåne
Länge sedan man var här, det har ju under lång tid varit svårt att motivera kostnaden för E85-körning, men nu ser det ljust ut igen!
Alldeles nyss tog jag premiärturen på E85 med min "nya" bil. Den var ett helt år nyare än min förra var när jag köpte den, dvs 12 år. När jag kom till den insikten blev jag lite nerstämd. Nåja, även den får gå tills den är slut har jag konstaterat.
Det skulle visa sig att den ECU som sitter här, allmänt känd som ME7.1, har fått lite uppmärksamhet i tuning-svängen. Således har någon knåpat ihop ett särdeles lättanvänt program, UniSettings, där man kan ställa det allra mest väsentliga såsom extra bränsle, tändförställning, extra sås för kallstart och varmkörning med mera.
Jag har blandtankat ett tag innan idag, så innan jag fyllde upp helt med E85 hade jag redan kunnat öka bränslemängden med 10%. Efter att jag hade fyllt upp märktes ingen skillnad alls, ECUns adaption klarade av det hela.
Maximal extramängd bränsle är knappt 25% (Kanal 10) i UniSettings, varför long term trim även i fortsättningen kommer att visa ett positivt värde på E85, men eftersom det är ett värde om appliceras direkt utan att lambdaregleringen behöver vakna gör det absolut ingenting.
Eventuellt skulle man kunna anpassa kanal 10 så att negativ adaption ger utrymme till att tanka även bensin men det kräver vidare prov.
Jag passade på att öka varmkörnings och kallstartsanrikning med 10%, tiden och vintern får utvisa om det räcker. Det ser ut att finnas gott om utrymme att öka.
Som sagt, dagens prov var lyckat, erfarenhet och kommande mil får visa resten.
Jag har hållit koll på adaption osv med VAG-Com. Andra OBD-program finns ju också. Kabeln till VAG-Com funkar även till UniSettings.

_________________
Audi A6 2,4 quattro -02, nu på 100% E85
Der Spiritus. Das Fahren.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Audi A6 2,4 (BDV)
InläggPostat: fre 18-10-19 12:49 
Offline

Blev medlem: fre 18-10-19 08:37
Inlägg: 13
hej!
din post är ju några månader nu så..
vilka parametrar har du ändrat och till vilket värde?
jag står i start groparna för att göra samma som du (E85) i vår -99 2.4 med AGA motor (same "shit" different Engine code). :mrgreen:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Audi A6 2,4 (BDV)
InläggPostat: ons 18-10-24 20:27 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 18:12
Inlägg: 109
Ort: Färingtofta, Skåne
Hej

Jag har ändrat det mesta som har med soppan att göra till allt vad det går. Det räcker inte riktigt till för att kallstarterna ska gå smärtfritt nu när det har börjat bli kallt ute. Med 10l bensin i tanken har det blivit betydligt bättre, så det fattas nog inte så mycket.
Finular på att prova kallstartsmotstånd.

_________________
Audi A6 2,4 quattro -02, nu på 100% E85
Der Spiritus. Das Fahren.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Audi A6 2,4 (BDV)
InläggPostat: lör 18-10-27 23:09 
Offline

Blev medlem: fre 18-10-19 08:37
Inlägg: 13
PaNiC skrev:
Med 10l bensin i tanken har det blivit betydligt bättre, så det fattas nog inte så mycket.
Finular på att prova kallstartsmotstånd.

lustigt sammanträffande, innan du skrev detta frågade jag "min kontakt" på "min" audi verkstad om värden för motortempgivaren, men han sa att det inte fans några värden i "etka" - det svaret låter lite skumt...
autodata har bara värden från 0*C till +100 och kurvan är inte linjär..
- från vilken temp börjar start problemet märkas?
har du provat om mer/tidigare/tändning minskar problemet?
kan det vara så (illa) att insprutarna inte klarar flöda tillräckligt vid kallstart -så man även blir tvungen höja bränsle trycket (eller byta insprutare)?
det faktum att du tvingats maxa "allt" bränsle pratar väl lite för det?
behöver du plocka loss nån säkring till "hastighets mätaren/instrumentet" för att kunna ändra värdena -som det står att man i vissa fall måste göra?
-snart "tom tank" och dags för 1:a E85 tankningen, kan bli en intressant vinter här i kalla norrland :lol: :mrgreen:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Audi A6 2,4 (BDV)
InläggPostat: sön 18-10-28 08:51 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Praktiskt taget alla VAG-bilar har en tempgivare för motorstyrsystemet av NTC-typ.
Har tidigare länkat till databladet i många trådar men det verkar vara borta från underleverantörens website numera. Försökte bifoga det här men tydligen tillåter forumet inte att man bifogar pdf-filer, så jag får nöja mig med en bild på värdetabellen.


Bilagor:
K220.PNG
K220.PNG [ 78.29 KiB | Visad 13642 gånger ]

_________________
Att mäta är att veta
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Audi A6 2,4 (BDV)
InläggPostat: mån 18-10-29 23:39 
Offline

Blev medlem: fre 18-10-19 08:37
Inlägg: 13
Tack torbjörn!
2,2k ohm ntc i serie som gäller även här då?
man kan väl låta generatorn styra när det är aktivt och hopas extra bränslet i "varm up" kanalen räcker när motorn startat?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Audi A6 2,4 (BDV)
InläggPostat: tis 18-10-30 10:55 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Förvisso klarar man säkert kallstarter på det sättet, men man blir ju inte av med eventuella problem under varmkörningen för att styrsystemet stänger av varmkörningsanrikning och/eller försöker börja lambdareglera för tidigt.

Man kanske skulle kunna utnyttja D+ -signalen från generatorn och låta den styra ett tidrelä som kortsluter kallstartmotståndet efter en lämplig tid.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Audi A6 2,4 (BDV)
InläggPostat: tis 18-10-30 17:56 
Offline

Blev medlem: fre 18-10-19 08:37
Inlägg: 13
Vet du,eller nån annan hur ecu hanterar motortemp och lambda reglering?
är det motortemp och lambda temp som bestämer när (först när båda passerat nått tröskelvärde) eller behöver bara lambdan "dra igång" för att börja reglera bränslet (gå i closed loop)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Audi A6 2,4 (BDV)
InläggPostat: tis 18-10-30 22:55 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det brukar vara en kombination av motortemp och tid efter start. I just det här fallet har ECU säkert en funktion för att känna av att lambdasonden har vaknat, så den är ju också ett villkor för att lambdaregleringen ska kopplas in.

Jag känner inte till mycket mer än lösa rykten om exakt hur så "moderna" motorstyrsystem gör för att avgöra när varmkörningsanrikningen ska upphöra och lambdaregleringen sätta igång.
Men äldre analoga Bosch-system (LU-jetronic, analoga varianter av KE-jetronic mm) tycks enbart gå på motortemperatur. Av allt att döma gäller det även för tidiga digitala system (t ex Mono-Jetronic). K-lambda har ingen motortempmätning alls i styrdonet utan där får motortillverkaren själv påverka en styrsignal för att starta lambdaregleringen på lämpligt sätt (t ex med en termokontakt).
Den elektroniska förgasare som VAZ/Lada använde i början av 90-talet, styrs av tid och motortemperatur. Om motortempen är under +60 °C vid start så sätter lambdaregleringen igång efter 90 sekunder, om tempen är över +60 °C så sätter den igång redan efter 10 sekunder. Varmkörningsanrikningen sköts där av en mekanisk automatchoke med bimetallfjäder, som känner av kylvattentemperaturen.
Ryktesvis sägs att Saab Trionic varmkörningsanrikar under ett visst antal varv efter start. Antalet varv är mindre ju högre motortempen var vid start.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Audi A6 2,4 (BDV)
InläggPostat: ons 18-10-31 18:08 
Offline

Blev medlem: fre 18-10-19 08:37
Inlägg: 13
Då står det på "listan att göra":
1. Ta reda på vid vilken temp "uppvärmnings bränslet" (inte start) av aktiveras
2. Ta reda på hur lambda signalen ser ut "Inaktiv"
Och sen klura på hur man får motorn att tro den är kallare (där kan det bli 2 ntc i serie med motorgivaren) och det ena inakliveras / kortsluts direkt efter start och det andra vid lämplig motor temp.
Sen då att lura ecu att lambda sonden är hel men för kall "rätt kall/inaktiv signal" (så den inte ser lambdan som trasig) och sen styra även det med "rätt" motortemp, alltså till den temp när motorn är nog varm att gå bra på E85.
inte helt lätt (för mej) men inte omöjligt?
-fast först ska jag nog läsa en massa till om hur andra gjort och haft för problem med lemmitwinks/unisettings
De allra flesta har rena kallstarts problem, men sen skrivs det inte hur dom beter sej direkt efter start ock fram till varm motor.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Audi A6 2,4 (BDV)
InläggPostat: lör 18-11-03 23:21 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 18:12
Inlägg: 109
Ort: Färingtofta, Skåne
Har vi några siffror på hur mycket mer sås man behöver för kallstart på E85 kontra bensin? Dvs, hur mycket ska den extra NTC-givaren kompensera?

Snållars;
Med E85 i tanken rister det betänkligt i motorn den första kilometern när temperaturen kryper under 10 grader. Med 10l bensin i är det problemet så gott som borta.
Jag tror på beteendet att lambdaregleringen på de här motorerna aktiveras så snart lambdasonden ger en giltig signal. Det går med andra ord ganska fort. Nu när jag blandtankar blir det ju inte riktigt rätt förutsättningar för ett sådant prov.
Jag har inte behövt rycka några säkringar eller annat. Bara trycka i datorn.

_________________
Audi A6 2,4 quattro -02, nu på 100% E85
Der Spiritus. Das Fahren.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Audi A6 2,4 (BDV)
InläggPostat: mån 18-11-05 09:33 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 593
Ort: Frösön nyss uppflytt
Ladda hem T5SuiteII så kan du se i "Autotune" hur en mappning förändras när man kör Autotune --> Convert to E85 för Saab 9000, 900/9-3.

I dokumentationen finns mappnamnen rätt så väl dokumenterat

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Audi A6 2,4 (BDV)
InläggPostat: lör 18-11-10 22:49 
Offline

Blev medlem: fre 18-10-19 08:37
Inlägg: 13
här finns en hel del att läsa om kallstart motstånd och automatisering.
https://www.etanol.nu/forum/viewtopic.p ... 7&start=45
bara för att testa sej fram verkar ett seriekopplat ntc i storleksordningen runt 2,2kohm (ger nära 20*C temp sänkning för ecu)
parallellt med extra resistorn sätter du en normalt sluten strömbrytare.
-bör gå använda Volvos 90tals givare eller den givare bmw givare jag tycker mej minnas att carlmb skrivit om.
men jag hittar inte igen den tråden i kväll :?
det skrivs även mycket om en 4,7kohm ntc, det blir nog att prova vad som fungerar bäst/minst dåligt :roll:
men jag tänker lite att du (och senare även jag) har ju redan ökat på start bränslet en ansenlig mängd med unisetings.
.
en fråga till Torbjörn och ni andra elektronik begåvade,
-vad jag kunnat läsa mej fram till har en lambda sond vid "ej aktiv temperar" en stabil utspänning i storleksordningen 0,4- 0,6.
om jag kopplar en vanlig diod i framriktningen via en strömbrytare (eller temp. styr) då kommer väl ecu ecu bara att "se" en relativt stabil spänning på 0,7 volt (typiskt spännings fall för diod i framriktningen) och man kan fördröja att ecu börjar lambda reglera?
-jag tänker ofta och mycket, men inte nödvändigtvis rätt :mrgreen: :lol:
/Lars


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Audi A6 2,4 (BDV)
InläggPostat: lör 18-11-10 23:10 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Njae, när lambdasonden fortfarande är för kall för att fungera, så är det i stort sett helt avbrott i den.
Styrdonet i bilen kan inte se skillnad på om lambdasonden är kall eller om den överhuvudtaget inte är inkopplad.

Det finns några olika metoder för att känna av om det verkar finnas en driftklar lambdasond på plats i systemet.

Bosch gjorde t ex för länge sedan på följande sätt:
I styrdonet ansluts en spänning (vi kan kalla den referensspänning) på ca 0,5 V till lambdasondssignalen via ett lämpligt motstånd. För att känna av signalen används två komparatorer, som slår om vid ca 0,05 V under respektive över referensspänningen. Om nu båda komparatorerna är överens om lambdasondssignalen, dvs att båda har gått låg eller hög, så anses det att det finns en driftklar lambdasond där. Om det kommer olika signal från de båda komparatorerna, så är lambdasonden troligen kall, felaktig eller bortkopplad. Denna lösning med dubbla komparatorer hittar man t ex i Mono-Jetronic, LH 2.2 , LH 2.4 och digitala versioner av KE-jetronic.
Förmodligen fungerar det på samma sätt, men då med funktionen lagd i programvara, på de äldre Bosch-system där lambdasondssignalen mäts analogt (t ex Motronic 4.1, ML 1.3 och ML 1.5).

GM lade istället på en referensspänning på 1,2 V till lambdasonden, och mätte alltid signalen analogt. Så länge spänningen ligger över 1,0 V så anses det att lambdasonden är kall eller oansluten.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Audi A6 2,4 (BDV)
InläggPostat: sön 18-11-11 11:44 
Offline

Blev medlem: fre 18-10-19 08:37
Inlägg: 13
rackarns..
då blev det ju lite jobbigare att lura ecu att lambdan är kall "lite längre"
-detta för att få en motor/förbrännings rums temp som bättre hanterar E85, men inget är omöjligt.
Det finns ju redan "boxar" som lutar ecu att lambda har "rätt" värde fast man åker mycket "fetare" och med piggyback.
-har gjort så på en honda super Blackbird som jag och grannen turbo konverterade för en massa år sedan
om man kan ändra en sån box att visa kall signal i stället för aktiv lamdba så....?? :?:
-det blir att fortsätta läsa och klura..
jag har ofta otur när jag tänker. men ger sällan upp.
//Lars


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011