Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 00:55

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 32 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-08-22 19:06 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-21 19:36
Inlägg: 144
Ort: Sundsvall
På ett enkanaligt system får alla cylindrar spridarsignal samtidigt.

I ett sekvensiellt system får varje spridare en egen signal från styrdonet, detta ger naturligtvis större möjligheter att åstadkomma en perfekt blandning.
Det finns även system där spridarna är kopplade 2,3 eller 4 st till en gemensamm signal (t.ex. på 6, 8 och 12-cylindriga motorer).

_________________
740 -88 B230F planad 3.0 mm och Flexitune
940 94- B230FD och Flexitune


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-08-22 21:11 
Offline

Blev medlem: ons 07-07-25 10:00
Inlägg: 21
Ort: Från
Error skrev:
På ett enkanaligt system får alla cylindrar spridarsignal samtidigt.

I ett sekvensiellt system får varje spridare en egen signal från styrdonet, detta ger naturligtvis större möjligheter att åstadkomma en perfekt blandning.
Det finns även system där spridarna är kopplade 2,3 eller 4 st till en gemensamm signal (t.ex. på 6, 8 och 12-cylindriga motorer).


Hmm, jag fattar inte ändå... Om alla spridaran får signal samtidigt, hur styr man då att de bara sprutar in bensin vid rätt tillfälle i cykeln.

Det skulle ju gå åt mycket extra bränsle annars ;)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-08-23 06:44 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
I en 4-taktare är det väl då insugsventilen som styr när bränslet åker in, för den är ju inte öppen hela tiden.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-08-23 08:54 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 662
Ort: Skärplinge
Precis,, så som den enklaste av insprutarna med fungerar tex Monopoint, där en enda insprutare står helt öppen hela tiden och där sedan insprutarventilern sköter "potioneringen".

Där så med mer avancerade insprutarsystem får en helt annan exakthet och även med det som sagt spar bränsle,,,

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Suzuki SX4 4x4 -08, Mazda MX5 Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-08-23 10:02 
Offline

Blev medlem: ons 07-07-25 10:00
Inlägg: 21
Ort: Från
Baggis skrev:
I en 4-taktare är det väl då insugsventilen som styr när bränslet åker in, för den är ju inte öppen hela tiden.


Betyder det att insprutaren på en fyrcylindrig motor sprutar in soppa tre gånger med stängd insugningsventil för en specifik cylinder och när ventilen öppnar så sprutar den in en fjärde svätt??? Låter inte särskilt optimalt??


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-08-23 10:04 
Offline

Blev medlem: ons 07-07-25 10:00
Inlägg: 21
Ort: Från
Peter skrev:
Precis,, så som den enklaste av insprutarna med fungerar tex Monopoint, där en enda insprutare står helt öppen hela tiden och där sedan insprutarventilern sköter "potioneringen".

Där så med mer avancerade insprutarsystem får en helt annan exakthet och även med det som sagt spar bränsle,,,


Om det är en insprutare som förser alla cylindrar med bränsle vi ett insugningsrör så är det ju enkelt att förstå hur det fungerar.... Jag tror jag har en sån lösning på min Corolla 87a.

Men i Flexitunefallet så visar de bilder med fyra insprutare...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-08-23 13:41 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Jakob Magnusson skrev:
Baggis skrev:
I en 4-taktare är det väl då insugsventilen som styr när bränslet åker in, för den är ju inte öppen hela tiden.


Betyder det att insprutaren på en fyrcylindrig motor sprutar in soppa tre gånger med stängd insugningsventil för en specifik cylinder och när ventilen öppnar så sprutar den in en fjärde svätt??? Låter inte särskilt optimalt??


Vanligtvis öppnar spridarna en gång per varv eller en gång per vartannat varv på en fyrtaktsmotor. På moderna, "sekvensiella" system öppnar varje spridare synkroniserat med sin insugningsventil men på äldre system öppnas alla spridare samtidigt. På det sättet kommer man undan med ett enda slutsteg för att driva alla spridare. Sekvensiella insprutningssystem tycks vara de vanligaste idag, och de infördes gradvis under 90-talet.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-08-23 13:43 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-21 19:36
Inlägg: 144
Ort: Sundsvall
På de flesta system (med en insprutare för varje cylinder) sprutas bränsle in en gång varje varv motorn snurrar, d.v.s. 2 ggr för varje gång cylindern suger in bränsleblandningen. Hälften av bränslet "lagras" i insugningsröret under ett motorvarv innan resten av bränslet sprutas in och insugningsventilen öppnas.

_________________
740 -88 B230F planad 3.0 mm och Flexitune
940 94- B230FD och Flexitune


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-08-24 10:46 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
För fullständighetens skull kanske man ska tillägga att vissa insprutningssystem släpper synkroniseringen med motorvarvtalet och sprutar in med en konstant frekvens under en del driftförhållanden. Varför vet jag inte, kanske vissa saker blev enklare att göra programmeringsmässigt i ett styrdon där det inte finns så många räknare och timers att välja på. Ett exempel på sådant system är Marelli "G5".

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-08-28 14:08 
Offline

Blev medlem: ons 07-07-25 10:00
Inlägg: 21
Ort: Från
Tack för bra beskrivning ad de olika system!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-08-28 14:43 
Offline

Blev medlem: ons 07-07-25 10:00
Inlägg: 21
Ort: Från
En annan fråga:

Om man bygger om tex en GM EFI V8 i en båt med Flexitune, vad är risken att systemet inte ska ge tillräckligt med bränsle vid full gas? Båtmotorer går ju oftare på en belastning som är nära fullgas under längre tid....

1: Vilka skador skulle det kunna ge?

2: Hur kan man detektera att den ger för lite bränsle vid full gas? (Det finns ju ingen lambdasond...etc..)

3: Kan insprutningspumpen få problem att leverera de 30% mer soppa? (Kan man kombinera Flexitune med tryckregulator (tex 5-10%) för att höja trycket och samtidigt ha styrmöjlighet via Flexitune?? Eller montera lite större spridare?? Nackdelen vore ju att man inte kan ställa tillbaka till B95 drift alldeles enkelt..)

Mvh,
JAkob


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-08-29 04:53 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-21 19:36
Inlägg: 144
Ort: Sundsvall
1. Brända ventiler, kolvar, tändstift (fast motsvarande skador uppstår lättare på en bensinmatad motor som går magert).

2. Det bästa är ju om du kan montera en lamdasond (helst bredband) någonstans i avgassystemet, denna kopplas inte till insprutningen, istället kopplas den via en relativt enkel elektronik till ett mätinstrument.
Ett annat alternativ är att ställa in (t.ex. Flexitune), provköra (ta det relativt försiktigt) och sedan titta hur stiften ser ut (men det är svårt att se så mycket när man kör med E85, stiften blir ljusa även vid korrekt blandning).

3. Det kan vara så att pumpen eller spridarna inte räcker till för de 39% (teoretiskt) extra bränsle som krävs.
Om pumpen är för klen så är ju lösningen enkel (större pump).
Om spridarna inte räcker till då kan det vara läge att höja bränsletrycket, eller montera större spridare.
Alla dina 3 föreslagna metoder kan kombineras, som du skriver så innebär större spridare att det blir omständigare att återställa systemet.

Det kan hur som helst vara bra att ha en lamda inkopplad kontinuerligt, på det sättet kan du detektera om någon del håller på att "ge upp". T.ex. Bränslepump, filter, flexitune, btr o.s.v. (Ett relativt billigt och enkelt sätt att unvika onödiga haverier.

_________________
740 -88 B230F planad 3.0 mm och Flexitune
940 94- B230FD och Flexitune


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-08-29 07:35 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Jakob Magnusson skrev:
En annan fråga:
2: Hur kan man detektera att den ger för lite bränsle vid full gas? (Det finns ju ingen lambdasond...etc..)


Jag skulle innan konverteringen mäta vad som är största pulskvot/insprutningstid på bensin, är det mera än 70% så klarar du inte med endast pulsförlängning för då närmar du dig 100% vid 1,4 grr förlängning. Du kan enkelt mäta pulskvoten av en spridare med denna http://www.biltema.se/products/product. ... emId=91947 mätare
Bild

eller använda en vanlig kamvinkelmätare och räkna om till procent (om kamvinkelskalan går till 90° så är 45° förståss 50% pulskvot).

Då vet du om du kan klara detta med en flexitune eller om du (dessutom) behöver höja bränsletryck eller större spridare.

Hur ska du förresten tänkt att tanka båten, en V8 drar väl en del kan jag tänka mig och det finns väl inga sjömackar ännu som har E85? Det blr många dunkar att släpa på. Man skulle förståss kunna ha ett oljefat eller liknande i bilen eller på ett släp som man pumpar ifrån till båten.

torbjorn skrev:
För fullständighetens skull kanske man ska tillägga att vissa insprutningssystem släpper synkroniseringen med motorvarvtalet och sprutar in med en konstant frekvens under en del driftförhållanden. Varför vet jag inte, kanske vissa saker blev enklare att göra programmeringsmässigt i ett styrdon där det inte finns så många räknare och timers att välja på. Ett exempel på sådant system är Marelli "G5".


Hur ofta/snabb kan en vanlig spridare igentligen öppna och stänga? Om den i vanliga fall är öppen en gång per tändpuls så blir det 6000 rpm x 2 = 12000 pulsar dvs 200 Hz. I en V8 har man kanske dubbla system så att det blir som två 4 cylinder motorer men annars blir det dubbelt så ofta som en 4-cylinder, dvs 400 Hz vid 6.000 rpm. Klarar en spridare detta eller kan det vara en anledning till att släppa syncroniseringen och även att gå över till sekventiella system eller delar ecun tändpulserna med t ex 2 i en fyrcylindermotor för att få in gång insprrutning per varv??

/Aryan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-08-29 11:59 
Offline

Blev medlem: ons 07-07-25 10:00
Inlägg: 21
Ort: Från
Hej!
Tack för initierade svar!

Kamvinkelmätare har jag aldrig använt men jag antar att den mäter hur stor del under en cykel som det finns spänning? På ett bilinstrument har jag för mig att jag sett denna funktion, men vad heter det på en "standardmultimeter?

Kopplar man instrumentet i serie med en spridare eller paralellt mot jord?

Mvh,
Jakob


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-08-29 12:19 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Jakob Magnusson skrev:
Hej!
Tack för initierade svar!

Kamvinkelmätare har jag aldrig använt men jag antar att den mäter hur stor del under en cykel som det finns spänning?


Ja, igentligen mäter många fördelar grader a under cykeln det inte finns spänning äver brytarspetsar (och de alltså sitter ihopp). Full utslag är 100% dwz 90° på en 4-cyl fördelare.

Jakob Magnusson skrev:
På ett bilinstrument har jag för mig att jag sett denna funktion, men vad heter det på en "standardmultimeter?


Pulskvot men det är rätt ovanligt att det finns på en standardmultimeter, mätaren som jag länkade in ovan finns det dock.

Jakob Magnusson skrev:
Kopplar man instrumentet i serie med en spridare eller paralellt mot jord?

Mvh,
Jakob


Om du kopplar kamvinkelmätaren mellan(rätt) spridarenkontakt och jord så blir full utslag på kamvinkelmätare 100% spridertid eftersom den andra sprderkontakten brukar vara kopplad till plus 12V.

/Aryan


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 32 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011