Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 23:18

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: E85 + L-JETRONIC LADÁBAN
InläggPostat: fre 08-11-21 17:21 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Här är en ungrare som verkar ha satt in L-JETRONIC från en Opel i Ladan LADA-n och kör på E85 !

Citat:
Dupla karbi? Weber vagy Dellorto esetleg Solex?
Ááá, nem!


http://etanol.blog.hu/2008/08/12/e85_l_jetronic_ladaban

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-11-22 12:07 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 07-01-08 02:25
Inlägg: 644
Ort: Linköping
Ungrare är inte kloka... :D

Nivan finns ju med enkelinsprutning, är nog GM:s TBI tror jag. Jag har nån enhet ifrån nån opel som jag funderat på att använda, men längre än så har jag inte kommit.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-11-24 12:11 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det stämmer, det är GM:s P4-system med TBI som man hittar i många Lada från mitten av 90-talet. Senare modeller har ett multipointsystem men jag misstänker att det är P4 i grunden där också.

Dock är det, även på modellerna med TBI, en lite nyare variant av P4 än den man hittar på gamla Opel. Den främsta skillnaden är att systemet är fördelarlöst och har en enhet med två dubbeltändspolar på Lada , medan Opel har en enda tändspole och vanlig fördelare. I och med detta så är också givaren för vevaxelläge annorlunda, på Opel sitter den i fördelaren och ger fyra pulser per fördelarvarv (två pulser per vevaxelvarv). Induktiv givare är vanligast men även hallgivare förekommer på Oplar från en bit in på 90-talet.
På Lada sitter givaren vid vevaxelremskivan, och lämnar enligt uppgift 4 pulser per vevaxelvarv, därav en dubbelpuls vid övre dödpunkt.
Ytterligare skillnad är att Lada har lufttempgivare, vilket Opel saknar. Opel litar tydligen helt och fullt till den termostatstyrda luftförvärmningen. Lada har också dubbelt så stort programminne i styrdonet (32 kB istället för Opels 16 kB).

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011