Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-04-19 20:29

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Oljebyte
InläggPostat: lör 07-11-03 19:51 
Offline

Blev medlem: tis 06-12-19 21:22
Inlägg: 74
Ort: Stockholm
Kör en Volvo 240 B230A med förgasare, utan katalysator och alltid på E85.
Jag byter olja varje höst och vår. Det har jag alltid gjort, även när den gick på bensin.

Vilken olja är lämpligast för den här bilen vid E85 drift?
Standardolja eller helsyntet? Olika olja vintertid resp sommartid?

Fredrik

_________________
Volvo 240 -86 B230A Weber 32/36
Volvo V70II 2.0F


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-11-03 21:37 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Enkelt uttryckt så kan man väl säga att de sämsta motoroljor som går att få tag på idag på alla sätt och vis är bättre än de oljor som Volvos rödblocksmotorer en gång i tiden konstruerades för. Det är alltså egentligen inte så noga. Med moderna multigradeoljor finns det som regel ingen anledning att ha olika olja beroende på årstid. Märker man att kallstarter försvåras i onödan genom att motorn går tungt så kanske man kan vinna en del på att ha en syntetolja. Det som möjligen skulle kunna peka på att man vill ha något mer värmetåligt än en enkel SAE 10W-30 är om man märker av hög oljeförbrukning, lågt oljetryck eller mer slammer än vanligt när det är mycket varmt på sommaren.
Syntetoljans bättre rengörande egenskaper jämfört med de flesta mineraloljor vinner man inte så mycket på när man kör på E85 som på bensin, eftersom oljan ändå håller sig renare och mer sotfri på E85.
Ett problem med vissa mineraloljor och delsyntetoljor kunde åtminstone förr i tiden vara långtidsstabilitet, att de t ex blir onormalt tunnflytande i värme när de har använts länge. Men med byten så pass ofta som två gånger om året måste man nog ha extremt långa körsträckor för att det ska ställa till problem.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011