Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 08:04

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Luftkyld VW?
InläggPostat: ons 07-01-10 14:13 
Offline

Blev medlem: ons 07-01-10 14:08
Inlägg: 10
Enligt vad jag läst mig till tidigare på forumet så verkar det ju inte så svårt att etanolkonvertera en luftkyld VW.
Jag undrar dock över lämpliga/olämpliga bränslefilter och över nätet/silen som sitter i bränslepumpen, behöver det bytas eller tål det alkoholen?

MVH/Doktor F

_________________
Kustom, etanolmotorer och subversiv motorkultur - www.frankenstyle.se


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-01-10 14:39 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Det enda problem jag hört om är att en viss förgasarmodell har en flottör som kan svälla i Etanol.
Men då kan man byta den mot annan passande i mässing eller nåt.
Ngn som vet vilken modell det är?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-01-10 17:33 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det var för mycket länge sedan, runt 1960, som det något enstaka år fanns en misslyckad flottör i VW's förgasare.

Men vad man ska se upp med på en gammal VW är framför allt dåliga bränsleslangar. Ofta är gummit totalt söndervittrat men porerna är utfyllda av hartsavlagringar från bensinen. När man börjar tanka E85 i en sådan bil så löses avlagringarna upp och sedan läcker alla slangar som ett såll. De slangar som har detta problem är tygomspunna på utsidan.
Om du ska byta bränsleslangar så köp något bra märke (t ex Trelleborg, finns på exempelvis OKQ8 och många industrigummifirmor). På marknaden finns det s k bränsleslangar som är rena sopor och som spricker efter ett par veckor i motorrumsmiljö (bl a märket ILO som t ex Biltema och vissa Mekonomen-butiker säljer).

Se till att termostat och luftförvärmning är i ordning. På många gamla VW är termostaten trasig så att kylluftspjällen står fullt öppna hela tiden, pappslangar och sånt för förvärmningen är ofta inte i den ordning de borde vara. Om bilen har vakuum- och termostatstyrd förvärmning (kom i början av 70-talet) så måste vakuumslangarna vara hela och rätt kopplade.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-01-24 11:17 
Offline

Blev medlem: ons 07-01-10 14:08
Inlägg: 10
Bra info, tack!
Har nya bränsleslangar, men de är faktiskt från biltema, så jag ska kolla dem...

_________________
Kustom, etanolmotorer och subversiv motorkultur - www.frankenstyle.se


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-01-24 12:01 
Offline

Blev medlem: ons 07-01-10 14:08
Inlägg: 10
En fråga till: jag har ett sprillans nytt och fint kopparrör som bränsleledning (+slangar såklart). Kan etanolen reagera negativt på koppar? Är ett annat rörmaterial bättre?

_________________
Kustom, etanolmotorer och subversiv motorkultur - www.frankenstyle.se


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-01-28 23:41 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 21:49
Inlägg: 146
Ort: Bjästa Örnsköldsvik
Har svårt att tänka mig att alkohol och koppar skall kunna ställa till det
Bild
Det har ju under historien varit ett vanligt material i destillatorer för sprit

_________________
Sprit är oftast bästa lösningen!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-01-29 11:45 
Offline

Blev medlem: ons 07-01-10 14:08
Inlägg: 10
Vilket grymt forum, info från allt möjligt trevligt folk på nolltid! 8)

Då ska jag bara skruva fast min framvagn igen, sedan ska det konverteras!

_________________
Kustom, etanolmotorer och subversiv motorkultur - www.frankenstyle.se


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-02-12 17:06 
Offline

Blev medlem: ons 07-01-10 14:08
Inlägg: 10
Hej igen, har en bra länk för VW-tokar som gillar sprit: http://www.germanlook.com/Forums/showthread.php?t=7093

Där finns en massa info från en kille i Brasilien där de ju kört på alkohol i decennier... Plus turbo och grejer :twisted:

_________________
Kustom, etanolmotorer och subversiv motorkultur - www.frankenstyle.se


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011