Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 15:54

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 35 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-09-19 15:07 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Nu har jag fått det formella svaret från VV:

Citat:
Den ändring du avser att göra innebär att fordonet ska registreringsbesiktigas, enligt fordonsförordningen (sfs 2002:925) 6 kap 10 §. Enligt 9 § i samma kapitel ska du lämna de uppgifter som behövs för besiktningen. Vill de se ett intyg om att kraven är uppfyllda måste du förete ett sådant. Intyget ska ara utfärdat a tillverkaren elelr tillverkarens svenska representant eller någon som Bilprovningen godkänner.


Jag tog fram den berörda lagtexten:
http://www.notisum.se/rnp/SLS/LAG/20020925.HTM

Citat:
9 § Den som inställer ett fordon till registreringsbesiktning skall lämna de uppgifter om fordonet som behövs för besiktningen. På begäran skall han eller hon styrka uppgifterna.

Besiktning av ett ändrat fordon

10 § Om ett fordon har godkänts vid en registreringsbesiktning eller tagits upp i ett typintyg eller i ett intyg om överensstämmelse och det därefter har ändrats så att det inte längre stämmer överens med utförandet när det besiktigades eller när typintyget eller intyget om överensstämmelse utfärdades eller om fordonet i övrigt har ändrats så att dess beskattningsförhållande påverkas, skall ägaren låta fordonet genomgå en registreringsbesiktning. Detta skall ske inom en månad från det att ändringen gjordes eller, om fordonet är avställt, inom en vecka efter det att avställningen upphörde. Om fordonet inom angiven tid anmäls för avregistrering behöver dock ingen besiktning ske.


/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Senast redigerad av aryan ons 07-09-19 15:26, redigerad totalt 1 gång.

Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-09-19 15:17 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Henrik Jansson skrev:
Jag tycker att alla här ska höra av sig till vägverket och lämna synpunker (=klagomål) på deras utredning och förslag till regelverk.
Ring till Olle Hådell 0243 75398
Pär Gustafsson 0243 75234 ( Pär är förståndigare än Olle, är min uppfattning efter att ha pratat med dom några gånger..)
Petra Bodström 0243 75422 ska ha bäst koll på hur regelverket ska se ut, men henne har jag inte lyckats få tag på än.
Dom där typerna sitter nästan jämt i nåt möte eller är på tjänsteresa när man ringer..
Eller ring växeln och fråga efter nån lämplig person, så kanske vi får nåt mer namn. Jag vet fortfarande inte vem som har huvudansvaret för rapporten, och för regelverket, om det finns någon sådan.


Kanon att du researchar lite Henrik!
Jag tror att vårt remisssvar kan bli effektivt om vi samtidigt distribuerar det till media etc.
Ringer man sedan dessutom upp några av de du nämner ovan för att få en kommentar så kanske 10-öringen trillar ned på några väsentliga håll..
Jag skall försöka få med de flesta synpunkter vi fått in i en slutlig text innan helgen är över.
Sedan måste den troligen godkännas av etanol.nu :s styrelse innan vi kan anse den vara officiell.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-09-19 19:51 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-08 00:12
Inlägg: 590
Ort: Dalsland
Jag har fått ett par bra kontakter i miljödepartementet nu också, men det är inte säkert att det räcker, eftersom det är 349 folkvalda, + en massa tjänstemän och allt möjligt. Så det är bra om alla kan hjälpa till att påverka. Det bästa nu är att tydligt förklara för de folkvalda. Det bästa sättet är att leta upp en riksdagsman inom det område du bor. ( de lyssnar mer på sina egna väljare) Välj ut någon i något av de 4 regeringspartierna. Att påverka de andra partierna hjälper inte, det kan istället få en negativ effekt. ( man tycker ju sina egna ideer är bättre än andras, om då motståndaren kommer först med iden så är man ju naturligt kritisk mot sin fiende..)
Som sagt välj ut någon i ditt område och skicka mail, brev, eller om det går, telefonkontakt. Ge mycket fakta, och tänk på att många kanske inte ens kan byta tändstift själv..


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-05-25 14:39 
Offline

Blev medlem: tis 08-05-13 11:42
Inlägg: 6
Ort: Från
jag rekommenderar att ni pratar med SFRO istället för bilprovningen eller VV...
enligt personliga erfarenheter är SFRO mycket bättre att ha att göra med och många registreringsbesiktningar görs ju via dem. hur det är med just e85 vet jag dock inte.
hittade detta på deras sida åxå.
"Årsmodell 1975 och äldre
Årsmodell 1975 och äldre har fortfarande inget krav på avgascertifierad motor, vilket betyder att där kan man fritt byta/ändra motor (men regbesiktning krävs!) så länge man ligger inom gränserna för effekt och vridmoment."

de har com i slutet på adressen.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Om lagändring
InläggPostat: sön 08-05-25 15:46 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
[quote="bullzebub"]jag rekommenderar att ni pratar med SFRO istället för bilprovningen eller VV...
quote]

Även SFRO måste ju hålla sig till gällande lagar och givna förordningar, så dom kan nog inte göra så mycket.

Om du tittar på denna tråden så ser du att den är snart ett år gammal. Sedan dess har det hänt några viktiga steg. Det första, om vi tar det i kronologisk ordning, är att föreningen etanol.nu har skrivit och påpekat bl.a. den snedvridna mätmetoden vid avgastester på bilar. Föreningens remisser har gått ända till Riksdagen.
Och i förra månaden drevs lagen om konvertering av fordon igenom. Det finns flera trådar här på forumet om detta. Alltså: efter halvårsskiftet är det tillåtet att låta en certifierad verkstad göra en konvertering till E85-bränsle och få bilen godkänd enligt miljöbilsdefenitionerna. Verkstaden skall då också stå för garantier att allt är rätt gjort och fungerar enligt gällande bestämmelser.
Detta innebär i praktiken att det endast är intressant att göra konverteringen på nyare bilar där fabriksgarantin finns kvar. Upp till 5 år gamla.
Så vi som har äldre bilar får hålla oss till föreningens goda och välbeprövade metoder och råd i fråga om konverteringar. Dom blir ju dock aldrig godkända som miljöbilar enligt lagen. Det är bara för vårat eget samvete.
Verkstäderna som troligen kommer att bli certifierade att få göra konverteringen, är för dagen bara en handfull till antalet. Två kända till namnet, BSR i Växjö och Nordic Uhr i Norrköping. Några fler?


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 35 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011