Etanol.nu
http://etanol.nu/forum/

Audi A6 2,4 (BDV)
http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=10&t=7564
Sida 2 av 2

Författare:  snållars [ sön 18-11-11 21:44 ]
Inläggsrubrik:  Re: Audi A6 2,4 (BDV)

är det möjligt komma förbi "mager hackandet/tvekandet pga att lambda tar över regleringen "lite för tidigt" för e85 (för kall motor)
genom att utnyttja denna form av anrikning -och koppla ur den anrikningen när motorn klarar lambda justeringen (temperatur styrt är ju att föredra).
Citat:
(1). Bränsleblandning: Koppla loss temperatursensorn ovanför luftfilret och ersätt denna med ett 1W kolfilmsmotstånd på 47kOhm. Pris 1 SEK. http://www.electrokit.com/motstand-1w-47-kohm.43892 . Detta simulerar -40'C, vilket är det lägsta värdet ME7.4.6 accepterar innan CEL lampan tänds. Bränsleregleringen tar lambdan om, precis som innan. Bilen är nu en riktig flexifuel, som startar på första försöket över +20'C. Detta hacket är beprövat sommartid och fungerar väl.

som jag hittade här:
https://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=10&t=6952&p=69365&hilit=open+loop#p69365
i så fall slipper man ju fippla med lambda signalen :roll:

Författare:  torbjorn [ sön 18-11-11 21:48 ]
Inläggsrubrik:  Re: Audi A6 2,4 (BDV)

Det beror ju på hur programvaran i styrdonet är gjord. Det är väl ganska troligt att tiden innan det försöker börja lambdareglera är längre ju kallare motorn är (eller ju kallare styrdonet tror att motorn är).

Beträffande att lura lambdaregleringen till att reglera på en fetare eller magrare blandning än lambda = 1, så går det att göra med en krets som fördröjer antingen de stigande eller fallande flankerna på signalen från lambdasonden, men låter andra sortens flank vara ofördröjd. Jag har sett ett exempel på det i ett insprutningsstyrdon från Toyota, ca 1988-89 (tror det rörde sig om en Camry 2.0 med motor 3S-FE), och har för mig att jag har beskrivit konstruktionen i någon tidigare tråd här på forumet.

Sida 2 av 2 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/