Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 12:02

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 161 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 11  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-10-25 15:23 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 662
Ort: Skärplinge
Besiktat miatan (MX5) för någon månad sedan med rent papper naturligvis och att besiktningsnissen fick ta ett extra varv med ett stort flin runt kåken i kabben som är btr konverterad.

Värdena blev:

CO: 0,0 (0,5)
CO 2500: 0,0 (0,3)
HC: 015 (100)
LAMBDA: 1,01 (0,97-1,03)

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Suzuki SX4 4x4 -08, Mazda MX5 Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 11-10-10 21:17 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-20 23:22
Inlägg: 521
Ort: Tumba
Har nog aldrig hänt förut, brukar alltid vara något som ska bytas. Spindelled eller annat, men i år blev det en nollpoängare, inte ens "bra att veta".

CO: 0,0 (0,5)
CO 2500: 0,0 (0,3)
HC: 015 (100)
LAMBDA: 1,02 (0,97-1,03)

Gammelvolvon kanske jag ska tillägga.

_________________
/Erik

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-04-27 20:39 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-20 23:22
Inlägg: 521
Ort: Tumba
CO: 0,3 (0,5)
CO 2500: 0,6 (0,3)
HC: 030 (100)
LAMBDA: 1,04 (0,96-1,04)

Turbon var och besiktades idag. Jag har stora hål på avgassystemet som förmodligen förklarar det höga lambda, hade tänkt byta innan besiktning men har inte haft tid. Men CO? Vad ska man göra för att fixa det? Dålig förbränning skulle ju resultera i höga halter HC.

Tror ni att det räcker med att byta luftfilter?

_________________
/Erik

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-04-27 21:15 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Nej, luftfilterbyte gör varken till eller från på CO och HC-värdena på en bil som har luftmassemätare. Även om den inte hade haft lambdareglering så skulle bränsleblandningen inte påverkas alls av lite extra strömningsmotstånd på insugssidan.

Den vanligaste orsaken till högt CO-värde trots att HC är måttligt och lambdaregleringen verkar fungera, är att lambdasonden börjar bli trött så att lambdaregleringen sker för långsamt och det blir stora svängningar i bränsleblandningen på tomgång. Lätt att konstatera om man tittar på lambdasondssignalen med oscilloskop. När allt är i ordning ska den se ut som en oregelbunden fyrkantvåg med ganska branta flanker, men om den mer påminner om en sinuskurva eller svävar omkring obestämt i närheten av 0,5 V, så är det hög tid att byta lambdasond.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-04-27 23:28 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-20 23:22
Inlägg: 521
Ort: Tumba
Katalysator och lambda byttes när jag köpte bilen för snart tre år sedan. Lambdasonden är original från Volvo, katalysatorn köptes och monterades av en avgasfirma som kör en verksamhet som ett hål i väggen. Inte världens snyggaste verkstad men de gör bra jobb och prisvärt.

http://www.avgasrorsvenska.se/service.htm

Sedan dess har jag snart kört 9' mil, då hade den gått ca 55.5' mil, nu drygt 64' mil.

_________________
/Erik

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-04-28 08:00 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Har du inte rätt lambda så omvandlar inte katalysatorn all NOX, HC och CO och då får du de där resultaten.
Lambda 1.04 med en frisk sond tyder på en luftläcka före sonden, typ grenrörspackning eller liknande.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-04-28 21:52 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-20 23:22
Inlägg: 521
Ort: Tumba
Det kan även bero på hål efter har jag läst. Och det har jag... Ska byta från kissen och bakåt så fort jag får möjlighet.

_________________
/Erik

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-04-29 15:00 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
erikn skrev:
Det kan även bero på hål efter har jag läst. Och det har jag... Ska byta från kissen och bakåt så fort jag får möjlighet.


Ja, högt lambda när bilprovningen mäter i änden på röret möjligen, men det kan inte bildas några emissioner som följd av hål efter katalysatorn.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-06-02 09:27 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
BX 1.6i millesime 1993 23000 mil
Magneti Marelli centralinsprutning konverterat med väl synlig tryckregulator och ”etanolbil” klistermärken
Miljökontrollvärden:
CO: 0,0 (0,5)
CO 2500: 0,0 (0,3)
HC: 007 (100)
LAMBDA: 1,02 (0,96-1,04)

i övrigt inga anmärkningar eller bra att veta heller :-)

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-06-04 08:51 
Offline

Blev medlem: ons 12-03-14 16:09
Inlägg: 85
Då har jag nyss kommit från besiktningen av röda faran.

Volvo 854 GL (B5252S) - 1994 års modell. 29500 mil

Konverterad med spridare från en grand cherokee och lätt ihoptryckt bränsletrycksregulator. Inga yttre tecken på etanoldrift, jag sa inget om det och tjejen på besiktningen sa inget heller.

CO: 0.1(0.5)
CO2500: 0.2(0.3)
HC: 064 (100)
Lambda: 1.01(0.96-1.04)

Inte jättebra kanske, men godkänt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: VW Golf 1,4 tsi
InläggPostat: lör 12-06-09 16:29 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 596
Ort: Lyckeby Blekinge
100% E85 i tanken 2012-06-01 (föregående års värden 2011-06-03 inom parentes med 100% BF95)

CO 0,0 (0,0)
HC 002 (001)
CO 2500 0,0 (0,2)
Lambda 1,03 (1,00)

jag resettade och raderade felkoder utanför hallen, borde ha låtit den gå på tomgång några minuter
bilen gick som en påse med nötter pga. av detta, slyngeln dvs. bes-teknikern undrade vad jag hade i tanken :D
fick gasa ett tag för godkänd lambda, muntligt påpekande på en av bromskivorna bak pga. vittrande rostflagor, men det blev en 0 poängare bilen gått knappt 18.000mil vid tillfället , helt okonverterat

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-06-09 22:48 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
Priusen från 2001 mäts inte alls hos bilprovningen då den har dispens, oavsett vilket bränsle jag kör på. elva år utan någon som helst kontroll, känns vemodigt på något vis när man inte har haft några fel att visa upp.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-06-16 09:19 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 596
Ort: Lyckeby Blekinge
PRIUS skrev:
Priusen från 2001 mäts inte alls hos bilprovningen då den har dispens, oavsett vilket bränsle jag kör på. elva år utan någon som helst kontroll, känns vemodigt på något vis när man inte har haft några fel att visa upp.


Då kan du rensa katten mao :D

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-06-19 15:09 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-06 21:26
Inlägg: 439
Ort: Norrland
besiktade gamm740n på ren E85, lite nervöst var det, varför kan man undra?
tydligen mäter de bara co på -88or och den låg på 0.4, tror max är 2.5...
han var lite impad över 69000 mil och slätt papper..... :D


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-06-19 15:23 
Offline

Blev medlem: ons 12-03-14 16:09
Inlägg: 85
svante skrev:
han var lite impad över 69000 mil och slätt papper..... :D


Inte bara han kan jag meddela! Det var riktigt imponerande. Byggs det ens motorer för personbilar idag som skulle klara det?! Jaja, då har jag ett mål för hur långt jag minst skall få min 850 att rulla då. :)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 161 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 11  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011