Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 02:26

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Super varning för stiga!
InläggPostat: sön 08-05-25 21:34 
Offline

Blev medlem: tor 07-05-24 11:06
Inlägg: 6
Ort: Skinnskatteberg
Tänkte uppdatera vad som hänt med Stigaetanolklipparen.
Åkte till återförsäljaren dom sa "hmmm", vi provar och laga. Service killarna blåste rent förgasaren och sen gick maskinen skit, så dom rekomenderade återförsäljaren att returnera den till stiga. Så på lite mindre än en dag så skrotades maskinen och jag fick en ny ersättningsmaskin i kartong direkt från fabriken.
Bara att hälla i olja och tanka så ska den starta.
I helvete heller 2 trasiga maskiner på 2 dagar och sen helg så att jag inte kunnat få ut en ny.
Nu blir det en samma maskin med en hondamotor istället, får köra på alkylat tills jag hinne rkonvertera den.
Jag måste ha en maskin med gummiupphängdmotor istället för dämpat handtag det är endast därför jag håller på och *** med just detta märke och denna modell, annars hade jag köpt en Hq för länge sen.

En annan skum grej med denna maskin är att den saknar primer, det ska fungera med själv-sug till cylindern.
Jag har ju "inte" provat med startgas så maskinen går ju "inte". Det är förgasarfel på bådamaskinerna jag fått, gissar jag eftersom jag "inte" provat med startgas då garantin inte gäller om man provar det..

För att göra helgen extra trevlig så passade solvärmen på att sluta fungera med hjälp av ett läckage så jag har avrundat kvällen med en dusch i glykol.
Hoppas ni haft en bättre helg än jag
/Andreas


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-06-09 00:32 
Offline

Blev medlem: fre 07-05-04 13:07
Inlägg: 204
Du har nog haft oturen att råka på en serie maskiner med fabriksfel. Bara hoppas du blivit kompenserad för resor och strul. :?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-06-09 09:26 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Låter som en tung helg :(

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-06-10 20:39 
Offline

Blev medlem: tor 07-05-24 11:06
Inlägg: 6
Ort: Skinnskatteberg
Nu har jag äntligen fått en ny klippare :)
Det blev en svanmärkt maskin med hondamotor (Stiga Multiclip Pro 53 S Svan), som för tillfället går på alkylatbensin. Det var bara att fylla tanken och dra i snöret, startade direkt.
Honda motorn är tillverkad i Europa, vet inte om det är bra eller dåligt.

Projektet att konvertera den läggs till på listan, den där listan där alla andra saker som måste göras skrivs upp. Gräsklipparen hamnar på plats 27 i ordningen över saker som behövs göras, samvetet säger konvertera plånboken säger att alkylaten kostar ju "bara" 14.5 kr/l och jag använder kanske 10 L på en sommar.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-06-11 06:46 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 662
Ort: Skärplinge
Lite knepigt detta, man tycker ju att med teknikens hjälp å allt borde ju maskinerna bli allt mer pålitliga,,, själva vägrar egna minst 40 år gamla Stiga tornadon dö,, inte ens kåpan vill börja rosta.

Och är nu inne på tionde sommaren och ren E85 och visst blir det inte mycket slantar för en sådan en sommar om så bara användning av alkylat, men det är ju principipen som gäller. :-)

Och som redan nämt är det heller inte alls svårt,,,

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Suzuki SX4 4x4 -08, Mazda MX5 Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011