Etanol.nu
http://etanol.nu/forum/

E85 för Porsche Boxster S, 987, 2005
http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=10&t=7650
Sida 1 av 1

Författare:  JonasAndesson [ sön 19-09-29 17:06 ]
Inläggsrubrik:  E85 för Porsche Boxster S, 987, 2005

Hej, Jag har en Porsche Boxster S, modell 987, från 2005 som nu gått knappt 12'000 mil. Med tanke på hur mycket den tyvärr bidrar till CO2 utsläppen så är jag sugen på att konvertera den till att kunna gå på E85. Jag vill dock varken att effekten blir sämre, det är ju trots allt en sportbil som ska köras aktivt, och och jag vill inte heller lägga en hel förmögenhet på konverteringen. Jag söker nu tips och råd, är jag helt fel ute och bör antingen bara acceptera att den släpper ut mycket och leva med det, eller sälja den! Eller finns den en bra, och säker väg att gå.

Jag har tittat på möjligheten med eFlexFuel som verkar vara en bra piggyback, enligt mina begränsade kunskaper, eftersom den inkluderar en etanolsensor så att styrningen tar hänsyn till den faktiska etanolmängden. Sedan gillar jag tanken på att det går att återställa om man ska sälja den och köparen inte gillar idén med flexifuel.

Andra alternativ är att mappa om motorn, men exakt vilka fördelar och nackdelar det innebär är jag osäker på.

Att jag kanske får byta bränslepump, spridare och bränsleledningar är inget jag ser som någon stor sak, det är visserligen otroligt trångt i motorutrymmet på en Boxster men det är inget som är så svårt.

Som sagt tar jag tacksamt emot all input och alla råd.

Mvh,
Jonas

Författare:  biltema 10w30 [ mån 19-09-30 11:19 ]
Inläggsrubrik:  Re: E85 för Porsche Boxster S, 987, 2005

Smidigast är någon box. med omkopplare Bensin/E85, har du provat att blandtanka, tag E85 för 100-200:- resten bensin (98oktan) ?

den är såpass ny att man troligen via dess diagnostrikuttag med tex. ett ELM327 kan följa dess LongTermFuelTrim Bank och se när den slår i taket

bränslepump och ledningar ska ej behöva bytas

Författare:  JonasAndesson [ ons 19-10-02 08:41 ]
Inläggsrubrik:  Re: E85 för Porsche Boxster S, 987, 2005

Den har absolut en OBD2 uttag och jag har ett program som heter Durametrics som är ett speciellt program för Porsche där man kan logga alla möjliga värden. Dock kan man inte programmera om något.

Jag är dock fortfarande nyfiken på erfarenheter från just piggyback system, hur bra fungerar de? Risker eller allt annat.

Författare:  Dr. Mabuse [ fre 19-10-04 12:01 ]
Inläggsrubrik:  Re: E85 för Porsche Boxster S, 987, 2005

Min gamla Peugeot V6:a var semi-sekvensiell, så jag kunde köra med tre kanaler på en fyrkanals Flexitune. Två spridare parallellt på varje kanal. Funkade utmärkt.

Jag hade ingen kallstarts-kompensation, vilket gjorde att den kunde skjuta i insuget ibland när den var kall, och hacka, när jag trampade lite mer på gasen. Lösningen var lika enkel; jag tryckte på sport-läget på automatlådan för att få lite mer varv på motorn tills tempmätaren började röra sig. Man behövde inte trampa lika mycket på gasen och bilen gick lätt och ledigt.

Författare:  JonasAndesson [ lör 19-10-05 15:35 ]
Inläggsrubrik:  Re: E85 för Porsche Boxster S, 987, 2005

Nu har jag läst på lite mer och det som kanske mest oroar mig är att jag inte ska kunna köra bilen på max, att spridarna inte ska orka när jag varvar ur ordentligt. Vad säger ni andra om det? Är det en befogad oro?

Författare:  torbjorn [ lör 19-10-05 19:47 ]
Inläggsrubrik:  Re: E85 för Porsche Boxster S, 987, 2005

Nej, det är i praktiken aldrig något problem. En motor som körs på bensin kräver ju som regel en viss fullgasanrikning, dvs fetare bränsleblandning än normalt för att ge maximal effekt. E85 har inte denna egenhet, när en motor går på E85 så fungerar det vanligtvis bra - både ur effektsynpunkt och kylningssynpunkt - att låta den gå lambdareglerat eller till och med något magert även på fullgas.
Det finns också bränslen, t ex gengas, där det är fullt normalt att motorn ger maximal effekt vid något mager blandning.

Författare:  JonasAndesson [ mån 19-10-07 16:19 ]
Inläggsrubrik:  Re: E85 för Porsche Boxster S, 987, 2005

Tack för infon, låter bra om man inte behöver oroa sig för att duty cycle på spridarna blir för hög.

Författare:  JonasAndesson [ tis 19-10-08 15:44 ]
Inläggsrubrik:  Re: E85 för Porsche Boxster S, 987, 2005

Nu har jag varit i kontakt med eFlexFuel och enligt dem så ska det inte vara några problem med att mina spridare inte ska klara av att leverera tillräckligt med E85 även om jag pressar bilen på höga varv. Man vill ju kunna ladda på ordentligt på en trackday även om man kör med E85 i tanken.

Finns det någon här som har använd eFlexFuel piggyback box? Det hade varit värdefullt med lite erfarenheter, både positiva och negativa. All info mottages tacksamt.

Sida 1 av 1 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/