Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 16:42

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: mån 08-06-23 21:02 
Offline

Blev medlem: mån 08-06-23 20:52
Inlägg: 1
Ort: S-Vall
Tjenare ny på forumet.

Har börjat konveterat min golf 89:a rp å blir lite fundersam när ja ska borra upp förgasaren, är ju nått halvdant mellan förgasare å insprutning på dessa bilar så om nån har några ideer hur ja ska gå till väga....

hur mycke ska man ställa upp tändningen på ett ungefär, om det är värt att göra det själv eller om man ska krypa till korset å gå till en verksta..

Å så om nån har nått bra tips på förvärmning, inte för att ja kommer bygga det på golfen men har en jetta etta som ja kör på vintrarna som ja också funderar på att konvetera....

Tack på förhand.

Nicke


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-06-23 22:27 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
RP-motorn har inte förgasare utan centralinsprutning (Mono-Jetronic). Det finns många trådar under "Konvertering insprutare" om VAG's 1,8 l-motorer med centralinsprutning. Man kan kort och gott säga att den är MYCKET etanolvänlig, vissa exemplar går till och med att köra på E85 rakt av utan konvertering.

Luftförvärmning har den redan från fabrik, både vakuumstyrd förvärmning via avgasvärme och ett elektriskt värmeelement i insugningsröret. Det är bara att se till att alltihopa fungerar som det är tänkt och att det inte är några problem med t ex fastrostade spjäll, felkopplade vakuumslangar etc.

Ändra inte tändläget, se bara till att tändningen är rätt inställd enligt "avgasskylten" i motorrummet och att både centrifugal- och vakuumtändförställning fungerar som de ska. Det är vanligt med t ex utmattade fjädrar, hopkärvade mekanismer eller trasigt membran i vakuumdosan. Om man ställer tändningen för tidigt på en sådan motor brukar det bli problem med tomgångsstabiliseringen - tomgången kan bli för hög eller ostabil.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011