Etanol.nu
http://etanol.nu/forum/

Eftermontering av lambdasond, konstigheter?
http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=11&t=1746
Sida 2 av 2

Författare:  aryan [ fre 08-11-21 17:21 ]
Inläggsrubrik:  E85 + L-JETRONIC LADÁBAN

Här är en ungrare som verkar ha satt in L-JETRONIC från en Opel i Ladan LADA-n och kör på E85 !

Citat:
Dupla karbi? Weber vagy Dellorto esetleg Solex?
Ááá, nem!


http://etanol.blog.hu/2008/08/12/e85_l_jetronic_ladaban

/Aryan

Författare:  widmark [ lör 08-11-22 12:07 ]
Inläggsrubrik: 

Ungrare är inte kloka... :D

Nivan finns ju med enkelinsprutning, är nog GM:s TBI tror jag. Jag har nån enhet ifrån nån opel som jag funderat på att använda, men längre än så har jag inte kommit.

Författare:  torbjorn [ mån 08-11-24 12:11 ]
Inläggsrubrik: 

Det stämmer, det är GM:s P4-system med TBI som man hittar i många Lada från mitten av 90-talet. Senare modeller har ett multipointsystem men jag misstänker att det är P4 i grunden där också.

Dock är det, även på modellerna med TBI, en lite nyare variant av P4 än den man hittar på gamla Opel. Den främsta skillnaden är att systemet är fördelarlöst och har en enhet med två dubbeltändspolar på Lada , medan Opel har en enda tändspole och vanlig fördelare. I och med detta så är också givaren för vevaxelläge annorlunda, på Opel sitter den i fördelaren och ger fyra pulser per fördelarvarv (två pulser per vevaxelvarv). Induktiv givare är vanligast men även hallgivare förekommer på Oplar från en bit in på 90-talet.
På Lada sitter givaren vid vevaxelremskivan, och lämnar enligt uppgift 4 pulser per vevaxelvarv, därav en dubbelpuls vid övre dödpunkt.
Ytterligare skillnad är att Lada har lufttempgivare, vilket Opel saknar. Opel litar tydligen helt och fullt till den termostatstyrda luftförvärmningen. Lada har också dubbelt så stort programminne i styrdonet (32 kB istället för Opels 16 kB).

Sida 2 av 2 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/