Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 18-09-20 16:20

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: konvertera veteranbil
InläggPostat: lör 18-08-25 18:25 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4587
Ort: Sundsvall
Har du tillgång till avgasanalysator? Eller åtminstone en lambdasond att koppla in provisorisk för att hålla koll på om blandningen är åt det magra eller feta hållet?

_________________
Att mäta är att veta


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: konvertera veteranbil
InläggPostat: tis 18-08-28 07:26 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-06 21:26
Inlägg: 432
Ort: Norrland
bra idé, då slipper man gissa...
måste svetsa på sonder på båda grenrören, lite bök då de måste tas loss.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: konvertera veteranbil
InläggPostat: tis 18-08-28 09:56 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1886
Ort: 08- och Småland
Om jag missförstår dig rätt, du svetsar väl i en Biltema Svetsmutter med plugg? Katalognummer 79-920. Deras webbsida fungerade inte med just denna så jag tog direkt ur papperskatalogen. Men där skruvar du i pluggen, som ingår, när du har tagit ur lambdasonden.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: konvertera veteranbil
InläggPostat: tis 18-08-28 10:13 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4587
Ort: Sundsvall
Jag antar att avgasgrenrören är av gjutjärn, det är olämpligt att försöka svetsa i dem (allmänt dålig svetsbarhet, risk för sprickor osv). Bättre att montera svetsmuttrarna för lambdasonder en bit bort på främre avgasrören i så fall.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: konvertera veteranbil
InläggPostat: tis 18-08-28 20:06 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1886
Ort: 08- och Småland
Aha! Tack Torbjörn. Med ditt svar förstår jag hur Svante menade. Han avsåg att demontera grenrören från motorn för att svetsa. Inte att behöva plugga sensorhålet efteråt, som jag först trodde.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: konvertera veteranbil
InläggPostat: ons 18-08-29 08:17 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-06 21:26
Inlägg: 432
Ort: Norrland
grenrören är i rostfritt men funderar på att byta tillbaka till gjutjärn...
så det blir nog att sätta dem i första plåtröret, man vet aldrig, det kan bli så att de kommer att sitta kvar :D
och de är enklare att ta loss än grenröret,
men det blir nog växellådsbyte snart, då måste allt ut, men säsongen börjar närma sig slutet, så E85 konvertering kan blir ett av vinterprojekten.
fresten kan man kanske bara borra och gänga i gjutjärnsrören om godset är tillräckligt tjockt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: konvertera veteranbil
InläggPostat: ons 18-08-29 10:05 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4587
Ort: Sundsvall
Det gäller bara att det går att fräsa eller planförsänka en plan yta runt hålet som lambdasondens packning kan täta mot.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011