Länge sedan man var här, det har ju under lång tid varit svårt att motivera kostnaden för E85-körning, men nu ser det ljust ut igen!
Alldeles nyss tog jag premiärturen på E85 med min "nya" bil. Den var ett helt år nyare än min förra var när jag köpte den, dvs 12 år. När jag kom till den insikten blev jag lite nerstämd. Nåja, även den får gå tills den är slut har jag konstaterat.
Det skulle visa sig att den ECU som sitter här, allmänt känd som ME7.1, har fått lite uppmärksamhet i tuning-svängen. Således har någon knåpat ihop ett särdeles lättanvänt program,
UniSettings, där man kan ställa det allra mest väsentliga såsom extra bränsle, tändförställning, extra sås för kallstart och varmkörning med mera.
Jag har blandtankat ett tag innan idag, så innan jag fyllde upp helt med E85 hade jag redan kunnat öka bränslemängden med 10%. Efter att jag hade fyllt upp märktes ingen skillnad alls, ECUns adaption klarade av det hela.
Maximal extramängd bränsle är knappt 25% (Kanal 10) i UniSettings, varför long term trim även i fortsättningen kommer att visa ett positivt värde på E85, men eftersom det är ett värde om appliceras direkt utan att lambdaregleringen behöver vakna gör det absolut ingenting.
Eventuellt skulle man kunna anpassa kanal 10 så att negativ adaption ger utrymme till att tanka även bensin men det kräver vidare prov.
Jag passade på att öka varmkörnings och kallstartsanrikning med 10%, tiden och vintern får utvisa om det räcker. Det ser ut att finnas gott om utrymme att öka.
Som sagt, dagens prov var lyckat, erfarenhet och kommande mil får visa resten.
Jag har hållit koll på adaption osv med VAG-Com. Andra OBD-program finns ju också. Kabeln till VAG-Com funkar även till UniSettings.