Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 21:28

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Volvo 142
InläggPostat: tis 07-11-27 18:28 
Offline

Blev medlem: tis 07-11-27 18:24
Inlägg: 4
Ort: Från
Tjena har en volvo 142 med b20 med enkel Stromberg, Vad ska igentligen göras om man ska bygga om till E85? Byta nål, ställa om tädningen, behöver man plana toppen?

Tack på förhand


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-11-27 22:24 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det finns många tidigare trådar här om samma sak.

I princip kan man säga följande: ge dig först på förgasaren och se till att få rätt bränsleblandning.

Se till att du får så mycket luftförvärmning det bara går - förmodligen har din bil ett manuellt förvärmningsspjäll som gärna kan stå i läge för max förvärmning året om.

Se också till att termostaten fungerar bra, så att det inte tar onödigt lång tid för motorn att bli varm efter start. Åtgärder för att skynda på uppvärmningen mer - t ex att ta bort den remdrivna kylfläkten och ersätta den med en termostatstyrd elfläkt - skadar inte.

När det gäller tändsystemet, så se bara till att allt är i perfekt skick och rätt inställt enligt biltillverkarens anvisningar, försök INTE laborera med ändrad tändinställning eller något sånt från början. När du väl har förgasaren i ordning så ska motorn gå bra med samma tändinställning som för bensin, senare när du har kört ett tag och skaffat dig drifterfarenheter kan du börja laborera med tidigare tändning för att spara bränsle.

Samma sak med att höja kompressionen, det är ingen nackdel men det är inte värt kostnaden och mödan att göra ett så stort ingrepp. Om toppen ändå måste tas av och planas av någon annan anledning kan man förstås överväga att ta någon eller några mm extra.

På en så pass gammal bil får man räkna med att hartsavlagringar från gammal bensin kommer att lossna under de första månaderna på E85, du får räkna med igensatta bränslefilter någon eller några gånger. Kom ihåg att förutom eventuellt synligt slangfilter så finns det också en sugsil i tankarmaturen, ett filter inbyggt i bränslepumpen och en sil vid flottörventilen i förgasaren. Håll koll på alla dessa! Gamla, dåliga och söndervittrade bränsleslangar bör också bytas eftersom det ofta bara är harts som fyller ut porerna i gummit och hindrar dem från att läcka.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-11-28 21:54 
Offline

Blev medlem: tis 07-11-27 18:24
Inlägg: 4
Ort: Från
Tack så mycket för svaret!!! :D :D :D :D :D :D
Ska någ börja fixa lite grejer och bygga om efter vintern.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011