Etanol.nu
http://etanol.nu/forum/

Känsligt megasquirt?
http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=10&t=7603
Sida 1 av 1

Författare:  lekman [ fre 18-12-07 11:36 ]
Inläggsrubrik:  Känsligt megasquirt?

Hej
Jag har nu i fyra, fem år kört en audi 200 10V tq med ett megasquirt, ms1v3, med extrakoden vilket innebär att den styr både bränsle och tändning. Ett ganska enkelt system med tex en femfönsters hallgivare-fördelardosa som tillsammans med systemet styr tändläget. Kör på E-85 och ett laddtryck på ca 1,5 bar och en medelförbrukning på 1,2 liter/mil vid ganska inspirerad körning, men kanske inte som om jag fortfarande vore 20 åring, trots allt ganska mycket gasande. Trevligt att kunna kombinera miljötänk (vilket jag tycker att det är) med ett bilintresse.

Har egentligen bara haft problemet att vattentempgivare varit av dålig kvalitet, annars har systemet fungerat alla år för sommarkörning. Har iof upplevt en bugg i TunerStudio vid kommunikationen mellan ms och TS, vilket gett att jag varit tvungen att läsa in programvaran i boxen på nytt ett par gånger.

Jag har här på Etanol läst att eftermarknadssystem kan vara känsliga när det gäller störningar från bilens elsystem eller andra komponenter, tändsystem? Är ms extra känsligt för spänningsspikar i matningsspänningen? Bör jag vidta några åtgärder för att förhindra att min ms-box brinner upp, trots att det hittills gått bra? Stabilisera spänningen eller nåt sånt?

/Lars

Författare:  torbjorn [ fre 18-12-07 11:45 ]
Inläggsrubrik:  Re: Känsligt megasquirt?

Det är en sak om störningar får hårdvara att gå sönder, en annan sak om störningarna ställer till med tillfälliga driftproblem (typ microcontroller som hänger sig så att watchdogen får starta om).

Vad som kan hjälpa är att se över noga hur installationerna ser ut utanför, se till att undvika jordpotentialproblem, skilja på kraftjord och signaljord, hålla känsliga givarsignaler borta från ledningar med kraftiga transienter (signaler till tändspolar, spridare, tomgångsventiler mm) osv.

MS är också lite ökänt för att vara helt oförlåtande för felkopplingar - tycker t ex inte alls om att av misstag få in 12 V på någon analogingång som är avsedd för 0-5 V , slutsteg och drivsteg tål inte kortslutning eller jordslutning, osv. Det kan förvisso ha blivit bättre på senare år men jag vet för lite om vad som har hänt i MS-världen på sista tiden för att säga något säkert.

Författare:  lekman [ fre 18-12-07 14:05 ]
Inläggsrubrik:  Re: Känsligt megasquirt?

Jag använder till stor del originalkabelhärvan och har skarvat in ms-burken på den vanliga platsen för ECUn, original skärmad kabel för lambdasonden används tex. Jag får väl vara glad att jag fått det att fungera. MS har både spjällägesgivare och tryckgivare i inloppsröret, MAP, men ingen massflödesmätare, originalsystemen brukar väl köra med flödesmätare (mängdmätare). Vad kan anses vara mest pålitligt av dessa alternativ?
/Lars

Författare:  torbjorn [ fre 18-12-07 16:58 ]
Inläggsrubrik:  Re: Känsligt megasquirt?

För att reglera bränsleblandningen har jag en känsla av att undertrycksmätningen är mest pålitlig vid små motorbelastningar (tomgång, landsvägskörning med jämn fart osv), medan luftflödesmätningen är tillförlitligare vid stor belastning på motorn.
Ett problem med undertrycksmätningen är ju att den brukar självkalibreras i samband med start - styrsystemet mäter tryckgivarsignalen innan motorn har startat - för att inte bli lurad av variationer i omgivande lufttryck. Men det kan ställa till problem vid t ex tvärt väderomslag under körning eller om man kör i bergstrakter med stora höjdskillnader.
Har man lambdareglering och inte alltför snävt reglerområde för den, så spelar noggrannheten i de här mätningarna ändå ingen större roll.

Belastningsinformation för att bestämma tändförställning, styra automatlåda mm tas under alla förhållanden helst från tryckgivaren.

Spjällägesgivarens funktion brukar framför allt vara att känna av skillnaden mellan tomgång och delgas, samt att ge signal till accelerationsanrikning.

Det finns många motorstyrsystem som från fabrik bara mäter undertryck och som saknar luftmängdmätare. Ford har t ex i alla år haft svårt att bestämma sig för vilka signaler som ska användas på bilar med deras egna motorstyrsystem EEC-IV och EEC-V.
2.0 OHC-motorn som användes i Sierra och Scorpio en gång i tiden hade t ex bara luftmängdmätare i utförande utan katalysator, med katalysator hade den både luftmängdmätare och tryckgivare.
Den samtida 2,8/2,9 l V6-motorn hade dubbla luftmängdmätare + tryckgivare utan katalysator, bara tryckgivare med katalysator.
Zetec-E -motorn som satt i Mondeo i mitten av 90-talet hade bara luftmassemätare (termisk sådan, till skillnad från de äldre mekaniska).
Zetec-SE i första generationen Focus har både luftmassemätare och tryckgivare i bensinutförandet, bara tryckgivare i FFV-utförandet.

Sida 1 av 1 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/