Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 14:24

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Glödstift RC & E85
InläggPostat: ons 07-07-04 00:58 
Offline

Blev medlem: ons 07-07-04 00:51
Inlägg: 23
Ort: Från
Nån som vet hur en glödstift rc motor går på E85? Givetvis med viss del olja då som vanligt.
Tror ni man måste modifiera motorn eller drar den in tillräckligt med bränsle redan från början?

Är K-Skydd ren etanol? Eller vad är K-Skydd egentligen?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-07-04 12:23 
Offline

Blev medlem: fre 07-02-02 20:50
Inlägg: 5
Ort: Stockholm
Hej,

Av vad jag har läst från diverse olika RC-forums, ska det i allmänhet inte vara något större problem att bruka en motor för E85 bränsle d.v.s. med etanol istället för metanol. Ja, i de flesta fall behöver motorn anpassas eller ställas in rätt för det nya bränslet och kanske även byta glödstift till ett annat värmetal om det finns att tillgå. Det som man får vara försiktig med, i allmänhet, är att nitrometan i större mängd inte går bra ihop med bensin - det blir en instabil och farlig blandning eftersom det är vanligt att man blandar in x-antal procent nitrometan i etanolbränslet.

Så är det en högpresterande RC-motor som är gjord att gå på metanol och med hög halt av nitrometan i bränslet för hög effekt i t.ex. tävlingssammanhang, är kompressionen ofta lägre än på en mer ren metanol motor. Att försöka trycka in för mycket nitrometan i en motor med för hög motorkompression, är risken mycket stor för permanenta motorskador på grund av blandningens kraftiga explosivitet. Är det en sådan motor man har som ska gå på i huvudsak E85 bränsle, kan motorns kompression behöva höjas. För är den för låg ger det en mer svårstartad motor när den är kall. Att hjälpa upp det hela kan man även blanda in andra saker i bränslet t.ex. någon procent oljefri aceton. Man ska veta att aceton i större mängd eller i ren form kan gå hårt åt på t.ex. slangar och packningsmaterial.

Men det kanske allra bästa är om bränslet kunde vara rent etanol och då slipper man en del problem som kan uppstå med t.ex. tillsatsmedlen i E85 bränslet, som förekommer idag.

Mer om RC-motorer och bränslen finns att söka upp på nätet förutom att det finns forum medlemmar som är mer involverade i det här än jag och kan säkert ge mer handfasta råd än vad jag kan ge i frågan.

Här är några länkar:
http://www.svensktmodellflyg.se/forum1. ... ainTopic=3
http://www.rcuniverse.com/forum/forumid_161/tt.htm

På frågan om K-sprit, så är det flera saker än etanol i blandningen och här har du faktablad om det; http://www.kemetyl.se/Produkter/filer/S ... tablad.pdf

/Mikael.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-07-04 13:18 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Vissa märken av K-sprit är i själva verket ren isopropanol (IPA), medan andra består av nästan ren etanol tillsatt med diverse denatureringsmedel och tensider (diskmedel. Det förekommer också blandningar mellan isopropanol och etanol. Man ska inte lita på att en specifikation som gäller för ett visst märke också gäller för alla andra. Enklast är att läsa den finstilta texten i varningsrutan på flaskorna.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-07-06 03:29 
Offline

Blev medlem: ons 07-07-04 00:51
Inlägg: 23
Ort: Från
Mikael H skrev:
Hej,

Av vad jag har läst från diverse olika RC-forums, ska det i allmänhet inte vara något större problem att bruka en motor för E85 bränsle d.v.s. med etanol istället för metanol. Ja, i de flesta fall behöver motorn anpassas eller ställas in rätt för det nya bränslet och kanske även byta glödstift till ett annat värmetal om det finns att tillgå. Det som man får vara försiktig med, i allmänhet, är att nitrometan i större mängd inte går bra ihop med bensin - det blir en instabil och farlig blandning eftersom det är vanligt att man blandar in x-antal procent nitrometan i etanolbränslet.

Så är det en högpresterande RC-motor som är gjord att gå på metanol och med hög halt av nitrometan i bränslet för hög effekt i t.ex. tävlingssammanhang, är kompressionen ofta lägre än på en mer ren metanol motor. Att försöka trycka in för mycket nitrometan i en motor med för hög motorkompression, är risken mycket stor för permanenta motorskador på grund av blandningens kraftiga explosivitet. Är det en sådan motor man har som ska gå på i huvudsak E85 bränsle, kan motorns kompression behöva höjas. För är den för låg ger det en mer svårstartad motor när den är kall. Att hjälpa upp det hela kan man även blanda in andra saker i bränslet t.ex. någon procent oljefri aceton. Man ska veta att aceton i större mängd eller i ren form kan gå hårt åt på t.ex. slangar och packningsmaterial.

Men det kanske allra bästa är om bränslet kunde vara rent etanol och då slipper man en del problem som kan uppstå med t.ex. tillsatsmedlen i E85 bränslet, som förekommer idag.

Mer om RC-motorer och bränslen finns att söka upp på nätet förutom att det finns forum medlemmar som är mer involverade i det här än jag och kan säkert ge mer handfasta råd än vad jag kan ge i frågan.

Här är några länkar:
http://www.svensktmodellflyg.se/forum1. ... ainTopic=3
http://www.rcuniverse.com/forum/forumid_161/tt.htm

På frågan om K-sprit, så är det flera saker än etanol i blandningen och här har du faktablad om det; http://www.kemetyl.se/Produkter/filer/S ... tablad.pdf

/Mikael.


Är nitro ett krav? Jag söker bara en kul RC bil med billigt bränsle, inget hög presterande monster.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-07-06 09:20 
Offline

Blev medlem: fre 07-02-02 20:50
Inlägg: 5
Ort: Stockholm
Nej, nitometan är inget krav på en vanlig motor utan det är mest till för att kunna få ut mycket effekt ur motorn, vilket är mer eller mindre ett måste om man tävlar i många olika klasser för att vara med i "toppen" av de bästa personerna/farkosterna.

Men då du inte har, vad jag förstår, inga sådana planer ska du bara skaffa dig en "snäll" motor (ej tävlingsmotor - nitromotor) som lätt kan ställas in för det nya bränslet och då är det inga större konstigheter, som jag ser det, att bruka E85 som motorbränsle.

Men om du har tittar på de länkar jag har uppgett samt om du själv har tittat runt lite på Internet, så kan du se själv att det är inte helt omöjligt att använda E85/etanol som motorbränsle.

Så avslutningsvis - lycka till med din RC bil och ha kul med den.

/Mikael.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-07-07 00:44 
Offline

Blev medlem: ons 07-07-04 00:51
Inlägg: 23
Ort: Från
Mikael H skrev:
Nej, nitometan är inget krav på en vanlig motor utan det är mest till för att kunna få ut mycket effekt ur motorn, vilket är mer eller mindre ett måste om man tävlar i många olika klasser för att vara med i "toppen" av de bästa personerna/farkosterna.

Men då du inte har, vad jag förstår, inga sådana planer ska du bara skaffa dig en "snäll" motor (ej tävlingsmotor - nitromotor) som lätt kan ställas in för det nya bränslet och då är det inga större konstigheter, som jag ser det, att bruka E85 som motorbränsle.

Men om du har tittar på de länkar jag har uppgett samt om du själv har tittat runt lite på Internet, så kan du se själv att det är inte helt omöjligt att använda E85/etanol som motorbränsle.

Så avslutningsvis - lycka till med din RC bil och ha kul med den.

/Mikael.


Verkar lovande det här :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-08-26 09:45 
Offline

Blev medlem: lör 07-08-18 21:09
Inlägg: 53
Ort: Västerås
Om du skall tävla så får inget annat bränsle användas än Metanol och Nitrometan i proprtioner som styrs av reglementet.

För hemmabruk är det ok att laborera och jag tycker Mikael hade rätt mycket gott att förtälja.

Har tränat och i vissa perioder tävlat under snart 30 års tid med R/C bilar.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011