Jakob Magnusson skrev:
En annan fråga:
Om man bygger om tex en GM EFI V8 i en båt med Flexitune, vad är risken att systemet inte ska ge tillräckligt med bränsle vid full gas? Båtmotorer går ju oftare på en belastning som är nära fullgas under längre tid....
1: Vilka skador skulle det kunna ge?
2: Hur kan man detektera att den ger för lite bränsle vid full gas? (Det finns ju ingen lambdasond...etc..)
3: Kan insprutningspumpen få problem att leverera de 30% mer soppa? (Kan man kombinera Flexitune med tryckregulator (tex 5-10%) för att höja trycket och samtidigt ha styrmöjlighet via Flexitune?? Eller montera lite större spridare?? Nackdelen vore ju att man inte kan ställa tillbaka till B95 drift alldeles enkelt..)
Mvh,
JAkob
1) De skador man brukar tala om vid för mager blandning och bensindrift (spikningsskador, brända avgasventiler mm) är det ingen större risk för på E85, åtminstone inte på sugmotorer. Om man tillför samma mängd av E85 som man tidigare tillförde bensin, så har ju faktiskt den mängden E85 bättre kylande verkan tack vare att ångbildningsentalpiteten (den värmeenergi som går åt för att förånga en viktenhet bränsle) är ungefär dubbelt så stor för E85. Att sedan den bränslemängden inte räcker till för att få det att gå jämnt ut med luft ur förbränningssynpunkt är en helt annan sak.
2) Det är redan avhandlat, ser jag. Men man kanske ska tillägga att det faktiskt finns motorer som redan i okonverterat originalutförande har spridarna ständigt öppna vid fullgas och höga varvtal, tillverkarna har uppenbarligen accepterat det fullt medvetet och det har inte ställt till några problem under många års drift. Ett exempel jag hörde talas om nyligen är Volvo B200F med LU-jetronic, som satt i 360-serien de sista åren den tillverkades.
Att koppla in en lambdasond provisoriskt är inte så lätt på en båtmotor där avgaserna blandas med kylvatten innan det finns möjlighet att komma åt dem för mätning.
3) Knappast troligt, bränslepumpar brukar vara rejält överdimensionerade. Om man är osäker är det ju lätt gjort att koppla in en manometer för att mäta bränsletrycket under körning, och se om det har tendens att sjunka vid långvarig fullgas. Om man får sådana problem så brukar det oftast inte bero på pumpen i sig utan det orsakas snarare av t ex igensatt bränslefilter, igensatt sugsil, läckande sugledning så att pumpen suger luft, stopp i tankventilationen (så det blir stort undertryck i tanken), eller (vilket man speciellt kan vänta sig i en båt) olämpligt monterad pump så den får för stor sughöjd eller för stort strömningsmotstånd på sugsidan. En annan orsak är förstås om pumpmotorn inte får full matningsspänning pga dålig kontakt någonstans.
Insprutningssystemet på GM V8 båtmotorer är det välkända "P4"-systemet, som också sitter på många GM-bilar från mitten av 80-talet och framåt. Här i Sverige är det mest känt för att användas på t ex Opel Kadett 1,6i '87-90. Det systemet har ett enda slutsteg som driver alla spridare, och de öppnar en gång per varv, varken mer eller mindre.