Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 07:26

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 30 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-07-04 08:07 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Är det inte bara 3 hk-motorerna som har plastförgasare?

_________________
Att mäta är att veta


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-07-13 12:22 
Offline

Blev medlem: ons 08-06-25 19:44
Inlägg: 17
Ort: Från
http://www.briggsandstratton.com/pdf/il ... MS8196.pdf
Har inte försökt att konvertera något än men ovanstående motor tänkte jag skulle bli den första men den vägrar starta. Som jag beskrev innan så fungerade den fint innan en vinterförvaring och efteråt inte.

Har idag haft förgasare av och verkligen rengjort den.
Hade även av toppen och tittade så inte ventilerna kärvat ihop.
samt sandpapprade bort lite rost från tändsystemet.

Så nu med facit i hand så "fungerar" fortfarande förgasaren, tändsystemet och ventilerna, men motorn vill inte starta.
Den startar till med startgas men det är allt.
Har testat att ha den enda justerskruven 1, 2, 3 och 4 varv ut. (Kan vara 681 men svårtolkat)

Det är fortfarande bensin som jag försöker få igång den på kanske bör tilläggas.

mvh


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-07-13 12:36 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-13 12:18
Inlägg: 82
Ort: Uppsala
Har du kollat så membranet i förgasaren är okej? Dom brukar ta slut efter ett tag.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-07-13 15:05 
Offline

Blev medlem: ons 08-06-25 19:44
Inlägg: 17
Ort: Från
Nu får du allt utvekla vad då för membran? Det som fjädern trycker mot från "förgasarkoppen/tanken" eller vad är det för membran ? Gärna nummer från manualen så man får en bra uppfattning.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-07-13 15:19 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-13 12:18
Inlägg: 82
Ort: Uppsala
Rocholas skrev:
Nu får du allt utvekla vad då för membran? Det som fjädern trycker mot från "förgasarkoppen/tanken" eller vad är det för membran ? Gärna nummer från manualen så man får en bra uppfattning.


Ja, det finns på en del modeller en pinne som styr automat-choken. Det membranet blir slappt eller får hål i sig. kolla så det ligger bra och är utan synbara hål.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-07-14 06:52 
Offline

Blev medlem: ons 08-06-25 19:44
Inlägg: 17
Ort: Från
611/612 har inget skit vid "filtret/finmaskiga nätet"

96 rör sig med tanke på att den går "dirket" till gasreglaget.
108 tror jag inte rör på sig när man ställer gasen men så är det automatchoke med så det borde den nog inte?

108 kan dock röra frit tpå sig så drar man i startsnöret flaxar 108an lite.

Ska ta bort locket på sidan och kolla så det maskinella ser bra ut.

Har inte riktigt listat ut vad som menas med mebranet är det samma som packningen eller?
Mellan 394 och packningen så det inte tätt iaf. utan där löper 394 fritt typ


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-07-14 07:04 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Membranet är den här "gummiduken" som ligger mellan förgasarens överdel och tanken.
På en Pulsa-Jet-förgasare har det tre olika uppgifter:
-Fungera som membran i vakuumdosan som öppnar chokespjället när motorn har startat
-Fungera som membran i den vakuumstyrda bränslepumpen
-Fungera som backventiler i bränslepumpen.

Före hopsättning, kolla med en stållinjal eller liknande att både undersidan av förgasaren och översidan av tanken är perfekt plana och att det inte sticker ut grader och annat skräp vid t ex skruvhål. Skrapa eller fila bort sådant vid behov.
Förutom att det är viktigt att membranet är helt, så måste man vara noga med att det kommer i rätt läge utan att skrynkla ihop sig någonstans när man sätter ihop förgasaren.
Chokespjället ska hållas öppet, t ex med en pinne som sticks ner i förgasaren, medan man drar åt skruvarna som håller ihop över- och underdel.
Se till att fjädern och dess skyddsring för bränslepumpdelen av membranet hamnar i rätt läge och under membranet, inte ovanför.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-07-14 07:57 
Offline

Blev medlem: ons 08-06-25 19:44
Inlägg: 17
Ort: Från
Är tanken att 394/390 ska sitta fast tätt i membranet och typ fungera som pump där spjället rör sig under gång?

Annars så verkar det som att ett nytt membran behövs om dessa nu tenderar att gå sönder. Går det att få tag på ett sådant överhuvudtaget?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-07-14 10:54 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
394 är membranet självt (kallas Diaphragm-Carburetor i stycklistan), och 390 är returfjädern för chokespjället. Dragstången för choken (den böjda pianotråden rakt under siffran 394 på sprängskissen) går inte att ta loss från membranet utan att förstöra saker, men fjädern går att pilla loss från det plåtclips som håller den vid membran och dragstång. Dragstången ingår alltså tillsammans med membranet som reservdel.

Fjäder och skyddsring för bränslepumpdelen av membranet är däremot en helt annan sak. De heter 392, Spring-Fuel Pump Diaphragm respektive 432, Cap-Spring, i stycklistan. Och jag ser att jag hade fel, på den här förgasartypen ska de ligga ovanför membranet.
Om man studerar konstruktionen litegrann så är det självklart, bränslepumpfjädern ska ligga på vakuumsidan, inte bränslesidan av den del av membranet som fungerar som bränslepump.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-07-15 15:01 
Offline

Blev medlem: ons 08-06-25 19:44
Inlägg: 17
Ort: Från
Då skulle jag nog rätt och slätt kunna påstå att membranet är kasst (fjädern sitter mellan tank och membran samt membranet sitter inte fast i något). Då är frågan går ett sådant (membran) att fixa fram eller är det bara till att förpassa klipparen till skroten?

Dock ska jag fixa en bild till helgen för att undersöka så det verkligen är så, ni verkar kunna era motorer.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-07-15 15:37 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-13 12:18
Inlägg: 82
Ort: Uppsala
Membran finns att köpa hos http://www.sefir.se eller hos en gräsklipparförsäljare.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-07-15 23:15 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Sist jag köpte ett sådant membran, för ca 10 år sedan, så gav jag kring 50 kr för det. Så gissningsvis kanske det kostar 70-80 kr idag.
Annars brukar det finnas gott om gräsklipparvrak på närmaste sopstation, som kan få släppa till membran och andra reservdelar.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 30 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011