Etanol.nu
http://etanol.nu/forum/

Konvertera skotermotor (2T)
http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=11&t=1697
Sida 1 av 1

Författare:  ockelbo [ fre 07-10-26 12:53 ]
Inläggsrubrik:  Konvertera skotermotor (2T)

Hallå där, är ny inom etanolkonvertering, så har inte mycket kunskap :wink:
Nu till frågan, är det någon som vet (exakt) hu man bör gå till väga för att etanolkonvertera en skotermotor? :D

Författare:  torbjorn [ fre 07-10-26 13:31 ]
Inläggsrubrik: 

Konverteringen innebär ju att ändra förgasaren på lämpligt sätt för att få en fetare bränsleblandning. Och exakt hur den ändringen går till beror på vad det är för typ av förgasare. Om förgasaren har fasta munstycken, t ex Mikuni "B" så är det betydligt enklare än om det är en förgasare med rörlig trottel och nål i huvudmunstycket, exempelvis Mikuni VM eller TM.

När det gäller att underlätta kallstart så är en vanlig metod att använda den befintliga primern, men låta primerpumpen suga bränsle ur en liten extratank för bensin. Om det inte finns primer så är det oftast lätt att montera, det finns ofta ett förberett gängat hål på förgasaren för att skruva i en primernippel. I vissa fall går det att få tag på en mellanfläns med primernippel, att montera mellan förgasaren och motorn.

Om motorn har separatsmörjning så behöver man inte bekymra sig om den sidan, utan det är bara att fylla på olja som vanligt. Kör man däremot med oljeblandat bränsle så gäller det att hitta en olja som fungerar bra ihop med E85, det finns trådar om den saken här på forumet. Oljeblandad E85 brukar inte vara särskilt långtidsstabil, så man bör inte blanda till mer bränsle än man tänker göra av med inom den närmaste framtiden, se till att bränslesystemet är helt tomt vid sommarförvaring osv.

Författare:  ockelbo [ fre 07-10-26 14:32 ]
Inläggsrubrik: 

Tack för svaret! Skotern har primer, så du tycker att jag bör satsa på att ha en liten extratank med besin i för starter?
Jag är inte helt hundra på vad det är för förgasare, vet dock att det är med rörlig trottel o.s.v.
Något tips på hur man bör gå till väga då?
Man måste väl även komphöja samt ändra tändningen om man etanol-konverterar?
Hur gör man lättast för att veta hur mycket man bör höja kompet/ändra tändningen?
Bör man plana toppen eller montera en tunnare topplockspackning vid komphöjning?

Hoppas någon kan svara på mina kluriga frågor 8)

Författare:  karlmb [ fre 07-10-26 14:39 ]
Inläggsrubrik: 

http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic.php?t=1651
Ni två borde väl ha en del att snacka om..?

Författare:  torbjorn [ fre 07-10-26 15:25 ]
Inläggsrubrik: 

ockelbo skrev:
Man måste väl även komphöja samt ändra tändningen om man etanol-konverterar?
Hur gör man lättast för att veta hur mycket man bör höja kompet/ändra tändningen?
Bör man plana toppen eller montera en tunnare topplockspackning vid komphöjning?

Hoppas någon kan svara på mina kluriga frågor 8)


Nej, att ändra tändinställningen eller höja kompressionsförhållandet behövs inte alls. Det är "överkurs" som man kan börja titta på när man väl har fått motorn att gå bra på E85, om man tycker att det är roligt. Men i de flesta fall gör man ingenting alls åt tändning och kompression.

Man bör vara mycket försiktig med att ställa tändningen tidigare på en motor med snörstart, med tanke på risken för bakslag vid start. Innan man funderar på att ställa om tändningen bör man ta reda på hur många grader före ÖDP motortillverkaren har tänkt sig grundtändläget. Man bör också ta reda på om det finns någon slags varvtalsberoende tändförställning (antingen mekanisk eller elektronisk), hur den fungerar och om det kanske är mer lämpligt att ändra på dess karaktäristik än att bara vrida på tändplattan.

När det gäller hur man skulle göra för att höja kompressionsförhållandet så är det olika från fall till fall. Om det säljs tunnare topplockspackningar till den motortyp som man håller på med så är det kanske den enklaste metoden. Å andra sidan, om toppen/topparna ändå måste planas pga skevhet eller skadad tätningsyta så kan det vara att föredra. Det går inte att ge något bestämt råd här.

Författare:  ockelbo [ fre 07-10-26 16:36 ]
Inläggsrubrik: 

Okej! Så det går alltså att köra en 2T motor på E85 utan några modifikationer? Bara att hälla i det och köra?
Det som blir lidande (om så är fallet) är väl kallstartsegenskaperna?
Måste man i sånna fall ha en extratank med bensin för att underlätta starter i kallt väder?
Hur gör man för att lättast möjligt ha 2 primrar (räknar med att man behöver en till E85 också?)? Eller behövs det bara för bensinen?

karlmb: Han och jag håller på med liknande projekt! Tror inte att någon av oss är direkt kunniga inom E85-branshen, därför vi drog oss hit :wink:

Författare:  torbjorn [ fre 07-10-26 18:29 ]
Inläggsrubrik: 

Det gäller ju att se till att ordna den fetare bränsleblandningen på något sätt. Men, som sagt, får man bara till förgasaren (eller motsvarande) så är man i stort sett klar med konverteringen. Om det går att ordna insugningsluftförvärmning på något sätt så är det ingen nackdel.

Författare:  J0nas [ tis 08-06-24 19:52 ]
Inläggsrubrik: 

Hejsan ny på forumet =)

Jag livar upp en gammal tråd iaf..

Jag har funderingar på att konvertera min Lynx, med en 2T Rotax 500 motor. Har redan läst en massa nyttiga saker.

Har självklart en massa frågor, men kan inte komma på så många nu..

När man borrar upp sitt munstycke (på min skoter kommer de bli STORA munstycken då jag redan har dom största man kan ha) hur blir då de då med trottelnålen som ska ner i munstycket? De kommer gå en massa bränsle förbi där då hålet blir större?

Jag har ju dessutom lågfarts munstycken, dom måste oxå bestyckas upp? Kanske en dum fråga men måste fråga.

Hoppas på svar nu, MVH

Författare:  torbjorn [ tis 08-06-24 19:59 ]
Inläggsrubrik: 

På en vanlig skoterförgasare (Mikuni VM eller liknande) så är det huvudmunstycket, det som sitter inskruvat längst ner i nålmunstycket eller i flottörhusets botten, som ska bytas mot ett större. Man provar ut huvudmunstycket så att motorn går bra på fullgas.
Nålmunstycket rör man inte, och nålen höjer man lagom mycket för att den ska få rätt bränsleblandning vid ungefär halv gas. Se upp så att inte hela nålen kan dras upp ur munstycket, då finns det risk för gashäng om den kommer på sidan av!

Lågfartsmunstycket (pilotmunstycket) ger man sig på om det inte går att justera till rätt tomgångsblandning och få motorn att gå pålitligt på tomgång utan choke.

Författare:  J0nas [ tis 08-06-24 20:55 ]
Inläggsrubrik: 

Okej. Min skoter är redan nu fett bestyckad för bensin, jag hade hur som helst bestyckat den bra till kommande vinter.

Men nu blev jag sugen på att konvertera, jag måste väl ändå bestycka om så den går bra på bensin först. Sen konvertera till etanol, de bör funka.

Sen blir man ju självklart sugen på att plana toppen osv. men de blir väl en senare historia.

Återkommer säkert med fler frågor, har inte bestämt mig än.

Sida 1 av 1 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/