Etanol.nu
http://etanol.nu/forum/

Sugmotor VS Turbo?
http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=10&t=7578
Sida 1 av 1

Författare:  Snålkörarn [ fre 18-08-17 12:43 ]
Inläggsrubrik:  Sugmotor VS Turbo?

Vilken motor är bäst lämpad för konvertering till etanol?

Turbo är ju bra då man kan höja mycket effekt men samtidigt är ju sugmotor att föredra då man kan få ett väldigt högt komp och verkningsgrad på motorn.

Vad finns det för för och nackdelar med sug eller turbodrift?

Vilken är lättast att få snål och effektiv?

Författare:  torbjorn [ fre 18-08-17 20:59 ]
Inläggsrubrik:  Re: Sugmotor VS Turbo?

Det beror på så mycket annat också att man inte kan dra alla sugmotorer eller alla turbomotorer över en kam och peka med hela handen.
Andra faktorer är t ex om motorn har möjlighet att tillgodogöra sig ett högre oktantal (genom t ex så tidigt lagd tändförställningskurva i förhållande till kompressionsförhållande och ev laddtryck att knackregleringen så gott som ständigt måste gå in och reglera då motorn körs på 95-oktanig bensin), om den har effektiv luftförvärmning eller inte, om motorns inbyggnad i bilen, samarbete med oljekylare, värmesystem mm är gjort så att den blir genomvarm snabbt efter kallstart eller inte, om förbränningsrummen är bra utformade med lämpligt beläget tändstift, osv osv.

Författare:  Snålkörarn [ fre 18-08-17 23:47 ]
Inläggsrubrik:  Re: Sugmotor VS Turbo?

torbjorn skrev:
Det beror på så mycket annat också att man inte kan dra alla sugmotorer eller alla turbomotorer över en kam och peka med hela handen.
Andra faktorer är t ex om motorn har möjlighet att tillgodogöra sig ett högre oktantal (genom t ex så tidigt lagd tändförställningskurva i förhållande till kompressionsförhållande och ev laddtryck att knackregleringen så gott som ständigt måste gå in och reglera då motorn körs på 95-oktanig bensin), om den har effektiv luftförvärmning eller inte, om motorns inbyggnad i bilen, samarbete med oljekylare, värmesystem mm är gjort så att den blir genomvarm snabbt efter kallstart eller inte, om förbränningsrummen är bra utformade med lämpligt beläget tändstift, osv osv.



Jo det är klart! Dom tankarna jag har för tillfället är b230F mot B230 lågtrycksturbon, är lite på jakt efter ny pendlarbil med E85 då min sugmotor trivs väldigt bra med den efter lite modifikationer. Dom är ju ganska lika om man bortser från turbon och därför jag ställer frågan men det är klart det är olika beroende på bilmodell. Känns dock mer som att en sugmotor är lättare att få snål medans en turbo är lättare att ta ur betydligt mer effekt än med Bensin men det är bara vad jag tycker rent generellt. :D

Författare:  svante [ lör 18-08-18 08:20 ]
Inläggsrubrik:  Re: Sugmotor VS Turbo?

turbon är bara till för att öka maxeffekten och inverkar snarare negativt på ekonomin.

Författare:  torbjorn [ lör 18-08-18 08:34 ]
Inläggsrubrik:  Re: Sugmotor VS Turbo?

Om man ser mer specifikt på Volvos rödblocksmotorer, så verkar det ganska uppenbart att det bara var på sugmotorerna som konstruktörerna lade ner arbete för att hålla ner bränsleförbrukningen, turbomotorerna fick inte kostas på något extra ur bränslebesparingssynpunkt.

Ett exempel är att när avgaskraven skärptes omkring 1993 så försågs sugmotorerna med EGR för att fortsatt kunna köras med en tidig tändförställningskurva och därmed bra bränsleekonomi men ändå klara kraven på NOx-utsläpp. Turbomotorerna fick aldrig någon EGR, de fick istället gå med senare tändning och därmed högre bränsleförbrukning vid dellast.

Författare:  Snålkörarn [ tis 18-08-21 21:21 ]
Inläggsrubrik:  Re: Sugmotor VS Turbo?

torbjorn skrev:
Om man ser mer specifikt på Volvos rödblocksmotorer, så verkar det ganska uppenbart att det bara var på sugmotorerna som konstruktörerna lade ner arbete för att hålla ner bränsleförbrukningen, turbomotorerna fick inte kostas på något extra ur bränslebesparingssynpunkt.

Ett exempel är att när avgaskraven skärptes omkring 1993 så försågs sugmotorerna med EGR för att fortsatt kunna köras med en tidig tändförställningskurva och därmed bra bränsleekonomi men ändå klara kraven på NOx-utsläpp. Turbomotorerna fick aldrig någon EGR, de fick istället gå med senare tändning och därmed högre bränsleförbrukning vid dellast.


Detta visste jag inte, då fortsätter jakten på en lämplig sugmotor istället! 8)

Författare:  lennart e [ ons 18-08-22 17:55 ]
Inläggsrubrik:  Re: Sugmotor VS Turbo?

Försök då få tag på en med B234F motor. Då får du turboeffekt, utan turbo..... 155 till 159 hk beroende på årsmodell. Den motorn fanns från - 88 till - 91. Alltså även i den första 900 modellen.
Den går som en dröm (när den går som den ska....) Jag har ju lite problem med min, men låt inte det skrämma dig.

Författare:  Snålkörarn [ mån 18-08-27 11:15 ]
Inläggsrubrik:  Re: Sugmotor VS Turbo?

lennart e skrev:
Försök då få tag på en med B234F motor. Då får du turboeffekt, utan turbo..... 155 till 159 hk beroende på årsmodell. Den motorn fanns från - 88 till - 91. Alltså även i den första 900 modellen.
Den går som en dröm (när den går som den ska....) Jag har ju lite problem med min, men låt inte det skrämma dig.



Än så länge är jag supernöjd med min b230FB, går hyffsat snålt (runt litern på etanol) startar alltid på sina 3 varv på start motorn.
Och lagom med hästkrafter. Kommer bytas till 530 topp som är planad 5 mm och A-kan för ytterligare besparing och lite mer vridmoment.

Men har hittat ett par fina lätt turbo och verkar som dom är lättare att få tag på i fräscht skick. Därav att frågan tillkom, men verkar som mina motor är ett bra recept att köra på då. :D

Sida 1 av 1 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/