Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 21:04

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: % Blandtankning utombordare
InläggPostat: tor 08-07-17 22:22 
Offline

Blev medlem: tor 08-07-17 20:57
Inlägg: 2
Ort: Från
Jag har i år köpt mig en helt ny utombordare (70hk) med separat smörjning.
Utan förgasare ingrepp hur mycket etanol vågar man blanda i bensinen ?
Vanlig olja kommer att användas.

Hur vet jag om motorn går allt för magert då jag testar ?

//Latino


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-07-21 20:29 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
År det en två- eller fyrtaktare? Har den förgasare eller insprutningsystem?
Själv har jag kört med ca 20% etanol i en 15 hp Evinrude tvåtaktare (förgasare) med oljan blandad i bränslet.

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-07-21 22:30 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
När man blandtankar så ökas ju oktantalet och förbättras bränsleblandningens kylande egenskaper så pass mycket jämfört med vanlig bensin att man inte riskerar några motorskador pga för mager blandning.
Så länge motorn går normalt vid alla olika gaspådrag och verkar ge full effekt är det alltså inga problem.

Spikningar/knackningar brukar man höra mycket tydligt på utombordare, speciellt om man kör med motorkåpan avtagen. Om man har den minsta lilla känsla för vad som är normala och onormala ljud från motorn så märker man dem innan de ställer till någon skada.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-07-22 05:33 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Händer det nått positivt vad gäller avgasstinkandet när man blandtankar en båtmotor? Tänker på att jag läste om en som körde sin konverterade snöskoter på 100% E85 och menade att avgaserna i princip slutade stinka.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-07-22 13:36 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 08-07-16 00:22
Inlägg: 25
Ort: Från
Jag har "hört" att om man kör på E85 och motorn spikar så hörs det inte.
Inte så som man hör en bensinmotor spika.

Jag pratade med en motortrimmare för några månader sedan och när han hade byggt upp en helt ny motor så mappade han in den på bensin först och sedan därefter gjorde om mappningen till etanol för att vara säker på att den inte skulle spika.

Hörsägen alltså.

_________________
100% E85 Amazon B20 1969


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-07-22 23:38 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Om inte "E85-spikningar" hörs, hur skulle då ett vanligt knackreglerat tändsystem kunna uppfatta dem? Knacksensorn är ju ingenting annat än en mikrofon, och signalen från den filtreras genom ett filter som släpper igenom frekvenser runt 6 kHz (något olika för olika motorer) men filtrerar bort allt utom ett passband som är kanske 0,5-1 kHz brett, för att slippa ovidkommande mekaniska oljud. Den knacksignal som tändsystemet mäter på ligger alltså gott och väl inom det hörbara området.
Det är inte bränslet, utan snarare mekaniska resonanser i motorblock och liknande, som avgör hur en spikning låter.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-07-23 01:19 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 08-07-16 00:22
Inlägg: 25
Ort: Från
torbjorn skrev:
Om inte "E85-spikningar" hörs, hur skulle då ett vanligt knackreglerat tändsystem kunna uppfatta dem? Knacksensorn är ju ingenting annat än en mikrofon, och signalen från den filtreras genom ett filter som släpper igenom frekvenser runt 6 kHz (något olika för olika motorer) men filtrerar bort allt utom ett passband som är kanske 0,5-1 kHz brett, för att slippa ovidkommande mekaniska oljud. Den knacksignal som tändsystemet mäter på ligger alltså gott och väl inom det hörbara området.
Det är inte bränslet, utan snarare mekaniska resonanser i motorblock och liknande, som avgör hur en spikning låter.


Som sagt detta har jag hört från folk som säljer det svenska "vems" insprutet. Och det ska tydligen vara ganska svårt att höra knackningar på E85 även med knacksensor.

Men som jag också sa så är detta en hörsägen som jag för vidare. Om det ligger någon sanning i det eller inte vågar jag inte svara på.
Har bara lite svårt att någon av dom skulle hitta på något sådant här utan att ha lite fast mark under fötterna.

Och jag säger det igen, själv så vet jag inte.

_________________
100% E85 Amazon B20 1969


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-07-23 21:44 
Offline

Blev medlem: tor 08-07-17 20:57
Inlägg: 2
Ort: Från
GL skrev:
År det en två- eller fyrtaktare? Har den förgasare eller insprutningsystem?
Själv har jag kört med ca 20% etanol i en 15 hp Evinrude tvåtaktare (förgasare) med oljan blandad i bränslet.


Motorn är en vanlig två taktare med förgasare.

//Latino


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011