Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 05:48

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Saab 99 GL -84
InläggPostat: ons 07-01-31 21:34 
Offline

Blev medlem: ons 07-01-31 21:25
Inlägg: 2
Hej, är helt ny i etanolsvängen och har alltså missat all info från det gamla forumet, tyvärr. Men det gäller alltså Saab 99 GL -84: vad behöver göras för att få en väl fungerande E85-drift, och finns det några typiska E85-egenskaper just för den bilen (taskiga bränsleslangar etc)?

Vore kul om det fanns erfarenheter om förbrukning och annat.

Tacksam för all info!

/C


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-01-31 23:03 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Den Saaben bör ha en Strombergförgasare (alltså en förgasare med vakuumkolv som påverkar en bränslenål). Att konvertera en sådan görs genom att slipa ner nålen för att få fetare bränsleblandning (större fri area i munstycket). Det går att göra på känn men kan vara MYCKET tålamodsprövande. Man bör se till att ha gott om nålar att laborera med.

På en så pass gammal bil får man alltid räkna med att det finns hartsavlagringar från bensin i tanken. Etanolen kommer att lösa upp dem och följden kan bli att de fastnar i bränslefiltret eller någon annanstans rätt vad det är. Det finns ett filter inbyggt i bränslepumpen, på vissa pumpar kan man ta av ett lock för att göra ren filtret medan andra är helt och hållet hopfalsade.

Det lönar sig att se till att ha kraftig luftförvärmning. Nu vet jag inte om förvärmningsspjället är manuellt (i så fall är det bara att ha det i vinterläge året om) eller termostatstyrt, i det senare fallet får man studera hur konstruktionen är gjord för att se om man kan ställa om termostaten till en högre temperatur.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-02-01 12:38 
Offline

Blev medlem: tor 07-01-04 12:59
Inlägg: 76
Ort: Skåne
Jag hade gjort en översyn på förgasaren och bytt flottörventil, membran, munstycke och sett till att den gick riktigt bra innan jag börjat själva konverteringen. Om din motor är frisk i övrigt skall din bil först och främst på bensin starta lätt vid -20C, gå fint och rent på alla varv och belastningar. Om inte tex choken funkar bra, så kommer du att få problem med E85.

Ett tips på nålslipning är att utgå från en nål till Volvo B23A, som ger mer soppa över lag = mindre att slipa bort...

På en -84 är det termostatreglerad luftförvärmning, men den har nog gett upp för länge sen! (Brukar ofta vara sönder.) Ta bort det lilla spjällhuset på luftrenaren, och dra aluminium/pappslangen direkt till luftintaget = förvärmd luft. 99:an har ett väldigt "instängt" motorrum, vilket är bra för E85, då den blir fortare varm.
Du har dessutom brytarlös tändning med givaren i fördelaren, vilket gör att du kan ställa in några grader tidigare tändning, så du kan förbättra verkningsgraden.

Tankarmaturerna brukar vara dåliga på nästan alla SAAB 99, och kan eventuellt ge konstig visning på tankmätaren när E85 löser upp hartslagren i tanken. I så fall, vänta och se, ibland löser sig problemet av sig själv, det har det gjort för mig.

Det finns inte så mycket gummislang i SAABarna, det mesta av ledningarna är gjorda av plast = ok. Det finns ett par gummislangar i motorrummet och ett par vid tanken. Slangarna på gamla SAABar är ruskigt hållbara, men din bil ar å andra sidan över 22 år gammal = håll koll. Jag hade däremot inte bytt "bara för att". Min senaste 99:a (från -72...) var fortfarande ok i det avseendet.

/Alexander


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-02-02 19:23 
Offline

Blev medlem: ons 07-01-31 21:25
Inlägg: 2
Stort tack för informationen, det var väldigt matnyttiga tips. Min 99 är i skaplig kondition, men jag ska definitivt se över den innan jag börjar laborera med E85.


Mvh
Claes


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011