Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: ons 18-09-19 19:59

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 153 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 7, 8, 9, 10, 11  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: mån 16-03-14 11:42 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7095
Ort: Älvsjö
CITROËN BX 16 MILLESIME 1993
Vägmätarställning 272 256

Konverterat med BTR (och 100% E85 i tanken, från ST1) samt E85 dekaler.

BP: ”Kör du på E85?
Jag: "Ja det gör jag altid!"
BP: ”Har du konverterad den själv?
Jag: "Ja"
BP: ”Är det svårt?
Jag: ”Nej det är mkt enkelt!"

Mi|jökontrollvärden (gränsvärden inom parentes):
CO: 0,0 (0,5)
HC: 021 (100)
CO: 2500 0,0 (0,3)
LAMBDA: 1,01 (0,97-1,03)

Förra året var höger strålkastare för högt justerad nu var vänster för lågt justerad men annars var allt ok.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 16-07-20 09:41 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 659
Ort: Skärplinge
Ja då var i dagarna ännu ett besök hos nålsögat genomfört utan minsta problem med den AutoFFV (piggyback)konverterade Mazda MX5-91 (Miata) med naturligtvis enbart E85 som vanligt för femte året och runt 4500 helt problemfria mil och resulterade med ännu ett godkänt protokoll enligt följande:

Avgasvärdena:

CO: 0,0 (0,3)
CO 2500: 0,0 (0,3)
HC: 027 (100)
LAMBDA: 1,01 (0,97-1,03)

Som notis som inte har så mycket med etanolen att göra, men så klockrena bromsvärden:

VF: 1,3 HF: 1,3
VB: 1,1 HB: 1,1

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Nissan Micra 1,3 -00 & Mazda Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 16-09-06 09:13 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1188
Ort: Nyköping
Besiktade Renault Laguna III 2011 med Flexmotor.

Bara två värden anges. Är det en nyhet?

CO2500 0,0 (0,2)

Lambda 1,01 (0,97 - 1,03)

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 16-09-06 10:07 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 571
Ort: Lyckeby Blekinge
GL skrev:

Bara två värden anges. Är det en nyhet?


brytpunkten för 2 resp 4 värden verkar ligga runt år 2008

VW Golf V 2007 alla 4 värden kontrolleras
VW Golf VI 2009 (tillverkad 2008) endats 2 värden kontrolleras

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 16-11-01 21:54 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Fina värden som vanligt med min SAAB 9-3 2.0T 185hk (kör med en biopower-binär). Ett oljebyte borde nog trycka ned HC till 0 :).

CO: 0,0 (0,5)
HC: 1 (100)
CO: 2500 0,0 (0,3)
LAMBDA: 1.00 (0.97-1.03)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 16-11-04 15:02 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 571
Ort: Lyckeby Blekinge
Golf Tsi122 2009

Förra årets värden på bensin 2015
CO2500 0,0 (0,2)
LAMBDA 1,00 (0,97-1,03)

Dessa värden i dag med ca 30-40 % E85 i tanken (precis så mycket som det går innan man behöver ställa omkopplaren i läge E85)
CO 0,2 (0,3)
HC 11 (100)
CO2500 0,2 (0,2)
LAMBDA 1,00 (0,97-1,03)

notera att alla 4 värderna mättes förra året mättes endast 2 st värden :?

Orginalkatalysatorn är ersatt med en Raggasson Downpipe och en Universal 200cpi sportkatalysator med metallkärna
besiktningsmannen menade att en läcka fannns med tanke på soundet, men blankt papper blev det

:D

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 17-03-13 14:02 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7095
Ort: Älvsjö
CITROËN BX 16 MILLESIME 1993
Vägmätarställning 278732

Konverterat med BTR (och 100% E85 i tanken, från ST1) samt E85 dekaler.

Mi|jökontrollvärden (gränsvärden inom parentes):
CO: 0,0 (0,5)
HC: 009 (100)
CO: 2500 0,0 (0,3)
LAMBDA: 1,01 (0,97-1,03)

Förutom HC som gått ner från 21 förra gången till 9 nu, kanske tack vara de nya irrium tändstift är det samma värden. Det var nog även samma förutsättningar, tom samma motorolja, eftersom den bara gått 600 mil sen sist.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 17-03-13 22:23 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 5996
Ort: Hindås
:x Fick nedslag på läckande avgssystem så gubben ville inte mäta avgaser ens.
"Det är ingen ide när det läcker, lambda blir fel"
Grejen är att det är delarna i rostfritt (fick bra pris på ett sportavgassystem på ebay så vad gör man när det blir billigare än Biltema..?) som läcker obetydligt i skarvarna, han pekade förnumstigt på sotet som trängt ut (pga jag börjat köra mer på fulsoppa sista året... :evil: ), som stöd för att det läcker...
Som väl var(!) var det en bakbroms som tog lite sämre på ena sidan, annars hade jag blivit riktigt förbannad!

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 17-03-24 00:27 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 5996
Ort: Hindås
M-B C180 -94 med över 36000mil varav minst 10000 mil på ren E85 (trots okonverterad och därmed notoriskt magerkörd mestadels), mekaninskt i utmärkt skick.
OK, efter att kletat i lite avgastätning i skarvarna och lyckats släcka en trilskande SRS-lampa mha äldre program(!) , de tar tydligen bort möjligheterna numera, trots att det står i menyerna i de nyare versionerna, att man kan välja sin gamla bil från -94, så var det in till ombes.
Avgasvärdena med ca E40 och rasslande originalkatalysator och nya iridium-stift, blev strålande:
CO 2500: 0,0 (0,3)
CO: 0,0 (0,5)
HC: 22 (100)
Lambda: 1.01 (0,97-1,03)

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 18-06-14 14:28 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7095
Ort: Älvsjö
En gammal BX14 från 89/90 klarade inte bes i höstas pga bl a hög avgasvärden.
CO 4,6 (0,5)
CO 2500 4,8 (0,3)
HC 221 (100)
Lambda 0,91 (1,00)

Det som skramlade så illa under bilen visade sig vara några rester av keramiken i katalysatorn.

Bytte lambdasond, katalystorn i våras och ställde in flexituneboxen så att den inte längre gick på tok för fet och nu klarade den besiktningen UA. Det var inte jag som besiktigade så jag vet inte hur det såg ut i mätningen men nu ser jag på protokollet bara ett enda CO värde och ett mycket högre gränsvärde än tidigare :shock: :!: :?:
CO 0,2 (4,5)

Inga värden för HC, Lambda eller CO 2500 på protokollet längre, är det nya ändrade krav med högre gränsvärden (pga hög ålder??) eller har bilen testas med fel metod som en diesel :roll: eller bensinare före 88 utan katalysator?

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 18-06-14 14:42 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 571
Ort: Lyckeby Blekinge
Nya besiktningregler innebär att 1992:or och äldre inte behöver någon verksam katt
viewtopic.php?p=74463#p74463

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 18-06-14 15:35 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7095
Ort: Älvsjö
Aha tack! Men vad snopet, nu när värderna säkert med råge hade klarad de tidigare kraven…

Tur att jag har en BX årsmodell 1993 också som fortfarande måste klara strängare krav, men det verkar som att HC gränsvärdet har ökad https://transportstyrelsen.se/TSFS/TSFS%202017_54k.pdf
Citat:
Emissioner vid tomgång: Bilar 1993-2001 Kolväten 200

Det var väll högst 100 innan?

Jag ser nu också att de nya regler redan gällde 2017-05-26, mao så borde den kunnat klara förra besiktningen (som gjordes 2017-10-03) med trasig katalysator också men använde besiktningen då fel gränsvärden!

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 18-06-14 16:11 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 571
Ort: Lyckeby Blekinge
Sidan 14 (pdf 18) förkunnar att förordningen trädde i kraft 2018-05-20
:)

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 18-06-14 18:43 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7095
Ort: Älvsjö
Aha jag läste först under punkt 1
Citat:
1. Denna författning träder i kraft den 26 maj 2017.

men straks under:
Citat:
2. Författningen tillämpas första gången för besiktningar och flygande inspektioner som genomförs från den 20 maj 2018, dessförinnan tillämpas fortfarande Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd (TSFS 2010:84) om kontrollbesiktning i tillämpliga delar.

https://transportstyrelsen.se/TSFS/TSFS%202017_54.pdf

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 18-06-16 19:03 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-03 02:43
Inlägg: 76
Ort: Säter
Ja präktiga föregångslandet sverige går med på betydligt lättare avgaskrav. Rimmar illa med dieselförbud...

Men
Besiktad utan anmärkning med CO 0.2 (4,5).

Kändes lite högt ändå, jag brukar ligga på 0.0.

_________________
///BMW - Was sonst!
Johan Eriksson / Säter
M3E30 -87, M3E30-replika -89 E85, 325i -93, 320 iT -00


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 153 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 7, 8, 9, 10, 11  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011