Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 00:30

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: mån 08-09-15 16:25 
Offline

Blev medlem: mån 08-09-15 15:57
Inlägg: 3
Hej,

Jag har en gammal båtmotor från 60 talet som jag har funderat på att konvertera till e85. Det sitter en Rochester 2GC förgasare på motorn och i manualen (från 60-70 talet) så står det uttryckligen att man ej får köra på blyfri eller lågblyad bensin.

Jag har aldrig gjort en konvertering förut men kan en del om motorer (är dock ingen expert) och vad jag läst på forumet så känns det inte allt för svårt på en förgasare, byt till ett större munstycke enligt formeln här på sidan för grovjustering och sen prova och finjustera för bättre bränsleförbrukning (vilken redan är ganska kass på bensin med den här båt/motor kombinationen så tror inte e85 blir värst mycket sämre).

Det jag undrar på är om nån har gjort en liknande konvertering av en äldre motor som ej "tåler" blyfri bensin, kan man blanda in blyersättningsmedel i e85 eller behövs det inte ? (Har läst tråden här på forumet men där kändes det mest som det handlade om nyaremotorer med ventilsäten i stål som jag tror jag inte har). Har precis fått slipat in ventilerna och planat toppen, så det vore inte skoj att bränna nån ventil just nu.

Har nån har gjort en konvertering av en Rochesterförgasare och kan ge mig lite tips/tricks och om det är nått jag skall tänka på.

Är även tacksam för allmänna tips och råd som man behöver för konvertering av äldre motorer, helst från nån som redan har gjort det.

Mvh
Jonas


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-09-15 22:02 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Aryan här på forumet har en hel del erfarenheter från att köra en Volvo B18-motor, som ju även den enligt tillverkaren kräver blyad bensin, på såväl blyfri bensin som E85 och motorgas. Den motorn går ständigt hårt belastad eftersom den sitter i en ganska tung husbil.
I princip kan man säga att ventilsätesslitaget på den motorn blir riktigt katastrofalt när den går på motorgas, någotsånär måttligt på blyfri bensin och helt obefintligt på E85.

Så det bör inte vara någon fara ur ventilsystemet synpunkt att köra din båtmotor på E85.

Den enda Mercruiser inombordare jag har kommit i kontakt med var en 4-cylindrig motor på 3-4 l cylindervolym, och den hade en tvåports fallförgasare med fasta munstycken, jag vet inte vad förgasaren var av för märke och kommer inte ihåg om den var en tvåstegsförgasare eller om båda portarna öppnade parallellt.
I varje fall så var det en fullt normalt konstruerad förgasare och en etanolkonvertering av den skulle säkerligen bara innebära att sätta dit större huvudmunstycke, eventuellt också större tomgångsmunstycke om inte justerskruven för tomgångsblandning räcker till.

För att få bra bränsleekonomi skulle det säkert löna sig att ordna luftförvärmning på något sätt, även om det kanske inte är så lätt i en båtmotor med vattenkylt avgasgrenrör och dessutom ständigt låg kylvattentemperatur.

Se också över tändförställningsmekanismen, att den fungerar som den ska och inte har någon tendens att kärva eller lider av utmattade fjädrar. Om du inte har några verkstadshandboksuppgifter om hur tändförställningskurvan ska se ut, så kolla åtminstone att centrifugaltändförställningen inte börjar förrän en bit över normalt tomgångsvarvtal. Gör det på följande sätt:
-Koppla ur ev vakuumslang till vakuumtändförställning.
-Koppla in stroboskoplampa, starta motorn och ställ ner tomgången så långt det går.
-Läs av tändinställningsmärket och öka motorvarvtalet mycket sakta, notera det varvtal där tändläget börjar flytta sig mot tidigare tändning.

På en vanlig bilmotor brukar centrifugaltändförställningen börja vid 1000-1300 varv/min , men på en större maskin med lägre tomgångsvarvtal kan man nog tänka sig att den börjar strax under 1000 varv/min.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-09-16 09:21 
Offline

Blev medlem: mån 08-09-15 15:57
Inlägg: 3
Tackar för informationen!


Om det var en 4 cylindrig motor som är relativt gammal så är det nog en liknande förgasare som jag har, de verkar ha kört med samma förgasare på ett flertal av motorerna.

Nån tändförställningskurva har jag inte tillgång till (finns inte med i verkstadshandboken jag har) det enda jag har är att point dwell skall vara 31 -34 grader och timing at idle rpm (500-600 rpm) skall vara 8 BTDC.

Skall göra ditt test av tändningen, jag är dock lite nyfiken hur tändningen(förställningen) påverkar, kan vara bra att veta om det nu visar sig att fjädrar etc inte är helt "up to standard" efter 40 år ;).

Förvärmingen kan nog bli svårt att få till som du säger då systemet idagsläget i princip kyler insugsluften.


mvh
Jonas


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Marinmotor på E 85
InläggPostat: tis 08-09-16 09:22 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Nu vet inte jag om det passar på din motor, men på den här sidan kan man få lite tips och upplysningar i alla fall: http://www.creativefuelinjection.se/

Sedan sägs det, och den uppgiften har nog förekommit på det här forumet också, att det finns färdiga, nya E 85-förgasare till V8-or. Nu är väl kruxet det att en bilförgasare och en båtförgasare inte alltid är lika. Visst, det har funnits Volvo Penta med Zenith-Stromberg, men på senare år var det Solex som gällde. Något enklare.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-09-16 09:55 
Offline

Blev medlem: mån 08-09-15 15:57
Inlägg: 3
nyfiken:
Hej, jo jag har titta på liknande system förr och de verkar vara vettiga, det enda problemet jag ser med såndana konverteringssystem/byte förgasare m.m. är priset.
Det känns lite svårt att motivera ett köp av ett konverteringskit till en 40 års gammal motor för 6000+ när man kan köpa en 80-90 tals bil med insprutning och ta motorn ur den för mindre än halva priset på blocket.

Då måste man ju iof bygga om drivlinan bakåt och det kostar men det är ju en avvägning. Tackar för informationen iaf, allt bra med olika ideer.

mvh
Jonas


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-09-16 11:17 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Ägaren till den där Mercruiser-motorn jag nämnde har i flera år spånat på att montera på ett modernare motorstyrsystem på den, vad han i första hand tänkte på, delvis på min inrådan, var ett Motronic 4.1 -system från Opel Omega 2,0 '87-90. Men den båten har legat på land de senaste åren eftersom han har varit fullt upptagen av husbygge och därtill hörande aktiviteter.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011