Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 19:23

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Känsligt megasquirt?
InläggPostat: fre 18-12-07 11:36 
Offline

Blev medlem: mån 07-10-29 15:14
Inlägg: 93
Ort: Ekshärad
Hej
Jag har nu i fyra, fem år kört en audi 200 10V tq med ett megasquirt, ms1v3, med extrakoden vilket innebär att den styr både bränsle och tändning. Ett ganska enkelt system med tex en femfönsters hallgivare-fördelardosa som tillsammans med systemet styr tändläget. Kör på E-85 och ett laddtryck på ca 1,5 bar och en medelförbrukning på 1,2 liter/mil vid ganska inspirerad körning, men kanske inte som om jag fortfarande vore 20 åring, trots allt ganska mycket gasande. Trevligt att kunna kombinera miljötänk (vilket jag tycker att det är) med ett bilintresse.

Har egentligen bara haft problemet att vattentempgivare varit av dålig kvalitet, annars har systemet fungerat alla år för sommarkörning. Har iof upplevt en bugg i TunerStudio vid kommunikationen mellan ms och TS, vilket gett att jag varit tvungen att läsa in programvaran i boxen på nytt ett par gånger.

Jag har här på Etanol läst att eftermarknadssystem kan vara känsliga när det gäller störningar från bilens elsystem eller andra komponenter, tändsystem? Är ms extra känsligt för spänningsspikar i matningsspänningen? Bör jag vidta några åtgärder för att förhindra att min ms-box brinner upp, trots att det hittills gått bra? Stabilisera spänningen eller nåt sånt?

/Lars


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Känsligt megasquirt?
InläggPostat: fre 18-12-07 11:45 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det är en sak om störningar får hårdvara att gå sönder, en annan sak om störningarna ställer till med tillfälliga driftproblem (typ microcontroller som hänger sig så att watchdogen får starta om).

Vad som kan hjälpa är att se över noga hur installationerna ser ut utanför, se till att undvika jordpotentialproblem, skilja på kraftjord och signaljord, hålla känsliga givarsignaler borta från ledningar med kraftiga transienter (signaler till tändspolar, spridare, tomgångsventiler mm) osv.

MS är också lite ökänt för att vara helt oförlåtande för felkopplingar - tycker t ex inte alls om att av misstag få in 12 V på någon analogingång som är avsedd för 0-5 V , slutsteg och drivsteg tål inte kortslutning eller jordslutning, osv. Det kan förvisso ha blivit bättre på senare år men jag vet för lite om vad som har hänt i MS-världen på sista tiden för att säga något säkert.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Känsligt megasquirt?
InläggPostat: fre 18-12-07 14:05 
Offline

Blev medlem: mån 07-10-29 15:14
Inlägg: 93
Ort: Ekshärad
Jag använder till stor del originalkabelhärvan och har skarvat in ms-burken på den vanliga platsen för ECUn, original skärmad kabel för lambdasonden används tex. Jag får väl vara glad att jag fått det att fungera. MS har både spjällägesgivare och tryckgivare i inloppsröret, MAP, men ingen massflödesmätare, originalsystemen brukar väl köra med flödesmätare (mängdmätare). Vad kan anses vara mest pålitligt av dessa alternativ?
/Lars


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Känsligt megasquirt?
InläggPostat: fre 18-12-07 16:58 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
För att reglera bränsleblandningen har jag en känsla av att undertrycksmätningen är mest pålitlig vid små motorbelastningar (tomgång, landsvägskörning med jämn fart osv), medan luftflödesmätningen är tillförlitligare vid stor belastning på motorn.
Ett problem med undertrycksmätningen är ju att den brukar självkalibreras i samband med start - styrsystemet mäter tryckgivarsignalen innan motorn har startat - för att inte bli lurad av variationer i omgivande lufttryck. Men det kan ställa till problem vid t ex tvärt väderomslag under körning eller om man kör i bergstrakter med stora höjdskillnader.
Har man lambdareglering och inte alltför snävt reglerområde för den, så spelar noggrannheten i de här mätningarna ändå ingen större roll.

Belastningsinformation för att bestämma tändförställning, styra automatlåda mm tas under alla förhållanden helst från tryckgivaren.

Spjällägesgivarens funktion brukar framför allt vara att känna av skillnaden mellan tomgång och delgas, samt att ge signal till accelerationsanrikning.

Det finns många motorstyrsystem som från fabrik bara mäter undertryck och som saknar luftmängdmätare. Ford har t ex i alla år haft svårt att bestämma sig för vilka signaler som ska användas på bilar med deras egna motorstyrsystem EEC-IV och EEC-V.
2.0 OHC-motorn som användes i Sierra och Scorpio en gång i tiden hade t ex bara luftmängdmätare i utförande utan katalysator, med katalysator hade den både luftmängdmätare och tryckgivare.
Den samtida 2,8/2,9 l V6-motorn hade dubbla luftmängdmätare + tryckgivare utan katalysator, bara tryckgivare med katalysator.
Zetec-E -motorn som satt i Mondeo i mitten av 90-talet hade bara luftmassemätare (termisk sådan, till skillnad från de äldre mekaniska).
Zetec-SE i första generationen Focus har både luftmassemätare och tryckgivare i bensinutförandet, bara tryckgivare i FFV-utförandet.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011