Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 08:19

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Sugmotor VS Turbo?
InläggPostat: fre 18-08-17 12:43 
Offline

Blev medlem: ons 18-04-18 18:23
Inlägg: 68
Vilken motor är bäst lämpad för konvertering till etanol?

Turbo är ju bra då man kan höja mycket effekt men samtidigt är ju sugmotor att föredra då man kan få ett väldigt högt komp och verkningsgrad på motorn.

Vad finns det för för och nackdelar med sug eller turbodrift?

Vilken är lättast att få snål och effektiv?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sugmotor VS Turbo?
InläggPostat: fre 18-08-17 20:59 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det beror på så mycket annat också att man inte kan dra alla sugmotorer eller alla turbomotorer över en kam och peka med hela handen.
Andra faktorer är t ex om motorn har möjlighet att tillgodogöra sig ett högre oktantal (genom t ex så tidigt lagd tändförställningskurva i förhållande till kompressionsförhållande och ev laddtryck att knackregleringen så gott som ständigt måste gå in och reglera då motorn körs på 95-oktanig bensin), om den har effektiv luftförvärmning eller inte, om motorns inbyggnad i bilen, samarbete med oljekylare, värmesystem mm är gjort så att den blir genomvarm snabbt efter kallstart eller inte, om förbränningsrummen är bra utformade med lämpligt beläget tändstift, osv osv.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sugmotor VS Turbo?
InläggPostat: fre 18-08-17 23:47 
Offline

Blev medlem: ons 18-04-18 18:23
Inlägg: 68
torbjorn skrev:
Det beror på så mycket annat också att man inte kan dra alla sugmotorer eller alla turbomotorer över en kam och peka med hela handen.
Andra faktorer är t ex om motorn har möjlighet att tillgodogöra sig ett högre oktantal (genom t ex så tidigt lagd tändförställningskurva i förhållande till kompressionsförhållande och ev laddtryck att knackregleringen så gott som ständigt måste gå in och reglera då motorn körs på 95-oktanig bensin), om den har effektiv luftförvärmning eller inte, om motorns inbyggnad i bilen, samarbete med oljekylare, värmesystem mm är gjort så att den blir genomvarm snabbt efter kallstart eller inte, om förbränningsrummen är bra utformade med lämpligt beläget tändstift, osv osv.



Jo det är klart! Dom tankarna jag har för tillfället är b230F mot B230 lågtrycksturbon, är lite på jakt efter ny pendlarbil med E85 då min sugmotor trivs väldigt bra med den efter lite modifikationer. Dom är ju ganska lika om man bortser från turbon och därför jag ställer frågan men det är klart det är olika beroende på bilmodell. Känns dock mer som att en sugmotor är lättare att få snål medans en turbo är lättare att ta ur betydligt mer effekt än med Bensin men det är bara vad jag tycker rent generellt. :D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sugmotor VS Turbo?
InläggPostat: lör 18-08-18 08:20 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-06 21:26
Inlägg: 439
Ort: Norrland
turbon är bara till för att öka maxeffekten och inverkar snarare negativt på ekonomin.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sugmotor VS Turbo?
InläggPostat: lör 18-08-18 08:34 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Om man ser mer specifikt på Volvos rödblocksmotorer, så verkar det ganska uppenbart att det bara var på sugmotorerna som konstruktörerna lade ner arbete för att hålla ner bränsleförbrukningen, turbomotorerna fick inte kostas på något extra ur bränslebesparingssynpunkt.

Ett exempel är att när avgaskraven skärptes omkring 1993 så försågs sugmotorerna med EGR för att fortsatt kunna köras med en tidig tändförställningskurva och därmed bra bränsleekonomi men ändå klara kraven på NOx-utsläpp. Turbomotorerna fick aldrig någon EGR, de fick istället gå med senare tändning och därmed högre bränsleförbrukning vid dellast.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sugmotor VS Turbo?
InläggPostat: tis 18-08-21 21:21 
Offline

Blev medlem: ons 18-04-18 18:23
Inlägg: 68
torbjorn skrev:
Om man ser mer specifikt på Volvos rödblocksmotorer, så verkar det ganska uppenbart att det bara var på sugmotorerna som konstruktörerna lade ner arbete för att hålla ner bränsleförbrukningen, turbomotorerna fick inte kostas på något extra ur bränslebesparingssynpunkt.

Ett exempel är att när avgaskraven skärptes omkring 1993 så försågs sugmotorerna med EGR för att fortsatt kunna köras med en tidig tändförställningskurva och därmed bra bränsleekonomi men ändå klara kraven på NOx-utsläpp. Turbomotorerna fick aldrig någon EGR, de fick istället gå med senare tändning och därmed högre bränsleförbrukning vid dellast.


Detta visste jag inte, då fortsätter jakten på en lämplig sugmotor istället! 8)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sugmotor VS Turbo?
InläggPostat: ons 18-08-22 17:55 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 233
Ort: Halmstad
Försök då få tag på en med B234F motor. Då får du turboeffekt, utan turbo..... 155 till 159 hk beroende på årsmodell. Den motorn fanns från - 88 till - 91. Alltså även i den första 900 modellen.
Den går som en dröm (när den går som den ska....) Jag har ju lite problem med min, men låt inte det skrämma dig.

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sugmotor VS Turbo?
InläggPostat: mån 18-08-27 11:15 
Offline

Blev medlem: ons 18-04-18 18:23
Inlägg: 68
lennart e skrev:
Försök då få tag på en med B234F motor. Då får du turboeffekt, utan turbo..... 155 till 159 hk beroende på årsmodell. Den motorn fanns från - 88 till - 91. Alltså även i den första 900 modellen.
Den går som en dröm (när den går som den ska....) Jag har ju lite problem med min, men låt inte det skrämma dig.



Än så länge är jag supernöjd med min b230FB, går hyffsat snålt (runt litern på etanol) startar alltid på sina 3 varv på start motorn.
Och lagom med hästkrafter. Kommer bytas till 530 topp som är planad 5 mm och A-kan för ytterligare besparing och lite mer vridmoment.

Men har hittat ett par fina lätt turbo och verkar som dom är lättare att få tag på i fräscht skick. Därav att frågan tillkom, men verkar som mina motor är ett bra recept att köra på då. :D


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011