Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 07:14

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: katalysator?
InläggPostat: mån 07-08-27 19:16 
Offline

Blev medlem: tor 07-06-07 11:23
Inlägg: 18
Ort: Borlänge
förbättrar en katalysator avgaserna från en etanolkonverterad förgasarbil?
eller är det ingen skillnad?
ingen av mina bilar har det (gammla bilar)


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-08-27 20:18 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Ja det förbättrar avgasarna.

Om motorn går väldigt fet så finns en risk att katalysatorn blir för het men jag tror metaliska katalysatorer tål det bättre, Biltema har numera en metalkat för 790 kr som jag själv är inne på att sätta på en förgasarmotorbil.

/Aryan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-08-27 22:12 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Ja det är Erik Gustavsson's PV med en Volvo B18 motor, fö samma som jag har i bussen och vill sätta kat under, inte att jag kör mkt med den men det är mest för att det är roligt och jag upptäkte att det inte var svår alls att svetsa katten 79-803 http://www.biltema.se/products/product. ... mId=133984 i en avgasrör med svetspinnar för att svetsa ihopp rostfritt med vanligt stål http://www.biltema.se/products/product. ... emId=81942

Det gav mersmak!

/Aryan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-08-29 21:08 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Man kan väl uttrycka sig som så att en katalysator ger alltid en viss förbättring av avgasvärdena, men det behövs lambdareglering för att den verkligen ska komma till sin rätt. Så länge blandningen är fet (alltså luftunderskott) så kan katalysatorn nästan inte göra något alls åt CO och HC, men i det läget är den bra på att slå sönder eventuella kväveoxider (NOx). Omvänt, vid för mager blandning går NOx oförändrat igenom men CO och HC oxideras i stort sett fullständigt till CO2 och H2O.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-08-29 22:32 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Skulle man då inte helt enkelt kunna ha två st katalysatorer, en som jobbar med luftunderskott för att få ner NOx därefter en med "tjuvluft" blandade avgaser som rducerar CO och HC?

/Aryan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-08-29 22:36 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
aryan skrev:
Skulle man då inte helt enkelt kunna ha två st katalysatorer, en som jobbar med luftunderskott för att få ner NOx därefter en med "tjuvluft" blandade avgaser som rducerar CO och HC?

/Aryan


Jo, det förekom på tidiga amerikanska bilar med katalysator (70-tal och tidigt 80-tal). Men nackdelen var att bränsleförbrukningen blev anmärkningsvärt hög till och med för amerikanska förhållanden när motorn hela tiden måste gå med luftunderskott. Det skulle inte förvåna mig om den "lilla oljekrisen" omkring 1982 var en starkt bidragande orsak till att lambdareglering och trevägskatalysatorer slog igenom på allvar.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-09-02 22:31 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Aha.

Det kan väl inte heller vara så svårt att montera en lambda sensor, en liten electromagnetventil som kan släppa på tjuvluft och göra en krets som öppnar och stänga ventilen så att lambda sensorn växlar kring lambda 1 när motorn är varm?

De flesta förgasarbilar går hur som helst lite fet eller så skruver man igen CO skruven lite + evt större munstycken. Då skulle man få en fattigmans cloosed loop system i en förgasarbil och få katten att funka riktigt bra och antagligen förbättra bränsleekonomin också eller har jag missat något?

Den enda nackdel jag ser att tomgångsvarvtalet skulle bli lite oregelbundet pga att tjuvluften skule göra att motorn gick lie fortare, sen klarar den väl inte at hålla motorn i cloosed loop när man kör fullgas med lite vacuum men det gör ofta inte lamda styrda insprutningssytem heller.

/Aryan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-09-09 09:15 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 06-12-22 19:49
Inlägg: 38
Lind skrev:
Avgasvärdena blev fullt i klass med värdena från en modern bil


På bilprovningen ja, för jag förmodar att det inte gjorts ett "riktigt" avgastest?

Hur som helst tycker jag det är bra att folk sätter katalysator på sina gamla bilar, har själv åkt med katalysator på en gammal 244.
Tyvärr är det ytrymmesbrist på min V8:a bil annars hade det suttit två katalysatorer på den med.

Mvh Patrik


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-09-09 09:40 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
På den där PV:n gjorde man ett riktigt körcykelprov på rullande landsväg. Men jag vet inte vilken av miljöklasserna för moderna bilar med katalysator som man jämförde den med. Eftersom det är rätt länge sen den där konverteringen gjordes så kan man misstänka att jämförelsen gjordes med de regler som gällde för nya bilar ungefär 1989-93.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-09-09 10:57 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 06-12-22 19:49
Inlägg: 38
torbjorn skrev:
På den där PV:n gjorde man ett riktigt körcykelprov på rullande landsväg.

Eftersom det är rätt länge sen den där konverteringen gjordes så kan man misstänka att jämförelsen gjordes med de regler som gällde för nya bilar ungefär 1989-93.


Ok,

/ P


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011