Etanol.nu
http://etanol.nu/forum/

Bilder på din installation
http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=10&t=837
Sida 2 av 3

Författare:  Volvo245GLT [ fre 07-05-25 18:56 ]
Inläggsrubrik: 

Finessen med "Databoxens" box (imponerande bygge för övrigt!) är att den är flerkanalig, d.v.s. den kan styra fyra spridare individuellt.
Flexitune i dess nuvarande form har bara en kanal, så för att få samma funktion med den krävs alltså fyra Flexitune-boxar.

Författare:  magnul [ tor 07-06-07 11:07 ]
Inläggsrubrik:  -95 Opel Omega B

Da har jeg endelig fått installert AutoFFV på min -95 opel omega med X20XEV-motor. Motoren er langsstilt, noe som gjorde at ledningsnettet var for kort til å plassere boksen der jeg ville.
Bild
Dysekontaktene er integrert i plastbroen som ligger langs motoren. Her har den blitt løsnet. Det var ikke lett...

Her har ledningsnettet fra AutoFFV blitt satt inn. Det var trangt, og plastlisten må heves i forhold til sin opprinnelige plassering. Det medførte visse problemer med veivhusventilasjonsslangene
Bild

Jeg fant ingen god plassering av boksen, så den måtte festes med velcrobånd og sikres med en lastspenner til batteriet.
Bild
Temperatursonden er tapet til kjølevannsslangen, og spenningsdeleren gir innsignal på lambdaporten. Jeg er ikke fornøyd med utseendet av installasjonen enda, men jeg var veldig utålmodig med å få testet bilen:-) Om alt virker bra kan det nok hende at jeg tar meg jobben med å forlenge ledningsnettet fra dysene, samt korte ned de to andre ledningene.

Författare:  RoTe [ tor 07-06-07 22:28 ]
Inläggsrubrik: 

Ursäkta mobilbilden... B230F i en 240 -88

Bild

Författare:  SWK [ fre 07-06-22 04:35 ]
Inläggsrubrik: 

Roger Gustavsson skrev:
Den där ser mera avancerad ut än Flexitune, http://www.flexitune.se/index.htm. Flexitune kostar inte mycket, drygt 500 kr i byggsats, men om den gör vad den ska vet jag inget om.


Flexitune gör vad den ska annars hadde jag inte varit inne på min andra box.
Den första fick följa med när den tidigare bilen såldes.

Jag har dold installation och missade att ta bilder så inga sådana från mig.

Författare:  Baggis [ tor 07-09-06 18:21 ]
Inläggsrubrik: 

Bilder på min installation av Flexitune Sequential i en Omega 2.0 16V -94

Bild
Flexitune:n passade så fint i plastlådan där ECU:n är!

Bild

Bild
Med stängd låda så syns installationen inte alls!

Författare:  Newlund [ fre 08-01-04 08:28 ]
Inläggsrubrik: 

Bilder och installationsbeskrivningar för min Volvo 850 GLT -92 hittar ni på min hemsida. www.newlund.com

Direktlänkar till pdf-filer:
Installation med bränsletryckregulator: http://web.telia.com/~u82305465/Filer/E ... %20GLT.pdf
Installation av kallstartmotstånd: http://web.telia.com/~u82305465/Filer/K ... %20GLT.pdf
Installation med Flexitune*: http://web.telia.com/~u82305465/Filer/E ... %20GLT.pdf
*Här hittar ni även en "muntlig" beskrivning av installationen för batteriladdning via kupevärmaruttaget.

Ajöken // Micke

Författare:  Pettersson [ lör 08-02-16 11:24 ]
Inläggsrubrik: 

Här är bränsletrycksregulatorn jag micklade dit på min Toyota Corolla 91:a med 1,6l 4A-FE-motor. Funkar fint och har gått 3000 mil på det sättet.
Röda slangen går till en manometer.

Bild

Författare:  EtanolMan [ fre 08-05-30 07:05 ]
Inläggsrubrik: 

Installation av bränsletrycksregulator på en PRV-motor. Denna motor sitter i en Volvo 760GLE -89 men samma maskin finns i bilar från Renault, Peugeot, Citroën, Dodge, Eagle, DeLorean mfl.

BTR:en kommer från http://www.ridetech.se

Bränsleslangen som kommer med i kitet kan du slänga på en gång, totalt värdelös. Annars verkar BTR:en vara av hyfsad kvalitet. Pris hos ridetech 599:- men kan hittas på ebay för runt 25 dollar + frakt. :)

Original BTR:en har anslutningar för två inkommande bränsleledningar (V-motor), därför måste slangarna först T-kopplas innan de går in i BTR:en. Volvos originalslangar kan användas till anslutningarna, en originalslang blir lätt till två nya slangar eftersom de har samma gängning i bägge ändarna.

Bild
Bild

Författare:  ak87 [ mån 08-06-23 20:20 ]
Inläggsrubrik: 

FlexiTune II installation i min Volvo 740 GL, -88


Själva FlexiTune har jag i facket...

Bild

Har även kopplat LED för Choke vid kallstart genom tändningen, och en trevägsbrytare för att välja mellan "bara bensin", "bara etanol" eller "50-50"

Bild

Funkar perfekt, och är inte dyrt!

Författare:  4Honda [ sön 08-07-06 21:45 ]
Inläggsrubrik:  Honda Civic 1,6 16V flexitune-konverterad

Först Flexituneboxen i handsfacket:
Bild

Sedan en liten kontrollpanel med strömbrytare för bensin etanol och 50/50. En knapp för kallstartsmotstånd och en trimpotentiometer för inställning av motstånd från 0 till 10kohm. Funkar perfekt med 5kohm vid 11 grader! Får hoppas det räcker med 10!

Bild

Författare:  biltema 10w30 [ mån 08-10-13 18:28 ]
Inläggsrubrik:  VW POLO COUPÉ CL 1.3 - 1991 motor AAV

Bild
Bild
Bild
Bild

denna är konverterad med flexitune II
på denna bilmodell finns de motståndsledningar såväl före som efter insprutningsventilen så se upp, vilka tillsammans med ventilen har en total resistans på ca 10-12 ohm, varför jag har gått in i styrboxens kontaktdon stift 35 och klippt bort kontakstiftet från kabeln och lött på 2 st enkelledningar för att få med all resistans som sedan har isolerats med isolertejp och krympslang
jag har sedan tappat 12 volt matningen vid tändspolen via en säkringshållare med 7.5A säkring som löds fast i kontaktstiftet, ledningen till tändspolen är osäkrad vilket leder till minst 100A vid kortslutning
kontakstiften lossar man enkelt med hjälp av ett utvikt gem
omkopplaren en 2vägs för Bensin / E85 sitter för enkehets skull direkt på flexitunen som är monterad med biltema kardborre 35-912 varför endast 4 ledningar behöver dras in, ut, +12, jord den är ställd på 25% pulsförlängning

Författare:  Databoxen [ mån 08-10-13 19:25 ]
Inläggsrubrik: 

Ett par bilder på min nya installation.
Nedan bild visar modulen i närbild:
Bild

...och sedan installerad i Escorten:

Bild

Nedan en bild på kontroll panelen inne i bilen. Med den kan jag välja P1 eller P2, stand-by läge eller konfigureringsläge via en och samma vridomkopplare. Lysdioder för 100% duty-cycle på spridarna och kallstartsfunktion aktiv, samt lambdadetektor är även monterade.
Vippbrytaren nertill används för manuell aktivering av kallstartsfunktion (om modulen är konfigurerad för manuell aktivering).

Bild

Författare:  stoffe [ mån 08-11-24 11:55 ]
Inläggsrubrik: 

En Volvo B23 Turbo i en VW-buss -83 och styrsystemet är megasquirt.

10,3:1 i komp och jag laddar 0,5 bar. lite drygt 200 hk.

Megasquirt + EDIS kör jag, alltså fördelarlös tändning. (inga tändkablar går över motorn)

Bild

Författare:  Mossfeldt [ mån 09-08-24 10:46 ]
Inläggsrubrik: 

Här kommer några bilder från konverteringen av min Opel Astra 1.6 årsmodell 93.

Hoppas ni ursäktar dom dåliga mobilbilderna.

Bild
Det här är vad paketet innehöll när det kom på posten, enheten och en tempsensor. Tryggt förpackat i ett bubbelkuvert.

Bild
Här har jag plockat fram kablaget från ECUn, ledare från bägge kontakterna används. Här syns även jordkabeln jag monterade.
Valde en egen jordkabel till enheten då den enda jag hittade vid ECUn var en flerledare med jordat hölje/strumpa.

Bild
Har börjat skarva in enheten. Otroligt dålig bild så en förklaring följer.
På skruvplinten syns från ovan matningen till ECU +12V, spridare1, ecu1, ecu2, spridare2 och sist lambdan som kommer från den andra kontakten.

Bild
Buntat för att lättare hanteras och minimera risken att någon passagerare kommer åt kablaget.

Bild
Enheten passade perfekt ovanför ECUn. Skruvade inte ens fast den då ett buntband i orginal kabelstam höll det hela mer än väl på plats.

Sist men inte minst monterade jag även en liten diod för att se eventuella felkoder, vilka med glädje jag har varit utan.
Inget krångel med installation, ingen injustering. Bilen går som en klocka!

Författare:  Gymmarn [ lör 11-09-03 13:37 ]
Inläggsrubrik:  Re: Bilder på din installation

Såhär hade jag byggt in en Malpassi tryckregulator i min Audi 80. Körde 3 år på det sättet och bilen går än fast med ny ägare (dock har de monterat bort etanolkonverteringen).

Hade även en liten dunk med bensin kopplat till insuget för kallstarter (knapp under ratten), rekordet var att få igång den i -18C när bilen stått på flygplatsen i över en vecka.

Enda haveriet jag hade var att en av bensinslangarna till malpassin började läka ned på generatorn, så jag fick byta ut den efter ungefär ett år :)

Bild

Sida 2 av 3 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/