Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: mån 18-02-26 04:44

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 144 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 6, 7, 8, 9, 10  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: ons 14-06-04 05:12 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
aryan skrev:
Baggis skrev:
HC hade ju kunnat vara 0, hehe?


Jo men HC utsläppen är redan >80% ofarligt lätt nedbrytbart alkohol :-).

Jo, jag vet :wink:


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 14-09-22 12:20 
Offline

Blev medlem: tis 12-03-20 21:00
Inlägg: 102
Blev ju lite intressanta värden i år på 9-3:an...
Sprithalt: 85% (84,6)
100 cells racekatt som sitter riktigt långt bak är nog förklaringen tillsammans med att jag har lite förhöjt soppatryck på tomgång/låglast vilket gör att den går lite fett, samt att någon skarv i avgassystemet inte är helt 100% tät

CO: 0,1 (0,3)
CO 2500: 0,1 (0,2)
HC: 061 (100)
Lamb: 1,03 (0,97-1,03)



Edit: Orsaken till de höga värdena hittades troligtvis någon vecka senare i samband med modifiering av motorfästen. Downpipen satt ordentligt löst (hade missat att dra skruvarna helt på turbons avgashus i samband med byte av avgassystem :oops: )

_________________
SAAB 9-3 2.0T -02 300hk Biopower


Senast redigerad av Echonator tor 14-11-13 12:44, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 14-11-04 08:15 
Offline

Blev medlem: ons 12-03-28 06:50
Inlägg: 34
Ort: Tingsryd
Första vändan resulterade i anmärkningar på bromsar, kass skyltbelysning och avgasläckage. Det är ju attans att etanolen ska vara så aggressiv!

Efter lite skruvande i helgen så presenterades idag dessa värden:

CO: 0,0 (0,5)
CO 2500: 0,0 (0,3)
HC: 045 (100)
LAMBDA: 1,00 (0,97-1,03)

Får väl vara ok efter drygt 36k mil (tyvärr endast de sista 6000 på etanol).

_________________
Ford Focus 1.8 08 - Fabriks-FFV
OPEL Vectra 1.9 CDTI 08 - Diesel


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 14-11-14 19:12 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
9-3 2.0T 185 Hk konverterad med Biopowerbinär från en 9.5 2.0T, med manuellt mergearbete för att inte tappa hästkrafter/funktionalitet inkl. anpassning för spridare som jag inte orkat byta:

CO 0.0 (0.5)
HC 007 (100)
CO2500 varv (0.0) (0.3)
Lambda: 1.01 (0.97-1.03)

Ganska nice tycker jag. 20.3k mil har den gått. Med ett oljebyte (har inte orkat göra det heller ännu) kanske man kunde få ner HC till 0 :).


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 14-11-21 17:56 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 533
Ort: Lyckeby Blekinge
Renault Clio II 1,4 -1999

Jag var och besiktigade i dag och fick underkänt på HC och CO2500

och fick följande värden:

CO 0,4 (0,5)
HC 230 (100)
CO2500 0,7 (0,3)
LAMBDA 1,00 (0,97-1,03)

bilen har 2st katalysatorer förutom själva orginalet sitter även en där främre ljuddämparen ska sitta

Bilen är konverterad till att köra på E85 med bioadapter
den körs på E85 vinterkvalitet
skulle man kunna fixa värdera genom att köra på spolarvätska eller är katten allt för tokslut för det ?

ska man skaffa en metall-katt eller en billig keramik-katt ?

Motorkod E7J med 4 insprutningsventiler

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 14-11-21 21:02 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4501
Ort: Sundsvall
biltema 10w30 skrev:
Renault Clio II 1,4 -1999

Jag var och besiktigade i dag och fick underkänt på HC och CO2500

och fick följande värden:

CO 0,4 (0,5)
HC 230 (100)
CO2500 0,7 (0,3)
LAMBDA 1,00 (0,97-1,03)

bilen har 2st katalysatorer förutom själva orginalet sitter även en där främre ljuddämparen ska sitta

Bilen är konverterad till att köra på E85 med bioadapter
den körs på E85 vinterkvalitet
skulle man kunna fixa värdera genom att köra på spolarvätska eller är katten allt för tokslut för det ?

ska man skaffa en metall-katt eller en billig keramik-katt ?

Motorkod E7J med 4 insprutningsventiler


Till Renault Clio går det att köpa modellanpassade piratkatalysatorer billigt på eBay, jag tror det är hos engelska reservdelsnasare man kan få bra pris på dem.
Men jag skulle nästan vilja misstänka att det finns något ytterligare fel än bara katten när HC och CO2500 blev så pass höga som de är. Kanske en trött lambdasond som reglerar för långsamt eller något fel (t ex tjuvluft eller läckande bromsservo) som gör att någon cylinder inte får samma bränsleblandning som de andra. En annan möjlighet är igensatt vevhusventilation eller att det är mer än hög tid för ett oljebyte.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 14-11-21 22:00 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 533
Ort: Lyckeby Blekinge
torbjorn skrev:
biltema 10w30 skrev:
Renault Clio II 1,4 -1999



Motorkod E7J med 4 insprutningsventiler


Till Renault Clio går det att köpa modellanpassade piratkatalysatorer billigt på eBay, jag tror det är hos engelska reservdelsnasare man kan få bra pris på dem.
Men jag skulle nästan vilja misstänka att det finns något ytterligare fel än bara katten när HC och CO2500 blev så pass höga som de är. Kanske en trött lambdasond som reglerar för långsamt eller något fel (t ex tjuvluft eller läckande bromsservo) som gör att någon cylinder inte får samma bränsleblandning som de andra. En annan möjlighet är igensatt vevhusventilation eller att det är mer än hög tid för ett oljebyte.


oljan har varit med i ca 700mil motorn tar under 1liter olja /1000mil, yngeln på Opus körde 2 varv runt bygget, det ryker från bilen vid gaspådrag som annars bruka upphöra då motorn är riktigt varmkörd, förbrukningen har legat runt 0,72-0,89L/mil
jag bytte även alla tändstiften nu i EM där dom gamla bara var iskruvade men ej åtdragna, co vid tomgången var ganska hög

där sitter en katt som är hopsvetsad med den främre ljuddämparen som jag funderar på att ta bort, och sedan sätta dit en sådan:
http://www.ebay.de/itm/Magnaflow-Metall ... 461ec18930

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 14-12-22 20:51 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 533
Ort: Lyckeby Blekinge
Ny besiktning i dag med samma underkända resultat med spolarvätska i tanken och samma slyngel

och fick följande värden:

CO 0,4 (0,5)
HC 396 (100)
CO2500 0,6 (0,3)
LAMBDA 1,02 (0,97-1,03)
:evil:

Ny lambdasond samt att tändstiften som var iskruvade men ej åtragna byttes mot nya

En beställning på en 200 cellers sportkat med metallkärna för 1203:- riksdaler från Tyskland är härmed lagd

biltema 10w30 skrev:
Renault Clio II 1,4 -1999

Jag var och besiktigade i dag och fick underkänt på HC och CO2500
och fick följande värden:
CO 0,4 (0,5)
HC 230 (100)
CO2500 0,7 (0,3)
LAMBDA 1,00 (0,97-1,03)
Motorkod E7J med 4 insprutningsventiler

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 14-12-22 23:27 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7081
Ort: Älvsjö
Kanske bättre att öppna en egen tråd för Clion?

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 15-03-13 12:54 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 797
Ort: Lindome
ytterligare ett år. Mitsubishi colt 04

co 0.00
hc -
lambda 1.01

i övrigt blankt papper. inga kommentarer om den fullt synliga bioadaptern. givetvis 100% "etanol" i tanken. troligtvis sommarblandning då det tankas hos st1.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 15-04-14 19:12 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7081
Ort: Älvsjö
CITROËN BX 16 MILLESIME 1993
Vägmätarställning 267 456

Konverterat med BTR (och 100% E85 i tanken, från ST1) samt E85 dekaler.

BP: "Har du E85 i tanken nu"?
Jag: "Ja det har jag altid!"

Mi|jökontrollvärden (gränsvärden inom parentes):
CO: 0,0 (0,5)
CO: 2500 0,0 (0,3)
HC: 054 (100)
LAMBDA: 1,00 (0,97-1,03)

Tyvärr var det lite glapp på en spindelled och lite för högt justerad höger strålkastare, annars ok.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 15-06-02 23:07 
Offline

Blev medlem: tis 12-03-20 21:00
Inlägg: 102
Då var det dags för den årliga hälsokontrollen...i år med sprajlans ny motor

100 cells recekatt väldigt långt bak...

CO: 0,1 (0,3)
CO2500: 0,1 (0,2)
HC: 015 (100)
Lambda: 1,03 (0,97-1,03)

Givetvis enbart E85 i tanken med en adapterad alkoholhalt på 85 %

_________________
SAAB 9-3 2.0T -02 300hk Biopower


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 15-07-14 21:43 
Offline

Blev medlem: tis 06-12-19 19:03
Inlägg: 278
Fick Co2500 0,1 och Lambda 1,01 i min Skoda 1.8T konverterad 100¤% e85 De mäter visst inte HC och co vid tomgång om man inte har felkoder OBD

/A


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 15-07-15 16:03 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7081
Ort: Älvsjö
Hanomag husbussen från 1972 med etanolkonverterat Volvo B18 fick CO 2.0 men jag hade glömt att trycka in choken helt så det hade nog varit betydligt lägre, jag sa till när jag uptäckte det men bes mannen tyckte att det var tillräckligt bra ändå (maxvärde 4.5 :shock: ).

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 15-12-21 10:48 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
CO: 0 (0,3)
CO2500: 0 (0,2)
HC: 0 (100)
Lambda: 1,01 (0,97-1,03)

SAAB 9-3 2.0T med 9-5:ans Biopower-mjukvara.

Känns ju rätt rent.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 144 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 6, 7, 8, 9, 10  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011