Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 10:24

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Konvertering B20?
InläggPostat: ons 07-01-31 09:46 
Offline

Blev medlem: tis 07-01-30 13:48
Inlägg: 4
Ort: Göteborg
Tja!

Helt ny här, väldigt kul!
Jag skall under våren etanolkonvertera min Amazon -66 med B20 och givetvis undrar jag om nån har koll på denna procedur.

Vet att det varit ras i forumet så hugg in o skriv så tngenterna blöder :lol:

Väldigt tacksam för råd och tips!

Mvh Daniel


EvilGringo- www.frankenstyle.se - kustomkultur a´ la götet


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-01-31 17:03 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Självklart kan du konvertera en B20 till E85. Hur man går tillväga beror lite på vad det är för förgasare men i grund och botten går det ut på att munstycken ska släppa förbi ca 40% mera bränsle vid samma luftvolym.

Förgasare med en gasnål fungerar det bäst på att slipa ner så att den blir tunnare och andra förgasare monterar man större munstycken och/eller borrar ut dem.

/Aryan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-01-31 17:34 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
En så pass gammal Amazon hade förmodligen en Zenith fallförgasare med fasta munstycken från början, men å andra sidan så bör den också ha haft B18-motor från fabrik. Om det sitter en B20-motor där så har den kommit till på senare år, och då har den rimligtvis Stromberg eller möjligen SU-förgasare, dvs en typ med vakuumkolv och nål. Dock har det förekommit att B20 har konverterats med nytt insugningsrör och en tvåports Weber fallförgasare, i så fall är man där med fasta munstycken igen.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Nål
InläggPostat: ons 07-01-31 23:44 
Offline

Blev medlem: tis 07-01-30 13:48
Inlägg: 4
Ort: Göteborg
Tja och tack för input! postade i fel topic 8) tur att man e ny, hehe

Sitter en strombergare där och den hade en b18 innan förra ägaren tryckte dit en B20, vilket jag iofs tycker e skönt, hehe.

Jag har läst om nålfilandet men tycker det verkar lite meckigt att veta hur mycket filande som behövs osv. Mvh Daniel


Senast redigerad av EvilGringo ons 07-01-31 23:53, redigerad totalt 2 gånger.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: B20
InläggPostat: ons 07-01-31 23:44 
Offline

Blev medlem: tis 07-01-30 13:48
Inlägg: 4
Ort: Göteborg
Hej igen!

Klurar på dubbla förgasare, vilket borde vara samma princip, eller skall man öka 20% på varje nål då?

Mvh Daniel


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-02-01 06:46 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Nej, det är 40 % ökad genomströmningsarea som gäller då också. Du kan ju se det som att vardera förgasaren matar två cylindrar, förhållandet blir precis detsamma som om en av de bägge förgasarna vore ensam på en motor med halva cylindervolymen.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-02-01 11:00 
Offline

Blev medlem: tis 07-01-30 13:48
Inlägg: 4
Ort: Göteborg
Tackar för svaren!

Mvh Daniel


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-02-01 12:10 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-01 12:03
Inlägg: 1
Hur gör man med blyersättningen om man har en b20 som behöver det


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-02-01 12:51 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
En B20 behöver i praktiken ingen blyersättning vid någotsånär normal körning. Möjligen kan det behövas om den används som marinmotor och går långa perioder på fullgas, men knappast i en personbil.

Det finns B20-motorer som, utan blyersättning, har körts på blyfri bensin sedan sådan började säljas i Sverige i mitten av 80-talet, nu efter 20 år och ytterligare ca 20000 mil märks fortfarande inga tecken på ventilskador.

Tack vare att etanol ger lägre avgastemperatur än bensin så utsätts inte avgasventilerna för så höga temperaturer, det gör att man snarast kan vänta sig att ventiler och ventilsäten håller bättre när motorn körs på E85 än när den körs på bensin.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-04-26 08:48 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-03 02:43
Inlägg: 79
Ort: Säter
Ska man vara utan blyersättning så är det fisåkning som gäller men ska man försöka hålla en trafikrytm som följer dagens så bör man hälla i blyersättning i B20, talar av egen erfarenhet. Min 145:a började gå på tre cylindrar rätt omgående efter att jag lyssnat på Christer Glenning som sa att man kunde köra utan. Plockade av toppen och där var ett hål i en ventil stort så att en skruvmejsel gick igenom.
Köpte en ny motor och har alltid efter det hällt i blyersättning, så nu går det att gasa hej vilt med den.

_________________
///BMW - Was sonst!
Johan Eriksson / Säter
M3E30 -87, M3E30-replika -89 E85, 318iT -02, 320 iT -00


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-04-26 12:15 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Var det en avgas- eller insugningsventil som var bränd? Och vet du om ventilspelet var rätt inställt före haveriet? Fanns det några skador i andra cylindrar?

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-04-26 13:17 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Kör själv med E85/bensin/motorgas med en B18A som släpar på en husbil (Hanomag) och därför är hårdbelastad, mkt värre än vanliga personbilar.

Motorgas brinner mkt hetare än bensin (och E85) och när jag kör på motorgas måste jag -än så länge- justera upp ventilspelet på avgas ventilerna var 250e mil, på bensin (95 oktan) är det mkt mindre slitage, och med E85 ingen alls.

Om man håller efter ventilspelet och t ex justerar omedelbart när den börjar gå ojämt varm på tomgång så far iaf jag inga hål i ventilerna!

/Aryan


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011