Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-04-19 10:42

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Volvo duett A-traktor
InläggPostat: ons 08-03-12 15:58 
Offline

Blev medlem: mån 08-02-04 19:54
Inlägg: 91
Ort: Från
Hej. Jag är ute efter en motor som går bränslesnålt men ändå rullar bra.
Det är en B18 motor i den men jag tycker den drar lite för mycket. Den drar ca 0.9 L milen bensin när jag köra 30 . Bilen är lätt men finns det inget trimm sätt så att den får upp hästkrafterna igen och går snålare?
Jag ska konventera den till etanolepa 8)
Finns det inget trimm sätt så att bilen får mera hk och drar lika mycket soppa?

Drar b20 mera soppa än b18 om dom var i orginalskick.
Desto större volym man har på motorn desto mer hk finns det och drar mera soppa , eller?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-03-12 21:39 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Börja med att se till att allting fungerar som det ska på motorn innan du börjar fundera på att trimma.

En gammal motor med Strombergförgasare får ofta alldeles för fet bränsleblandning vid vissa gaspådrag och varvtal pga sliten bränslenål och munstycke.

Det är vanligt att tändningen i praktiken står alldeles för sent, antingen för att tändinställningen är fel eller för att centrifugal- och vakuumtändförställningsmekanismerna i fördelaren inte fungerar som de ska.
Vanliga fel där är t ex att fjädrarna för centrifugaltändförställningen är utmattade, trasigt membran i vakuumdosan eller att den vridbara delen av brytarplattan har kärvat fast.

Ett sätt att prova centrifugaltändförställningen är följande:
1) Ta loss slangen till vakuumdosan på fördelaren, och koppla in stroboskoplampa och en noggrann varvräknare.
2) Starta motorn, låt den gå på tomgång och ställ ner tomgångsvarvtalet så mycket som möjligt.
3) Lys på tändinställningsmärket med stroboskoplampan, öka motorvarvtalet sakta och notera det varvtal där märket börjar flytta på sig. Om allt är i ordning ska detta vara en bit över normal tomgång, 1100-1200 varv/min. Om märket flyttar på sig redan vid lägre varvtal så är fjädrarna utmattade, och om det inte rör sig alls har något kärvat ihop i fördelaren. I båda dessa fall är det läge att plocka isär och renovera fördelaren.

Vakuumtändförställningen provar man genom att suga med munnen i slangen till vakuumdosan medan motorn går på tomgång. Då ska tändningen ställas tidigare, och tändinställningsmärket ska "följa med" snällt. Man kan också, med stillastående motor, ta av fördelarlocket och kolla att brytarplattan rör sig när man suger i slangen. Membranet i vakuumdosan måste vara tätt, om man håller för slangänden ska den stanna kvar i "tidigt" läge utan att krypa tillbaka.

Ett sätt att kolla om bränsleblandningen är någotsånär rätt är att koppla in en avgasanalysator och titta på CO och HC-halten dels vid tomgång och dels vid högre varvtal. Vid tomgång bör CO vara 2,0 - 3,5 % , och den bör minska vid gaspådrag. Vid 2500 varv/min och obelastad motor är 0,5 - 2,0 % lagom.
HC-halten bör inte gå över 600 ppm.


Skillnaderna mellan B18 och B20 ur bränsleförbrukningssynpunkt är inte särskilt stora. Visserligen är B20-motorn lite större, så det kanske blir mer friktions- och värmeförluster från förbränningsrummen. Men å andra sidan har den som regel modernare förgasare etc. Jag vågar påstå att det inte är mödan värt att byta ut en B18 som ändå är i skapligt skick. Vissa årsmodeller av B20 hade kvalitetsproblem (t ex dåligt härdade kamaxlar) som aldrig förekom på B18.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-03-14 14:22 
Offline

Blev medlem: mån 08-02-04 19:54
Inlägg: 91
Ort: Från
okej, men kan jag om själva motorn är bra , inte förgasaren. Kan jag byta ut förgasaren till en bättre från modernare bilar och sen då sattsa på att få mycket komp i motorn . Skulle bilen dra lite då? En duettt som är kapad är ganska lätt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-03-16 22:09 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Är det en fallförgasare eller horisontalförgasare som sitter på motorn nu?

Förmodligen kommer den gamla förgasaren (eller en likadan) att fungera fullt tillräckligt bra om du bara ser till att den är i bra skick.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-03-20 13:48 
Offline

Blev medlem: mån 08-02-04 19:54
Inlägg: 91
Ort: Från
torbjorn skrev:
Är det en fallförgasare eller horisontalförgasare som sitter på motorn nu?

Förmodligen kommer den gamla förgasaren (eller en likadan) att fungera fullt tillräckligt bra om du bara ser till att den är i bra skick.


Det är en vanlig trottelförgasare . Det är orginal.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011