Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: lör 24-05-11 04:44

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Arctic cat JAG 3000 1977
InläggPostat: sön 08-03-09 14:37 
Offline

Blev medlem: mån 08-02-04 19:54
Inlägg: 91
Ort: Från
Jag har just fått en skoter av en gammal gubbe. Jag fick den och den är jätte bra att köra med. Lättstartad och pigg. Jag fick bensin i tanken också. Jag fattade inte att han kunde skänka bort den. Den är ju värd ca 5000 kr.
Det är en förgasar motor och motorn är välldigt liten och lättskruvad. Är det värt att konventera den till etanol skoter? Motorn behöver olja för att smörjas.
Vart kan jag köra olja som passar till etanol? Finns det på Statoil eller på Okq8? Hur mycket olja behövs det för 10 liter etanol? Hur mycket kostar oljan. Kan man ställa in förtandning på skotern (har alldrig skruvat i en skoter förut) ? Får jag mera Hk om jag knoventera den till etanol och plana toppen mycket och förtaändning?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-03-09 18:00 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Vad är det för typ av förgasare? Det finns ju två olika grundtyper i skotersammanhang, dels sådana med fasta munstycken och gasspjäll som vrids runt en axel, och dels förgasare med trottel som lyfts rakt upp av gaswiren och som dessutom påverkar en nål i ett munstycke.

Förgasartyperna med fasta munstycken är lättare att konvertera, i många fall finns det till och med justerskruvar för bränsleblandningen som ger tillräcklig justermån. Men du bör läsa på NOGA i verkstadshandböcker och tekniska beskrivningar för den typ av förgasare som sitter på skotern innan du börjar.

När det gäller tvåtaktsoljor som är kompatibla med E85 så finns det en särskild, klistrad tråd för ändamålet, läs på där i första hand! Om motorn har separatsmörjning (separat oljetank) så spelar dock blandbarheten ingen roll.
Tänk på att blandningar av E85 och olja inte blir särskilt långtidsstabila, blanda inte till mer bränsle än vad du gör av med på närmaste veckan och se till att tank och förgasare är fullständigt tömda innan sommarförvaring av skotern.

Om man ska ställa om tändningen på en skotermotor så gör man vanligtvis det genom att vrida hela tändplattan. Men som regel blir det bara problem om man försöker att ställa tändningen tidigare än det var tänkt från början - risk för bakslag vid start, svårt att hålla ner tomgångsvarvtalet osv. Ofta går sådana motorer med fast tändläge oavsett varvtal, eller också finns det någon slags primitiv elektronisk tändförställning (den funktionen är i så fall inbyggd i CDI-boxen) som sällan fungerar som den ska efter ett antal år, när komponenter börjar åldras, ändra värde osv. Börja med att kolla att tändförställningen fungerar som den ska enligt uppgifter i verkstadshandbok.

Motoreffekten påverkas i stort sett inte alls vid en konvertering, teoretiskt sett blir det kanske en ökning men den är så liten att den inte spelar någon roll i praktiken. Det är ingen mening att ta loss toppen för planing, om det inte finns någon annan anledning att riva isär motorn. Man vinner inte så mycket på en kompressionshöjning att det är mödan värt.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-03-09 18:27 
Offline

Blev medlem: mån 08-02-04 19:54
Inlägg: 91
Ort: Från
ok. Det är en Trottelförgasare men nål och inget spjäll bara wirer. Föresten så är det en -76 ( skrev fel). Fick den idag :) Sktorar som går på etanol blir välldigt svårstatade. Så jag tänkte om man hade en elektroklys burk under skoterhuven så kan man ha det som startgas. Man kan ha en generator som ger ström till batteriet i skoter. Tänk om man hade det som turbo :D

Om man tanka bara etanol i skotern utan att konventera och har en elektroklysburk på skotern som ger väte och syrgas till förgasaren så skulle motorn gå som vanligt utan att den drar mera etanol. Tror du det fungerar?

Jag hittade inte Klotz Kl-200 Techniplate oljan som finns på http://www.gesonoil.biz/ Hur många liter olja på 10 liter etanol?

Eller det kanske inte är värt ekonomiskt att konventera. Jag har hört nackdelar med E85.
Korrosion i bränslesystemet.
Angrepp på gammla packningar och slangar.
Man behöver mycket mer soppa så det är risk att inte systemet räcker till
Sämre kallstartsegenskaper (kan lösas med startgas)
högre soppaförbrukning
det man kan vinna är:
bättre spikningsbeständighet
bättre kylning
bränslet är till största delen baserat på förnyelsebara råvaror.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-03-09 21:42 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Ok, då blir det nog en del pyssel med att slipa om nål, byta huvudmunstycke och kanske också pilotmunstycke innan man får den att gå bra.

Det vanliga sättet att ordna kallstart på en konverterad skoter är att låta primern ta bränsle ur en separat tank med startbensin. Om den inte har primer så är det ändå nästan alltid förberett med ett gängat hål för primernippel på förgasaren eller insugningsröret.

Korrosion är inga som helst problem med den kvalitet på E85 som finns i Sverige. Orsaken till korrosionsryktena är dels att folk förväxlar etanol och metanol, och dels gamla skrönor sedan japanerna testade med etanol som flygbränsle i slutet av andra världskriget.

Packningar, slangar och andra gummi- och plastdelar behöver man inte heller bekymra sig för. Alla "normala" material som tål bensin klarar också etanol. Däremot gäller inte det omvända, det finns många gummikvaliteter som tål etanol men inte bensin. Ett möjligt problem kan vara om det finns slangar som redan är mycket gamla, söndervittrade och dåliga. De skulle läcka som såll om det inte vore för ett lager av hartsavlagringar från gammal bensin på insidan. När hartsen har lösts upp av E85 så märker man plötsligt hur dåliga de slangarna verkligen är. Men den sortens slangar hittar man främst på tyska 70- och 80-talsbilar, det är ingen risk att det finns sådana på en amerikansk skoter.

Det är ju ingen större skillnad i bränsleflöde (ungefär 30 %). I praktiken något mindre eftersom motorn inte behöver lika överfet blandning på fullgas på E85 som på bensin. Alla delar i bränslesystemet (slangar, filter, sugsil, pump osv) brukar vara dimensionerade så de kan ge åtminstone 5-10 gånger det bränsleflöde motorn behöver, så det ska inte vara något problem. Om någon tycker sig ha bekymmer så brukar det alltid vara något "riktigt" fel i grunden, t ex stopp i bränslefilter eller veck på någon slang.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-03-12 15:59 
Offline

Blev medlem: mån 08-02-04 19:54
Inlägg: 91
Ort: Från
tack då kan jag vara säker :D Men jag har en Yamaha STX 340 1977 som jag vill konventera till etanol. Jag måste tabort motorn för att ställa in förtändning på den. Men räcker det att jag ställer in förtändning på den och byter munstycke, eller måste jag göra något mera. När motorn är kall ( -10) så är den svårstartad, har du något bra förslag att starta en skoter i minusgrader. Jag har två: Starta på bensin sen gå över till etanol eller värma upp fotörhuset med vätgas och dra en stort rör från fläckten som går till kylflänsarna och sen till förgasaren och insugsröret så det kommer varmlufft till det. För att etanol ska kunna ånga så måste den vara varmare än 10 +.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011