Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 12:01

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: mån 17-09-11 15:30 
Offline

Blev medlem: sön 10-03-21 20:56
Inlägg: 66
Ort: Sjöbo
Har en god vän i Finland som samlar på gamla 900. Och där fanns det med förgasare ända upp till 90 års modell, så det finns många, många förgasarSaabar hos honom.
Jag har inhandlat borr till att ta upp munstycken med, kom i dag med posten, nu undrar jag om nån klok mänska gjort detta före mig, och sålunda kan spara mig ifrån att behöva testa en massa olika borr, och kan säga direkt att borra si och så stort, då blir det bra, gör så från början, i alla fall!
Kan någon hjälpa mig här? Vi pratar enkelförgasara, först Stromberg, och de senare var väl Pierburg, har jag för mig?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 17-09-11 20:56 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
På de här förgasarna med rörlig nål och vakuumkolv (s k CD-förgasare, constant depression) fungerar det inte att borra upp munstycket som konverteringsåtgärd, utan den vanliga metoden är att slipa ner nålen eller byta ut den mot en annan nål med lämplig karaktäristik (om en sådan går att få tag på färdig).
Det finns väl dokumenterat i tidigare trådar i denna avdelning av forumet, börja t ex med viewtopic.php?f=11&t=3586 (läs hela tråden!)

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 17-09-12 05:50 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
För ungefär 10 - 11 år sedan fanns det en i förgasarmotorkretsar välkänd debattör, Carbs, som skrev här på forumet i en "etanolvänlig" anda. Han finns kvar ännu, men mest inom sin egen firma Förgasarteknik: http://www.forgasarteknik.se/
Han skrev då, för ca 10 år sedan att han hade färdigslipade Strombergnålar för etanolkonvertering, till salu. Kolla där.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 17-09-14 08:12 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 593
Ort: Frösön nyss uppflytt
Pierburgförgasare som : https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Saab/ ... 84_1987/Bränsle/Förgasare/Alla/ID-29051697/ ?

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 17-09-14 09:14 
Offline

Blev medlem: sön 10-03-21 20:56
Inlägg: 66
Ort: Sjöbo
Jo den förgasaren som sitter på 900C också, inte för att jag har stor kännedom om dem, men är väl i princip som föregångaren, lite bättre kanske??


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 17-09-14 12:25 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det som framför allt är bättre med Pierburg än Stromberg är, att de har en bättre temperaturkompensering. Bränslet blir ju mer tunnflytande ju varmare det är, och varmt bränsle ger alltså fetare bränsleblandning. Pierburg använder en vaxtermostat som flyttar munstycket i höjdled för att kompensera detta linjärt över förgasarens hela arbetsområde, Stromberg har en "tjuvluftventil" som påverkas av en bimetallfjäder och som öppnar först då det blir mycket hett i motorrummet.
Alla de där förgasarna oavsett fabrikat och bilmärke de sitter på fick en del förbättringar med tiden - t ex bättre möjligheter att justera bränslenålen, stabilare tomgångssystem, magnetventil för att stänga av tomgångsbränslet då man slår av tändningen.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011